Avatar billede oehre Nybegynder
28. oktober 2008 - 10:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Brug af "Like" og "Not Like" i forbindelse med udvælgelse af data

På en form bruger jeg en kombo-boks til at vælge records. Hvis jeg intet har valgt, vises alle records - udfra devisen:

like "*" & [Forms]![FormName]![zzz] & "*"

Det jeg vil, er følgende: Når jeg har valgt en værdi i min kombo-boks, eksempelvis værdien "A", så skal jeg ved hjælp af en check-boks kunne vende mine selection om så "ikke-A" vises.

Er det muligt?

Dr.Ø
Avatar billede fdata Forsker
28. oktober 2008 - 17:55 #1
Du har jo selv angivet svaret ;o)

I CheckBoxens EfterOpdatering hændelse lægger du:

Iif Me.Checkbox Then
  ... Not like "*" & [Forms]![FormName]![zzz] & "*"
Else
  ... like "*" & [Forms]![FormName]![zzz] & "*"
Endif
Avatar billede oehre Nybegynder
29. oktober 2008 - 15:10 #2
Jeg kan stadigvæk ikke se skoen for bare tæer. :-)

Lad mig prøve at forklare: Jeg har en hoved-form. På den form er der kombo-bokse og check-bokse - og en sub-form. Denne sub-form præsenterer indholdet af en tabel via en query. Det er i 'griddet' i denne query, at jeg pt. har henvisningen til kombo-boksen stående, altså:

Like "*" [forms]![formName]![zzz]

Mit spørgsmål: Hvordan passer min struktur overens med den løsning, jeg åbenbart selv har givet på mit problem?
Avatar billede fdata Forsker
29. oktober 2008 - 22:53 #3
Ahaa. Du har gang i en query. Jeg troede, du var i VBA. Sorry.

I så tilfælde kan du lade din query tjekke, om CheckBoxen (vi kalder den CB) er afkrydset eller ej.

Opret et nyt felt i din query: [forms]![formName]![CB]
Værdien af denne kan jo være sand eller falsk, så nede i Kriterier skriver du Sand i første linie og Falsk i anden linie (stadig under det nye felt)

I samme linie som Sand placerer du nu
  Not like "*" & [Forms]![FormName]![zzz] & "*" udtrykket
I samme linie som Falsk placerer du
  like "*" & [Forms]![FormName]![zzz] & "*" udtrykket

Tricket er, at der er et underforstået AND mellem udtryk i samme linie i kriterierne. Altså, hvis der er afkrydset, aktiveres alle kriterier i samme linie.
Hvis ikke, switches der til de andre.
OK?

PS: God humor i øvrigt ;o)
Avatar billede oehre Nybegynder
30. oktober 2008 - 08:51 #4
Jeg vil straks give det et forsøg, mister F!
BR/Ø
Avatar billede oehre Nybegynder
30. oktober 2008 - 12:42 #5
Virker perfekt!
Avatar billede fdata Forsker
30. oktober 2008 - 19:20 #6
Super, så skal du bare lukke spm.
Avatar billede oehre Nybegynder
31. oktober 2008 - 10:12 #7
Bøvler lidt med at få svaret lukket.
Avatar billede fdata Forsker
01. november 2008 - 13:04 #8
... men det lykkedes. Takker for point ;o)