Avatar billede frede92 Nybegynder
24. oktober 2008 - 17:23 Der er 12 kommentarer

Problemer med at sende og modtage mails

Hej alle.

Jeg har fået mega problemer med min exchange server (Eller, har altid haft de problemer, da den aldrig har virket)

ALLE porte er forwardet til den interne IP som er 192.168.1.9

Problemet ligger i, at jeg simpelthen ikke kan få den til at sende eller modtage emails ...

OWA osv. virker fint nok...

Nogle der kan hjælpe, eller har en god guide, der, trin for trin beskriver hvordan man sætter den helt op fra bunden?

Flere points kan gives hvis nødvendigt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. oktober 2008 - 19:55 #1
Du skal faktisk kun bruge port 25 til at sende og modtage mails. Og med OWA 80 eller 443, afhængig af om du kører med SSL eller ej. At forwarde alle porte til serveren er rent selvmord.

Du er sikkert på du har forwardet portene, og ikke bare åbnet for dem?
Hvad har du af udbyder? Et andet problem kan være at de har lukket for port 25, så du skal sende igennem deres relay server.
Avatar billede frede92 Nybegynder
24. oktober 2008 - 20:14 #2
lassebm:

Jeg bruger Stofanet, og har fundet ud af at porten er blokeret.

Så skal finde ud af at konfigurere det til at køre gennem deres server.

Men - hvordan gør jeg det?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. oktober 2008 - 20:48 #3
Jeg ville tro du skal sætte en backup-mx op på din dns, og så skal du sætte den til at sende igennem mail.stofanet.dk (eller lign) på din exchange.

Jeg kender ikke lige stofas opsætning, så tør ikke lige svare på det 100%.
Avatar billede frede92 Nybegynder
24. oktober 2008 - 20:59 #4
Der står dette på stofas side:

Jeg vil gerne have min egen mailserver, må jeg det?
- Ja, du skal blot huske følgende: Hvis du har din egen mail server stående bag dit StofaNet modem, skal du have tilføjet vores backup-mx server til listen over MX (mail exchangers) for dit domæne. (Kontakt din DNS-host/udbyder for spørgsmål vedrørende dette).

Det er vigtigt, at din personlige mail server står listet med førsteprioritet, og at vores backup-mx server er listet som andenprioritet. Andre servere skal være listet med en lavere prioritet (højere talværdi) end din personlige server.

Eksempel:
; MX records
;
@ IN MX 10 mail.kundensdomæne.dk
@ IN MX 50 backup-mx.stofanet.dk.

Husk også at indsætte mail1.stofanet.dk som "SMART host" server (hvis dette kræves af din mail-server) , og lad mailserveren sende mails via mail1.stofanet.dk

MX-recorden er sat rigtigt op, og ser sådan ud:

10    86.52.233.243    86.52.233.243
20    backup-mx.stofanet.dk    212.10.10.204

Mangler bare relay-indstillingerne..

Kan du hjælpe med at guide mig gennem det?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:20 #5
Du skal nok have sat noget navn på den første istedet for ip'en hvis du ikke allerede har gjort det?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:21 #6
Her kan du se hvordan du sætter smart-host op på en exchange.
http://support.microsoft.com/kb/821911
http://www.dnsexit.com/support/mailrelay/exchange/setup.htm
Avatar billede frede92 Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:39 #7
Kan godt være jeg skal have sat noget på den..

Kigger lige på linksne, vender tilbage senere
Avatar billede frede92 Nybegynder
24. oktober 2008 - 23:26 #8
Har nu prøvet at følge det nederste link, men kan stadig ikke få det til at virke..

Der kommer ingen fejlmeddelelser på serveren, men når jeg prøver at sende en mail fra gmail til min konto får jeg bare dette:

The error that the other server returned was: 550 550 relay not permitted (state 14).

Hvad !?
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. oktober 2008 - 12:38 #9
Virker som om du ikke har adgang til at sende fra exchangen, eller sende ud igennem stofa.
Avatar billede frede92 Nybegynder
25. oktober 2008 - 20:11 #10
hvad virker mest realistisk?

Kan være jeg skal ringe til stofa og høre igen?
Avatar billede frede92 Nybegynder
26. oktober 2008 - 19:54 #11
Men er der nogle der kan give mig en guide på hvordan man sætter exchange op til at bruge en relayserver?
Avatar billede riversen Nybegynder
01. november 2008 - 08:08 #12
højreklik på default smtp virtual server (eller hvad du har kaldt den) --> vælg egenskaber --> delivery --> advanced. Der kan du taste en smarthost.