Avatar billede zalam Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjerne ting i database og autonummering?

Jeg har en tabel over teleselskaber, hvor TDC optræder to gange, nemlig som:

TDC og T D C, jeg skal så fjerne den ene således den kun fremtræder 1 gang, hvordan gør jeg dette, er helt blank?

Derud over skal jeg tilføje autonummering af selskaberne til tabellen, hvordan gøres dette??
Avatar billede mugs Novice
30. oktober 2008 - 20:07 #1
Du findeer den TDC-post du vil fjerne i tabellen > Marker den og tryk på delete. Den er nu væk.

Du opretter et felt i din tabel af typen autonummering > Åbn tabellen i Designvisning > Nyt felt > Navn kan f.eks være ID > Typen autonummering > Luk og gem ændringerne > Åbn igen tabellen og du vil se at Access har opretet autonumrerne.

Du kan evt. sende din db som en .zip fil til:

mugs@mail.dk
Avatar billede zalam Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:22 #2
Jeg kan ikke bare trykke delete - det er prøvet, er det fordi det er en "forespørgsels tabel" ??
Avatar billede mugs Novice
30. oktober 2008 - 20:33 #3
Hvad mener du med en "forespørgsels tabel"? Er det en forespørgelse eller en tabel?

Hvilken version bruger du?
Avatar billede zalam Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:44 #4
Det er 2007.

den er lavet som en tabeloprettelsesforespørgsel udfra to andre tabeller.
Avatar billede zalam Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:55 #5
jeg prøver at sende det til dig, men du må meget gerne forklare mig hvordan du gør det hvis du kan få det til at virke
Avatar billede terry Ekspert
31. oktober 2008 - 08:26 #6
I seem to recall mugs doesnt have 2007, so if he cant help then you can send it to ekspertenATsanthell.dk
AT=@ and I'll take a look later.
Avatar billede mugs Novice
31. oktober 2008 - 08:30 #7
Det er fuldstændig korrekt Terry, og du er velkommen til at tage over. Jeg får dårlig tid idag.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2008 - 10:24 #8
Hvis det er en forespørgsel, som er sammensat af to tabeller, så er det muligt at du ikke kan opdatere eller slette i den. Gå i stedet ned i tabellerne...

Vælg den tabel, som det har T D C og så brug søg/erstat funktionen, som ligger et eller andet sted i menulinjen.

Dit andet issue omkring overførsel af autonr... her regner jeg med at du har en tabel over teleselskaber og det autonr, du har i denne tabel vil du bruge, som et slags kundenr.

Der er 2 metoder, enten så viser du dette kundenr ved hjælp af en forespørgsel hvor du laver en relation til selskabets navn, så forespørgslen slår op i din teleselskabstabel for at finde kundenr. Det er egentlig den korrekte måde, det ville dog være endnu mere "korrekt" hvis du i den tabel, hvor selskabet optræder flere gange, havde brugt kundenr og så ladt alle oplysninger om selskabet blive i den dertil indrettede tabel.

Hvis du ønsker at tilføje dit "kundenr" rent fysisk, så må du oprette et felt i din tabel, som skal være typen Tal og så laver du en opdateringsforespørgsel, hvor du tager dine 2 tabeller og laver en relation mellem selskabsnavnene. Vælger dit nye kundenr felt og i opdateringsfeltet skriver du [NavnetPåDitAutonrFelt]

!~)