Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 15:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skifte standardprogram for filtype

Hej Eksperter.

Når jeg vil åbne ASP-filer på min Mac (Leopard), åbner de som standard i Photoshop. Hvorimod PSD-filer (Photoshop-filer) har det med at åbne i billedfremviseren.

Jeg kan højreklikke og vælge noget i stil med "Åbn med" og derinde vælge det program, som skal åbne filen fremover, men det gælder kun for den ene fil.

Jeg har brug for en måde at ændre standardprogrammet for f.eks. alle ASP-filer eller alle PSD-filer. Jeg har søgt på det, men synes ikke, jeg finder en løsning.

Nogen, som lige ligger inde med svaret? :)

På forhånd tak!
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. oktober 2008 - 15:31 #1
vælg info for filen, ved at ctrl-klikke på filen. Her kan du se hvilket program det bliver åbnet med, og her kan du også skifte det...
Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 15:58 #2
Nu har jeg ikke min Mac lige her.

Men vil det ændre standardprogrammet for alle de filer, der har samme type?
Avatar billede ferdinand.k Mester
16. oktober 2008 - 16:23 #3
korrekt
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
16. oktober 2008 - 19:08 #4
"Men vil det ændre standardprogrammet for alle de filer, der har samme type?"
Ikke nødvendigvis...

Comand clik / højre kilk på en fil...
vælg "open with"
Nu vil den fil åbne med det program ..
Clik på changeAll ... så vil alle tilsvarende filer (Samme type/extension) åbne med det program som standart

;-)
Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 19:15 #5
Tak for svarene. Ferdinand.k's løsning gjorde tricket.

jesper-moeller>> Jeg fandt ikke "change all" noget sted (nu har jeg også dansk version, men stadig), men ellers tak. =)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
16. oktober 2008 - 19:29 #6
Højre clik / crtl clik .... vælg  "Get info" .. ikke åben med...

Her får du alle fil info ..
en heder "Open With" hvor du kan vælge hvilket program der skal åbne denne fil .. lige under der hvor du vælger "Open With" er den en "change all knap"

Altså brug file info istedetfor  åben med ... ;-)
Avatar billede w13 Novice
16. oktober 2008 - 19:31 #7
Jeg tror faktisk også, det var præcis, hvad jeg gjorde, ud fra ferdinand.k's svar. =) Så virker det fint.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2016 - 21:18 #8
windows 10
ovst. funker ikke i windows 10.
hvad gør man her for at ændre fil-typen??? (er mine sjove små film).
jeg skal ha`dem ændret til
.wmv
filer