Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 19:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

At vælge hår vha. channels

Jeg så for nylig en torturial om hvordan man kan lave en god selection af komplicerede ting såsom hår ved brug af channels. Det virker meget godt for mig i nogle situationer. Men så snart baggrunden har en farve der er meget ens med det man skal klippe ud (fx brunt hår på en brun baggrund) kan jeg ikke længere få denne metode til at virke.

Er det ikke muligt at bruge denne metode hvis dette er tilfældet? Hvis nej, er der så nogen der kan give mig et par tips til hvordan man får denne metode til at virker hvis man har et billed hvor objektet man skal klippe ud har nogenlunde samme farve som baggrunden?
Avatar billede prodic Mester
30. oktober 2008 - 20:35 #1
Uden at have set den konkrete tutorial/lektion og det omtalte billede, så er det første der falder mig ind at lave en kopi af den udvalgte channel og justere den via Levels.
Kan det tænkes at du af den vej kan få lavet den ønskede selection, og få den overført til den oprindelige channel/billede, hvorved du kan opnå den ønskede effekt?

Lykkedes det ikke så findes der jo heldigvis utallige af andre metoder at "vælge hår" på. :-)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. oktober 2008 - 22:39 #2
Det der blev gjort i torturial'en var at finde den af RGB kanalerne med den største kontrast og bruge den til at lave kontrast mellem objektet man vil klippe ud, fx håret, og baggrunden. Hvis ingen af RGB kanalerne gav den ønskede kontrast kunne man prøve med LAB color mode i stedet. Men hvis baggrunden er samme farve som fx håret kan jeg ikke se hvordan det er muligt at skabe kontrast ved fx at vælge en af RGB kanalerne og rode med den level, idet mørkt hår vil blive mørkere i takt med den mørke baggrund osv...
Avatar billede prodic Mester
31. oktober 2008 - 08:24 #3
Såfremt tonerne er klods op af hinanden, så vil du naturligvis få et problem med selektionen.
Almindeligvis kan man dog udnytte en given minimal forskel ved hjælp af netop Level-dialogboksens justeringsmuligheder.
Netop den fremgangsmåde har jeg tidligere anvendt med held i lign. situationer. Hvorvidt den er funktionel med dit problem-billede er selvsagt svært at vurdere, men du bør få og kunne opnå et bedre udgangspunkt end via en alm. channel-selektion.
Der skal selvsagt justeres til det ekstreme i visse tilfælde. Almindeligvis skal man ikke kun justere mørkt/lyst men lege med slidernes indbyrdes forhold og de muligheder de giver.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
31. oktober 2008 - 17:21 #4
Okay, tak for det.

Hvad mener du når du siger en alm. channel selektion? Mener du hvor man ikke justerer levels?

Det lyder meget rimeligt, at der som regel vil være en minimal forskel, men hvordan udnytter jeg det? Altså for at lave en selektion skal masken være hvid på den ene side og sort på den anden så vidt jeg har forstået. Så hvis forskellen er minimal ved jeg ikke helt hvordan jeg får den helt sort på den ene side og hel hvid på den anden...?

Er det forståeligt hvad jeg mener? Det er ret svært at forklare :)
Avatar billede prodic Mester
01. november 2008 - 14:17 #5
Du vil formodentligt aldrig kunne opnå en perfekt afgrænsning mellem hår/baggrund, som ville være det optimale.
Målet er at få gjort grænsen så tydelig at du kan se hvad der er hvad og ud fra det lave din afgrænsning/selektion.
Den grænse skal du have fundet via levels-værktøjet (eller alternativt Curves).
I grove træk vil du aldrig få det perfekte resultat leveret helt smertefrit. Der skal arbejdes med afgrænsningen senere hen. Her kommer f.eks. Brushværktøjet ind i billedet til de finere detaljer.
Så i din kopi af din valgte channels-lag kan du med hjælp af Levels få gjort afgrænsning tydeligere og finjusteret via Brush-værktøjet. Alt hvad der så mangler at gøre er at ctrl-klikke på kopi-laget og overføre den selektion til billedet og/eller en layermask.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
10. november 2008 - 13:11 #6
Okay. Jamen mange tak for det. Der er hvert fald en masse at arbejde med kan jeg høre. Jeg prøver mig frem efter dine råd og så kan jeg vende tilbage en anden gang hvis det stadig ikke helt går.

Mange tak :)

Lægger du et svar?
Avatar billede prodic Mester
10. november 2008 - 17:56 #7
Det er ikke verdens nemmeste opgave nej, og den vil sikkert tage længere tid end man lige forventer.
Vigtigst af alt er dog at det - som hovedregel - kan lade sig gøre.

Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. november 2008 - 17:24 #8
Okay, jamen tak for det :)