Avatar billede a330 Nybegynder
18. oktober 2008 - 20:24 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Grafik kort anbefaling

Mit grafikkort i mit mediecenter er stået af, er der nogle som kan anbefale et nyt. Det som sad i, var et
ATI Radeon X1600 Pro 256MB PCIe HDMI, med højde på ca 7cm dybde 17cm og bredde ca 1,7cm og der er IKKE plads til meget mere.

Det skal ikke kunne så meget, dog skal det kunne vise fuld HD og være med HDMI udgang..
Avatar billede a330 Nybegynder
18. oktober 2008 - 21:08 #2
Hej haverslev

Umiddelbart ser det ud som den mangler en HDMI udgang
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. oktober 2008 - 02:35 #3
Har lige startet et ASUS EAH3650 silent HDMI og det er rigtigt godt. Det er uden blæser men bliver kun omkring 60 grader og så er der 29 forskellige skærmindstillinger. Mange er 16-9 og 16-10 så det kan give et godt billede både på TV og monitoren. Men det fylder 19,5 cm i dybden ,12,5 cm i højden og 3,5 cm tykt.
HDMI-tilslutningen er via en adapter så det rager alt for langt bagud. Man må købe et kabel der har DVI-stik i den ene ende og HDMI-stik i den anden.
Et lille grafikkort med HDMI-udgang er PowerColor HD2400 men det jeg har er for alm PCI og sidder på et ældre bundkort hvor AGP-stikket er sparet væk. Det måler 7 cm i højde over bundkortet og er 17 cm dybt men selvom det kun fylder 1 slot så er det 2,5 cm tykt så det dækker den næste PCI-sokkel. Det er jo uden blæser så køleren er ret stor. Det blev nu meget varmt så jeg måtte hænge en blæser ned fra hard-diskene for at få lidt omrøring i bunden af kassen.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. oktober 2008 - 04:42 #4
Kan du ikke få plads til et HD2400-kort som dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395006&searchArea=&Soegeord=
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. oktober 2008 - 06:23 #5
Hvis højden er kritisk skal du vælge et kort som dette:
http://dk.asus.com/products.aspx?l1=2&l2=8&l3=634&l4=0&model=2253&modelmenu=2
men det er tilgengæld meget tykt og fylder nok to slots.
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2008 - 11:21 #6
De fleste grafikkort idag, er med kølere i i langt de fleste tilfølde fylder de mere end en slot - derfor er det nok nemmere at finde et grafikkort der er med passiv køler
og derved ikke fylder så meget.
Hvis ikke du skal fe.ks spille lidt krævende spil, som går hårdt ud over ydelsen og derved udvikler meget varme, så kan du jo nøjes med et al.a dette:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=471139&Specs=true
Avatar billede a330 Nybegynder
19. oktober 2008 - 16:01 #7
Hej haverslev

den mangler desværre også HDMI udgang..
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2008 - 16:14 #8
Hvis du klikk
er på + udfor stik, så står der nu HDMI ;-)
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. oktober 2008 - 16:21 #9
Nej det ASUS-kort har en native HDMI udgang d.v.s uden adapter kan du direkte sætte et kabel med HDMI-stik i kortet. Læs om det kort på det link til ASUS jeg har sendt.
Men det er jo et kraftigere kort end HD24oo kortene og køleren er derfor meget stor.
Den dækker to slots skriver ASUS og er nok mindst 3 cm tyk så med dine 1,7 cm bliver der måske et problem. Du kan se hvor stor køleren til et lowprofile 2400-kort bliver når det skal køre uden blæser:
  http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=14311
Et mindre kort med indbygget digital lyd-del for HDMI-tilslutning findes nok ikke.
Avatar billede a330 Nybegynder
19. oktober 2008 - 20:21 #10
Jep min fejl, ser det nu...

Asus kortet ligner en vinder på prisen, men der er desværre ikke plads nok, har kun en slot til kortet, og lige ved siden af, sidder mit tv kort. Så ikke plads nok....

Tror jeg køber det samme kort som sad i, det er noget dyre end asus kortet, men det passer!

Tak for kampen, læg et svar begge 2, så deler i point...
Avatar billede jesperpress Nybegynder
19. oktober 2008 - 20:53 #11
Ja det er nok den bedste løsning når der er så lidt plads.
Så er du også sikker på hvilke pixel-forhold det kan levere. Det kan tit være en kedelig overraskelse når man første gang ser under skærm - indstilling. Især når man ser efter 16-9 og 16-10 mulighederme.
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. oktober 2008 - 05:40 #13
lige meget hvad, så vil jeg vælge et direct x 10 grafikkort...

Det kan godt være at de er lidt langsommere end dirext c 9 grafikkortene, til directx9 spil, men når spillene begynder at hedde directx 10, så skal grafikkortene som ikke understøtter directx 10, arbejde 20% mere, for at skabe samme grafik, som en tilsvarende directx 10 grafikort.

Derfor..

Næste spørgsmål. vil jeg mene, må være: hvilken bundkort har du? eller rettere, hvilken pci-e x16 understøtter bundkortet. for hvis den ikke understøtter version2, så nytter det nok ikke noget at jeg anbefale et version2.

Så kender jeg heller ikke lige din graffik korts krav med hensyn til spil osv.

Personlig, er jeg glad for "spilllegrafikkorts", som er passiv kølede. ( de plejer ikke at bruge sindsygt meget strøm )
en god alternertiv valg til hvad du allerede har, er en asus silent geforce 8600gt eller lignende. den bruger heller ikke syndsygt meget strøm...

Den er god nok, til de fleste spil, men måske ikke god nok til højt påløsnings 3d skyde spil. Men den skal da nok klare mange spil i 1200 x 1024.
men som jeg kan læse, så er der nok ikke mange chancer for at få plads i din kabinet.
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. oktober 2008 - 05:41 #14
nåå, jo.. glemte at skribe, at en geforce 7600gt, vil passe fint i din conputer, den er nok en anelse hurtigere, end den du skifter ud.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
20. oktober 2008 - 17:55 #15
Grafik-kortet må max være 1,7 cm tykt og have HDMI-udgang.
ASUS EN8600GT Silent er 3,5 cm tykt, 11 cm højt og har ikke HDMI.
Silent-kort er det rigtige til et media-center, hvis der er plads nok.
Men et silent low-profile-kort med HDMI som kun er 1,7 cm tykt kan vi ikke finde.
Derfor er man tvunget til at vælge et kort med ventilator.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
21. oktober 2008 - 16:52 #16
Jeg har nu haft et ASUS EAH3450/DI/256M/A i hånden:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2115728&lokation=
Det er faktisk utroligt lille. Tykkelsen er kun 1,5 cm målt over køleren.
Højden er 7,5 cm over bundkortet og længden er 17 cm.
Udgangen er 3 stik: VGA , HDMI og DVI på en skinne til et enkelt slot.
Hvor meget udluftning der skal være over den lille køler kan kun tiden vise.
Avatar billede haverslev Novice
21. oktober 2008 - 19:05 #17
Er det ikke det samme kort som her ?: 19/10-2008 11:21:40
Avatar billede jesperpress Nybegynder
21. oktober 2008 - 22:06 #18
Jo det er helt samme 3450-kort både i mit link til ASUS-beskrivelsen 19/10 06:23:40 og dit link til edbpriser.
Det jeg har misforstået med to slots i ASUS-beskrivelsen er en mulig ombygning af kortet: Det øverste VGA-stik er forbundet til printpladen med en ledning og et stik. Hvis der er meget lidt plads i højden, kan stik og udgangsplade afmonteres.
ASUS medleverer en ekstra lille udgangsplade der er to slots bred men kun 7 cm høj.
Her er VGA-stikket placeret vandret ved siden af DVI- og HDMI-stikket.
Kun hvis man ændrer kortet til low-profile-kort, fylder det to slots.
Men det er mærkeligt at AH3450-kortet kan klare sig med så lille en køle, når man sammenligner med den køler der sider på et 2400-kort.
For ikke at sige et AH3650-kort, her er køleren jo mamut stor