Avatar billede grafiker-padawan Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:42 Der er 4 kommentarer

Annonce til tryk (avis)

Hej allesammen,

Jeg har brug for lidt hjælp til en annonce til en avis. Jeg arbejder primært med web-annoncer, så dette er lidt ukendt for mig.

Jeg har lavet annoncen i Fireworks C3. Jeg oprettede filen i den korrekte centimeter størrelse til avisen.
Annoncen er nu færdig - men jeg er langt fra sikker på at den er i god nok kvalitet til tryk, som jo gerne skal være 300dpi.

Så mit indledende spørgsmål er vist hvor jeg kan se hvor mange dpi annoncen er? :)

På fohånd tak for hjælpen!
Avatar billede Himbear Nybegynder
29. oktober 2008 - 16:09 #1
Jeg tror faktisk ikke at du kan bruge Fireworks til at lave tryk-annoncer. Er det ikke udelukkende et program til web?

Du skal nok bruge en kombination af Photoshop, Illustrator og InDesign. Det hele kan godt laves i Photoshop, men det bliver bedst hvis du sætter teksten op i InDesign eller Illustrator.
Avatar billede computerlab Nybegynder
29. oktober 2008 - 20:01 #2
Aviser trykkes med lavere DPI end f.eks. magasiner. Ca. 150-185 DPI.

Så kommer det an på om indholdet i din annonce er af høj nok DPI...

Mvh
Brian Jørgensen
ComputerLab
Avatar billede janne123 Nybegynder
30. november 2008 - 12:33 #3
Smid et link til annoncen så jeg kan se, om det er muligt at "opdatere" den i Illustrator :-)
Avatar billede nielle_p Nybegynder
01. december 2008 - 19:58 #4
Dpi'en er faktisk ikke det eneste man du skal være opmærksom på. Man lægger desuden ICC-profiler på annoncerne (i øvrigt også på andre trykte ting), fordi en avis typisk kræver en meget større punktbredning  - avispapir suger meget mere end alm. papir til ark-tryk. Hvis man ikke bruger en ICC profil, risikerer man at annoncen bliver "gnidret", bl.a. fordi der kommer for meget farve på, i forhold til hvad avispapir kan klare.

Det trykkeri der laver opgaven har sikkert en profil til deres maskiner, ellers er det muligt at hente en "standard" gratis her: http://www.kankanikke.dk/.