Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 09:56 Der er 14 kommentarer

Skærm på Thinkpad går i sort

Jeg har et mærkeligt problem med både en Thinkpad X60 og en T60, begge med XP Pro. Efter et stykke tids brug begynder skærmen at flimre ganske kortvarigt, som om der er en løs forbindelse. Hver gang kun ca. et halvt sekund. Det sker flere gange indtil skærmen tilsidst bare bliver sort. Resten kører videre. Eneste måde at få billedet tilbage igen, er at trykke fn-F4 (så maskinen går på sleep) og dernæst "vække" den igen. Så er billedet tilbage. Og så kan der gå omkring en halv time inden det sker igen. Det samme sker på begge maskiner, og de kører som sagt XP. Jeg har som et forsøg installeret Server 2003 på T60'eren, og der sker det samme.
Jeg har også installeret Ubuntu på begge, og der sker det IKKE. Kan det være et driver problem?
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 09:57 #1
Det skal sige at de begge har Intel GMA 950 onboard-grafikkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. oktober 2008 - 10:24 #2
Prøv at stille maskinerne på en plan og fast plade, som f.eks et bord, således der er luftgennemstrømning i maskinerne.
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2008 - 10:29 #3
Prøv at hente denne updater og lade den give dig oplysninger om, hvilke drivere du evt. skal opdatere - har du husket at installere chipset, hvis du har installeret win igen og også ved SBS2003?
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=TVSU-UPDATE
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:19 #4
Jeg har kørt System Update flere gange, og gør det hver gang jeg reinstallerer en Thinkpad. Så alle drivere burde være de nyeste. Det er også ligemeget om de står på en plan flade eller man sidder med dem i skødet i en sofa.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. oktober 2008 - 11:29 #5
Du siger altså, at der ikke er udluftningshuller/ribber i bunden af maskinen ? ?
Avatar billede tonygk Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:31 #6
Selvom du kører SystemUpdate er det ikke sikkert at du får alle applikationerne på.
Prøv at undersøge at du har Power Management (PM) installeret. Hvis du ikke har, kan du finde det her og det passer til både T60 og X60.
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?sitestyle=lenovo&lndocid=MIGR-70602
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. oktober 2008 - 11:31 #7
En køler fjerner varmen fra chippen, og levere varmen til luften. Blæseren fjerner den varme luft inde i maskinen, men hvis du sidder med den i skødet, eller aller værst, sidder med den i sengen oven på en dyne, så kan blæseren ikke komme af med luften.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. oktober 2008 - 11:34 #8
I mine øjne er det en fejl 40. Du kan jo prøve, blot for at se om jeg har ret, at placere maskinerne på et bord. Kommer fejlen igen, så er det ikke varme.
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:38 #9
Det sker også når de står på et kontorbord med fin luftgennemstrømning. Er der nogen der har været ude for den samme fejl?
Avatar billede tonygk Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:44 #10
Jeg spørger igen siden du ikke svarer. Har du installeret PM på din maskine?
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:46 #11
Det må jo også være en fejl på XP/SVR2003 da den IKKE gør det under Linux??!!
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:46 #12
Ja Power Manager er installeret, ALT er installeret og opdateret. Chipset driver, you name it...
Avatar billede haverslev Novice
14. oktober 2008 - 13:06 #13
Laver de fejlent, både når de kører på batteri drift og med 220V drift ?
Avatar billede jschultz Nybegynder
14. oktober 2008 - 13:57 #14
Ja det gør de.