Avatar billede mademan Nybegynder
27. oktober 2008 - 20:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Farve celler ud fra værdi af en anden

Hej.

Jeg har et problem i excel.

Skal farve cellerne B3-P3 rød eller grøn ud fra om R3 er 0 eller 1. Ingen farve hvis R3 er blank.
B4-P4 skal farves hvis R4 er 0 eller 1 osv.

Håber det er til at forstå.

På forhånd tak, Kasper.
Avatar billede be_nice Juniormester
27. oktober 2008 - 20:22 #1
Hvis du for et område - f.eks. B3:P3 - kan "nøjes" med at skulle tage stilling til mellem 1 og 3 udsagn, så kan du benytte funktionen "Betinget formatering"
Lad mig høre om det er tilfældet, så vi kan få dig i gang med opgaven.
/Be_Nice
Avatar billede mademan Nybegynder
27. oktober 2008 - 20:29 #2
Hej.

Det må være det.
Det drejer sig om et betting-regnskab hvor jeg i celle R3 har 1 hvis bettet er rigtig og 0 hvis det er forkert. I cellerne B3-P3 har jeg så information om selve bettet og det er det jeg ønsker farvet.
Avatar billede be_nice Juniormester
27. oktober 2008 - 20:30 #3
OK - for at forstå det helt korrekt, så skal du have værdien i B3, C3 osv. vurderet op imod værdien i R3 - korrekt?
/Be_Nice
Avatar billede mademan Nybegynder
27. oktober 2008 - 20:35 #4
Egentlig ikke. Værdierne i B3-P3 er som sådan ligemeget.

B3-P3 skal farves rød hvis R3 er 0.
B3-P3 skal farves grøn hvis R3 er 1.

Osv. med B4-P4 og R4, B5-P5 og R5.
Avatar billede be_nice Juniormester
27. oktober 2008 - 20:42 #5
OK - så kommer løsningen her:
--> Marker B3:P3
--> Under "Formater" vælger du "Betinget formatering"
--> I betingelse 1 vælger du "Formlen er" og skriver =$R$3=0 i feltet til højre for
--> Tryk på knappen "Formater" og indstil farvevalg (Rød)
--> Tryk på knappen "Tilføj"
--> I betingelse 2 vælger du "Formlen er" og skriver =$R$3= i feltet til højre for
--> Tryk på knappen "Formater" og indstil farvevalg (Grøn)
--> Ved indtastning af 0 eller 1 i felt R3 vil rækken B3-P3 farves rød eller grøn.
--> Gentag for de øvrige rækker du skal have farvet efter samme princip - husk at ændre $R$3 til hhv. $R$4 osv.
Sig til hvis du har brug for mere hjælp.
/Be_Nice
Avatar billede mademan Nybegynder
27. oktober 2008 - 21:01 #6
Har rodet lidt med det nu og det fungerer egentlig fint nok. Men det er ikke muligt at automatisere processen lidt? Det drejer sig nemlig om ret mange rækker.
Avatar billede mademan Nybegynder
27. oktober 2008 - 21:34 #7
Har fundet ud af. Jeg takker for svaret.
Avatar billede be_nice Juniormester
28. oktober 2008 - 18:06 #8
Godt at høre at du fik det hen - tak for point :o)
/Be_Nice