Avatar billede swaq Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves denne dato: w w - y y y y? (beklager mellemrummene)

Hejsa, (ignorér mellemrum i overskrift - det skyldes en 'uhensigtsmæssighed' på siden her)

Jeg har et ark, hvor det er nødvendigt at skelne mellem uger fordelt over år. Derfor vil jeg lave et datoformat der eksempelvis gør mig i stand til at lave pivot og graf med uger som hedder: 01-2008, 02-2008 ... 52-2008 osv.

Det er lykkedes mig at få returneret ugenummeret således: =TRUNC(((A1-DATE(YEAR(A1),1,0))+6)/7)

I A1 står en almindelig dato: 1/1/2008 i m/d/yyyy format.

Hvordan får jeg sat året på, så jeg ender med et gyldigt datoformat der ser således ud: ww-yyyy?
Avatar billede mugs Novice
22. oktober 2008 - 15:35 #1
Måske du kan få hjælp her:

ttp://www.eksperten.dk/spm/295873
Avatar billede swaq Nybegynder
22. oktober 2008 - 15:40 #2
Hej, tak for linket - det havde jeg dog allerede set. Løsningerne der giver det samme (basalt set) som =TRUNC(((A1-DATE(YEAR(A1),1,0))+6)/7).

Det jeg har behov for er at få sat bindestreg og år på ("-2008") uden det af Excel bliver opfatteet som tekst - altså skal det være et gyldigt datoformat.
Avatar billede jkrons Professor
23. oktober 2008 - 08:14 #3
Det mener jweg ikke at du kan, da ww-yyyy ikke er genkendeligt som dato i Excel. Din formel ændrer datoværdien, fx 39744 til et tal, fx 43. Og 43-2008 opfattes ikke som en korrekt dato i Excel.
Avatar billede swaq Nybegynder
23. oktober 2008 - 08:40 #4
Ok, det var en skam. Jeg har lavet en lodret linie i min graf der skal vise 'start' for en given måling (samt lidt historik til venstre for linien). Det er placeringen af denne linie der giver bøvl idet den primære graf vises re ww-yyyy, som jo opfattes som tekst af Excel. Dermed kan jeg ikke få den lodrette graf placeret korrekt - den skal nemlig være dynamisk i forhold til et angivet tidspunkt (uge i et år).
Avatar billede swaq Nybegynder
23. oktober 2008 - 08:40 #5
Lukker, da det ikke kan lade sig gøre... øv :(