Avatar billede anders02 Nybegynder
30. oktober 2008 - 21:05 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Program til at ændre EXIF-data?

Hej
Kender nogen til et program til at ændre i EXIF-data?
Altså IKKE i IPTC (captions)!
Spørgsmålet har været stillet her på eksperten.dk før, men ingen har kunnet svare på det. Kan nogen nu?
Jeg skal ændre i EXIF-data for hvilket kamera der har taget et foto, så jeg kan få et andet billedbehandlingsprogram til at behandle billedet for objektiv-fejl!
Har nogen et forslag.
200 points fordi det åbenbart er svært det her!
Mvh anders02
Avatar billede computerlab Nybegynder
30. oktober 2008 - 21:09 #1
Du kan bruge Irfanview thumbnail til at fjerne EXIF data med, hvis det da kan hjælpe dig?
Avatar billede anders02 Nybegynder
31. oktober 2008 - 08:02 #2
Hej
Næ ikke helt, fordi EXIF data skal ikke fjernes, de skal være der, jeg skal blot ændre dem en lille bitte smule!
mvh anders02
Avatar billede computerlab Nybegynder
31. oktober 2008 - 08:14 #3
Er der ikke muligt at lave behandlingen i Lightroom / PS ? Jeg går ud fra det er RAW filer du har?
Avatar billede falster Ekspert
31. oktober 2008 - 12:08 #4
Mig bekendt er det ikke en særlig meget udbredt programtype. Men den her sku' ku':

http://www.kiwiczech.net/index.php?menu=353&sub=4
Avatar billede perhol Seniormester
31. oktober 2008 - 13:24 #5
Her er en forbedret gratis mulighed fra kiwi.software.NET:

MetaEditor fra kiwi.software.NET hentes her (kan pt. ikke downloades på kiwiczech.net):
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Digital-Photo-Tools/MetaEditor.shtml

Jeg har prøvet den på et enkelt billede. Den virker.

MetaEditor kræver at .NET Framework version 3.5 er installeret.
.NET Framework kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=ab99342f-5d1a-413d-8319-81da479ab0d7&DisplayLang=en

Selv bruger jeg normalt kun et program der kan omdøbe filen så den får navn som dato og tidspunkt billedet er taget på.
Til det brug er Mihov EXIF Renamer en glimrende gratis løsning. Den kan hentes her:
http://www.mihov.com/sw/en/er.php
Avatar billede perhol Seniormester
31. oktober 2008 - 13:24 #6
Ups, det skulle have været et svar.
Avatar billede anders02 Nybegynder
01. november 2008 - 09:10 #7
Hej perhold (m.fl.)
Nu har jeg downloadet MetaEditor - det er lidt forvirrende at downloade, man kan jo aldrig bare downloade, men sendes igennem en masse sider - og den jeg har downloadet hedder MetaEditor_Setup_EN - jeg regner med det er den?
Så har jeg også downloadet .NET Framework, den hedder efter downlaodning: dotnetfx35setup .

Mihov EXIF kan ændre i navn og dato - men altså IKKE navnet på kameraet, der har taget billedet - og derfor skal jeg bruge MetaEditor??? (Fordi jeg er ligeglad med navn og data, det er kun navnet på det kamera,som EXIF holder information om, jeg vil ændre på.)

Mvh anders02
Avatar billede falster Ekspert
01. november 2008 - 11:19 #8
perhol har vist ret i, at MetaEditor er et nyere program end ExifEditor. I ExifEditor ændres kameranavn således. "Open" - vælg billede. Vælg tag ("EquipMake" eller "EquipModel") i rulleboksen. Skriv nyt navn i "Value". Tryk "Add to queu". Gå videre med næste billede på lignende måde. Når du er færdig tryk "Commit change(s)...".

Mon dog ikke MetaEditor kan noget lignende?
Avatar billede perhol Seniormester
01. november 2008 - 15:50 #9
>falster
Det er lige netop det det kan.
Jeg ved ikke rigtigt hvad det 'forbedredt' dækker over, men programmøren må vel vide hvad han taler om ;o))
Jeg prøvede MetaEditor (på 1 billede) inden jeg anbefalede det.
Fremgangsmåden ligner den du har beskrevet falster.
Avatar billede anders02 Nybegynder
01. november 2008 - 21:53 #10
Nå, jeg kan ikke komme til at installere .NET Framework - den vil ikke downloade, går i stå hele tiden - og så vil MetaEditor heller ikke.
Det virker vist ikke. Der er noget kabinetfil der er beskadiget siger den.
Jeg er vist nødt til at opgive det.
mvh anders02
Avatar billede computerlab Nybegynder
01. november 2008 - 22:10 #11
Du kan også hente .NET Framework gennem Microsoft Update - har du prøvet det?
Avatar billede anders02 Nybegynder
02. november 2008 - 09:18 #12
Det virker ikke. Jeg har .NET Framework i forvejen får jeg besked om, og jeg kan ikke installere MetaEditor. Jeg er vist nødt til at give op. Perhol og falster henviser vist også til det samme program, når det kommer til stykket, og det vil vist ikke ind på min computer ...
Hvad så?
I kan da godt dele de 200 points for min skyld, I har jo prøvet på at hjælpe, og jeres bud virker logiske, det virker bare ikke på min pc.
mvh anders02
Avatar billede computerlab Nybegynder
02. november 2008 - 11:04 #13
Der findes .NET 1, 2 og 3 - og programmet kræver 3'eren - Er du sikker på at du har 3'eren?
Avatar billede anders02 Nybegynder
02. november 2008 - 13:07 #14
Jeg har .NET 2.0

Hvor finder jeg .NET 3.0?

Har nogen et link?

Mvh anders02
Avatar billede computerlab Nybegynder
02. november 2008 - 16:48 #15
update.microsoft.com
Avatar billede anders02 Nybegynder
02. november 2008 - 19:44 #16
Hej igen
Nå, jeg forsgøte fra update.microsoft.com at installere .NET 3.0, men min pc meddeler der ikke er mere at komme efter, og resultatet er stadigvæk det samme når jeg forsøger at installere MetaEditor, så kommer den her væmmelige besked:
"MetaEditor: Kabinetfilen '_0E1297681F1CBEC8525454E6828112818', der kræves til denne installation er beskadiget og kan ikke bruges. Dette kan skyldes en netværksvejl, en fejl ved læsning af cd-rom' en eller et problem med denne pakke.
Jeg er mest tilbøjelig til at give op.
Mvh anders02
Avatar billede perhol Seniormester
02. november 2008 - 20:59 #17
Man kan afinstallere .NET Framework fra 'Programmer og funktioner' i kontrolpanel (i Vista). kan ikke huske hvad den funktion hedder i XP hvis det er den du har, men der findes en lignende funktion i den.
Afinstaller den -NET Framework du har, installer den nye (v. 3.5) og du skulle være kørende.
Avatar billede anders02 Nybegynder
02. november 2008 - 23:26 #18
Hej
Nu har jeg været inde i 'Tilføj eller fjern programmer' i min XP, og jeg har både -Microsoft .NET Framework 2.0 Service Pack 2' og 'Microsfot .NET Framework 3.0 Service Pack 3' samt Microsoft .NET Framework 3.5 SP1' - så tilsyneladende har jeg vel det hele - og mere til???
Mvh anders02
Avatar billede perhol Seniormester
03. november 2008 - 13:48 #19
Hvis .NET 3.5 virkede skulle du også kunne installere MetaEditor.
Når man har flere versioner af samme program installeret (jeg har kun oplevet det med Java og MS progs) generer de somme tider hinanden.
Afinstaller alle versioner af .NET, genstart maskinen, installer .NET 3.5, genstart maskinen, installer MetaEditor.
Avatar billede anders02 Nybegynder
05. november 2008 - 14:03 #20
NÅ, nu fik jeg installeret MetaEditor korrekt, jeg fik af- og gen-installeret .NET osv., og det hjalp heller ikke, og til sidst viste det sig så at noget må være gået galt første gang jeg hentede MetaEditor fra nettet. Jeg hentede den nemlig på ny, installerede og vupti ingen problemer.

Hvad gør jeg nu? Jeg mener, jeg åbner f.eks en jpg-fil i MetaEditor, og hvad skal jeg så klikke på for at kunne ændre kameratype fra D100 til f.eks. D70s?

Mvh anders02
Avatar billede perhol Seniormester
05. november 2008 - 17:59 #21
Det foregår fuldstændig som <falster> forklarede i sin kommentar 01/11-2008 11:19:34.
Jeg har afinstalleret MetaEditor igen, idet jeg kun har brug for at ændre navn, og det bruger jeg Mihov EXIF Renamer til.
Avatar billede anders02 Nybegynder
05. november 2008 - 22:02 #22
Ja, nu virker det. Nu er det så bare op til mig om jeg kan få noget ud af filerne i billedredigeringsprogrammet DxO!
Jeg har delt pointsne mellem jer. Tak for hjælpen. Tingene drillede lidt. Det kan åbenbart hænde at man skal downloade et program på ny og forsøge en gang til, fordi der er kommet en fejl under downloadningen af programmet i første omgang!
Mvh anders02
Avatar billede perhol Seniormester
06. november 2008 - 00:46 #23
Takker
;o)