Avatar billede hanloven Mester
01. november 2008 - 17:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Blueray format

Hej Eksperter.

Jeg er lidt nysgerrig omkring blueray.

Hvilket format og bitrates bruger man til det system? På dvd kører man jo mpeg2.

Tænker bare hvordan kvaliteten vil blive når man redigerer formatet fra et HD kamera (som hvad jeg har fået fortalt, sku være en type Mpeg 4) til Blueray slutformatet..

Mener bare at mini dv formatet, som jeg bruger nu, er jo ikke nær så meget komprimeret som fra HD kameraer.

Bitraten er vist heller ikke så høj fra HD hdd og dvd kameraer (vist kun maks ca. 16 Mbps)..

Håber nogle har lidt info :-)

Vh Kent.
Avatar billede hanloven Mester
14. november 2008 - 19:35 #1
Hmm. ikke så meget respons :-)

Til de lige så nysgerrige, har jeg af andre veje fundet ud af man både kan bruge Mpeg4 og Mpeg2 . Lyden sku vist være rimelig identisk med dvd.
Avatar billede fuskeren Nybegynder
25. november 2008 - 13:10 #2
Bitrater på Blue-ray afhænger af den kvalitet HD-video man vil overføre, fuld HD med 1920x1080 kræver omkring 30 mbps, medens det almindelige camcorder format HDV2 med en opløsning på 1440x1080 kræver omkring 25 mbps.
Avatar billede hanloven Mester
27. november 2008 - 01:32 #3
Herligt... Tak for info. Det er godt lige at udforstke de nye formater inden jeg gir mig til at opgradere. Kender du umiddelbart til at man kan installere en plug-in, så man kan redigere HD-video i Adobe Premiere 6,5?
Avatar billede fuskeren Nybegynder
27. november 2008 - 09:13 #4
Her er jeg dig svar skyldig, men det burde være en smal sag at finde ud af dette. Jeg redigere selv HD (HDV2) i Pinnacle studio 11 ultima, her kan du lave 80-90% af det du kan lave i premiere, men meget meget mere enkelt og letter at finde ud af. Jeg kan anbefale at besøge hjemmesiden www.davk.dk som er super god redigeringsside med bl.a. mange eksempler du kan bruge kvit og frit samt et diskutionsforum hvor du kan finde svar på næsten alt i denne brance.
Avatar billede hanloven Mester
27. november 2008 - 21:23 #5
Super. Jeg kender helt sikkert siden. Og det er rigtigt, der er rigtig meget god info at hente. Jeg udforsker lidt videre der :-)

Så kan jeg også lige gi dig et link til en side, hvis du ikke i forvejen kender den. Det er en side som gør rigtig meget i guides til hovedsageligt Adobe After Effects. Den er virkelig genial og professionel: www.videocopilot.net - Andrew Kramer styrer for vildt.. :-)
Avatar billede fuskeren Nybegynder
01. december 2008 - 09:40 #6
Jeg takker mange gange.