Avatar billede avarta Praktikant
13. oktober 2008 - 18:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problem med lyd ind via S/PDIF, M-Audio Audiophile 2496

Hejsa.
Jeg er lige flyttet ind i mit nye musikstudie, men har det ærgerlige problem, at jeg ikke kan få audio ind i mit M-Audio Audiophile 2496 PCI interface via S/PDIF.
I mit tidligere setup kørte jeg min mixer's output (Soundcraft Spirit M4) ud gennem S/PDIF og ind i 2496's S/PDIF-indgang, og det er sådan set sådan jeg gerne vil køre det igen.
Problemet er bare, at selvom jeg tilsyneladende har forbundet det korrekt, så står der "Unlocked" i mit M-Audio kontrolpanel, når jeg vælger "S/PDIF In" som Master Clock (i stedet for Internal). Samtidig er der en svag susen, som bygger sig op nærmest som et feedback. I kontrolpanelet står der også, at status for S/PDIF-signalet er "invalid and not present", hvilket tyder på nogle ydre omstændigheder, men kan ikke se, hvad det skulle være.
Desuden er der heller ikke noget output, når jeg skifter Master Clock'en til "S/PDIF In" (outputtet kører jeg ud af kortets to analoge outputs og ind i mixeren).
Det eneste jeg har foretaget, ift. da det virkede i mit tidligere setup, er, at jeg har foretaget en systemnulstilning til fabriksindstillinger, hvor jeg installerede alt forfra, men det burde ikke gøre nogen forskel for det har jeg gjort flere gange tidligere uden problemer.
Det er meget frustrerende, så håber virkelig, at der er nogen, som kan hjælpe! :)

Tak
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2008 - 21:49 #1
Jeg kender ikke til brugen af dit M-Audio Audiophile 2496, men så vidt jeg ved, har det mange lighedspunkter med mit eget Terratec DMX 6fire.

Det første, jeg ville checke, er kablet. Har du prøvet med et andet kabel?

Er du sikker på, at Audiophiles mixer er valgt som standard? Prøv at kigge her(XP): Enhedshåndtering > Klik på plusset ud for "Enheder til lyd, video og spil" >
Dobbeltklik linien med dit Audiophile lydkort > Egenskaber > Mixerenheder.
Avatar billede avarta Praktikant
19. oktober 2008 - 14:00 #2
Hej milter.
Tak for dine forslag.
Ja, jeg har dobbelttjekket med kabler, in/out osv., men problemet ligger desværre ikke der.
Og ja, Audiophile er valgt som standardmixer. Det fungerer fint med lyd ud af kortet (som jeg kører analogt ud), men problemet kommer, når jeg skal have lyd digitalt ind. Tilsyneladende kan den som nævnt slet ikke registrere et signal.
Når jeg går ind i kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder er knappen "lydstyrke..." under rubrikken "Indspilning af lyd" helt udtværet (utilgængelig), hvilket også undrer mig en smule, da det kunne tyde på et problem mellem windows og audiophile?
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2008 - 21:00 #3
Hvor meget har du ændret med dit nye setup?

Sidder dit Audiophile lydkort i en ny eller nyinstalleret computer, eller er computeren bare blevet flyttet?

Har du slet ingen valgmuligheder i "Indspilning af lyd"?

Kan du ændre "sample rate" i kontrolpanelet? Hvis du kan, så prøv at sætte den til 44.100.

Har du kigget på, om du har valgt korrekt indstilling i Patchbay/Router?

Generelt vil jeg mene, at hvis du ikke kan finde nogen valgmuligheder i "Indspilning af lyd", så er installeringen af driveren til lydkortet gået galt et eller andet sted. Hvis du har foretaget en total geninstallation, kan det skyldes, at du ikke først har deaktiveret et onboard-lydkort under geninstallationen.

Jeg skal til Irland i morgen og er først tilbage om en uges tid, så jeg kan nok ikke hjælpe mere før da.
Avatar billede avarta Praktikant
29. oktober 2008 - 13:29 #4
Hej milter.
Tak for din feedback.
- Computeren, hvor mit lydkort sidder, er blot blevet transporteret et andet sted hen og så har jeg udført en systemnulstilning (så den faktisk fungerer som "ny").
- Nej, under "indspilning af lyd" er valgmulighederne helt "greyed out". Har testet mine analoge inputs og de virker fint. Problemet sker altså mellem mixer og lydkort, når der sendes S/PDIF-signal.
- Sampleraten er sat korrekt til 44.1KHz.
- Alle indstillinger i patchbay'en skulle også være korrekte.

Jeg kan ikke huske om jeg deaktiverede onboard-lydkortet før eller efter geninstallationen af Audiophile, men det burde heller ikke gøre nogen forskel, eftersom at jeg tidligere har foretaget en systemnulstilning uden problemer. Har desuden prøvet at af- og geninstallere lydkortenes drivers flere gange og i forskellige rækkefølge uden held.
Jeg tror enten at fejlen, som du siger, ligger i noget driver/opsætningsmæssigt eller også sender mixeren af ukendte årsager ikke noget S/PDIF signal til lydkortet. Har desværre ikke nogen harddiskrecorder eller lignende, som jeg kan teste mixeren sammen med mht. S/PDIF.
Frustrende problem, og jeg er virkelig på bar bund! :(
Avatar billede milter Ekspert
29. oktober 2008 - 15:21 #5
Du skriver: "Har testet mine analoge inputs og de virker fint". Vil det sige, at hvis du vælger "Internal master clock" og derefter indspiller via de analoge inputs, så virker det hele fint?

Med master clock sat til "internal", er "indspilning af lyd" så ikke greyed out? Hvis ikke, hvad er så valgt som standardenhed, og har du andre muligheder her i rullefeltet?

Har du ved systemnulstillingen anvendt opdaterede drivere eller de drivere, der fulgte med kortet?

Jeg begynder så småt at tro, det må være din mixer, der fejler.
Avatar billede avarta Praktikant
30. oktober 2008 - 14:02 #6
- Ja, hvis jeg vælger "Internal master clock" og indspiller via analoge inputs så virker det hele fint.

- Dette er ret mystisk, synes jeg. Selvom de analoge inputs virker fint og jeg kan indspille audio i min DAW via dem, så er "indspilning af lyd" fortsat greyed out under "lyd og lydenheder". Det kan jeg ikke rigtig forstå. I rullefeltet kan jeg vælge mellem "Delta AP 1/2" (analoge inputs), "Delta AP S/PDIF" og "Delta AP Monitor". Det har jeg naturligvis også husket at skifte til de rigtige inputs ;)

- Ved systemnulstilningen brugte jeg de drivers, som man kan finde på M-audio's hjemmeside (de nyeste). En for SP2 og en for SP3. Har prøvet dem begge osv. osv., men heller intet held dér.

Jeg så også mixeren som en mulig fejlkilde, men har netop testet mit lydkort sammen med en MPC2500 sampler ved at køre S/PDIF ud fra MPC til S/PDIF ind på lydkortet. Her var signalet fortsat "unlocked" og symptomerne de sammet, hvilket peger i retning af, at fejlen ligger et sted i opsætningen af lydkortet. Kan det have noget med SP 3 at gøre?? Kan snart ikke se, hvad fejlkilden skulle være!! :(
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2008 - 21:22 #7
... og huskede du at fjerne alle de gamle drivere, før du installerede nye?
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2008 - 21:23 #8
Indlægget 21:22:11 skulle have været efter dette:

Det lyder som om, du har XP med SP3 på din computer, er det korrekt? Og har du opdateret fra SP2 til SP3 i forbindelse med flytningen til det nye studie?

Hvilket lydprogram bruger du til at optage på? Har du også sat dit M-Audio som default der med den korrekte sample rate (formentlig "Delta AP S/PDIF")?

Jeg skal lige sikre mig, at vi taler om det samme endnu en gang. Når du skriver:

"....så er "indspilning af lyd" fortsat greyed out under "lyd og lydenheder". Det kan jeg ikke rigtig forstå. I rullefeltet kan jeg vælge mellem "Delta AP 1/2" (analoge inputs), "Delta AP S/PDIF" og "Delta AP Monitor".

Hvordan kan du vælge i rullefeltet, hvis alt er greyed out?
Avatar billede avarta Praktikant
04. november 2008 - 22:10 #9
Hej milter.

- Ja, jeg fjernede de gamle drivere inden jeg installeret de nye. Jeg har siden hen forsøgt at installere de forskellige drivere i alle mulige forskellige kombinationer og rækkefølger. Uden held.

- Ja, jeg har XP med SP3. Opdateret vil jeg ikke sige, at jeg har, for jeg har jo startet computeren "helt forfra" og installeret alt igen fra fabriksindstillingerne. Men jo, før jeg flyttede i det ny studie, brugte jeg ikke SP3 men SP2. Så det kan være en mulig fejlkilde (ligesom jeg også har udskiftet mine RAM siden flytningen).

- Jeg bruger Cubase SX 3 og har for nylig også investeret i Pro Tools M-Powered 7.4. Alle mine settings dér skulle være korrekte, men har dog mest koncentreret mig om Audiophiles mixer, da der ifølge den slet ikke registreres noget S/PDIF-signal ind i lydkortet (det er "unlocked").

- Rullefeltet er ikke greyed out. Det er kun knapperne "Lydstyrke..." (som normalt fungerer som mixer) og "Avanceret...". Jeg har tænkt den tanke, at det måske er fordi, at den har "overladt styringen" til Audiophiles mixer, men jeg er temmelig sikker på, at det ikke var greyed out dengang mit setup fungerede.

Jeg er også begyndt i at spekulere i, om det kan være S/PDIF IN-kablet i breakout-kablet der på mystisk vist er gået i stykker, for det virker for mig lidt underligt, at kortet andre ind- og udgange såsom analog I/O samt MIDI fungerer. Jeg ved ikke om S/PDIF OUT fungerer. Der er udslag i mixeren, men det siger jo intet om, om kablet rent faktisk videregiver et S/PDIF-signal.

Tak for din fortsatte hjælpe - den er værdsat og håber der findes en løsning ;)
Avatar billede milter Ekspert
04. november 2008 - 23:00 #10
Velbekom, jeg ser det som en udfordring, og jeg (og andre) kan sikkert lære en del, hvis vi finder synderen :-)

Du burde kunne checke dit SPDIF-kabel med en multitester som i linket herunder eller lignende. Check, at der er forbindelse gennem lederne og ingen modstand:

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=100509

Opgraderingen til SP3 kan også være synderen. Hvis du har mod på det, så prøv at geninstallere med kun SP2. Jeg kører stadig selv med den ;-)

Har du prøvet at fjerne lydkortet rent fysisk fra PCI-slottet og så sætte det i igen? Rengør evt. alle kontaktpunkterne på kortet med viskelæder og børst dem rene bagefter. Husk at afbryde alt til computeren, før du gør det.
Avatar billede avarta Praktikant
11. november 2008 - 14:54 #11
Hej igen.
Troubleshooting'en står lidt på standby for tiden, fordi jeg har lånt mig til noget andet gear, som jeg er i gang med at hooke op.
Men men men M-audios fede support har været så flinke, at sende mig et gratis breakout-kabel ovre fra Californien, så jeg vender tilbage, når jeg har modtaget det. Det kan være med til at fjerne hvert fald én fejlkilde.

Milter -> Hehe, har nok ikke helt mod på det med SP2 på nuværende tidspunkt og jeg tvivler da også på, at det er dét, da problemet drejer sig specifikt om det digitale input (S/PDIF). Men du har helt ret, det er en mulig synder.
Ja, jeg har haft lydkortet ude og har endda også prøvet at skifte PCI-slot et par gange, men det hjalp ligeså meget, som alt andet jeg har prøvet! ;)
Avatar billede milter Ekspert
11. november 2008 - 17:19 #12
Jeg venter spændt :-)
Avatar billede avarta Praktikant
18. november 2008 - 15:18 #13
Jeg har netop modtaget mit nye breakout-kabel fra USA og jeg er MEGET glad for at fortælle at.... DET VIRKER!!! :D
Samtidig føler jeg mig lidt som en idiot, for jeg kunne jo sagtens have skaffet et breakout-kabel og testet det som det første. Jeg skænkede det bare ikke en tanke, eftersom det har kørt upåklageligt de sidste 5 år og fordi de andre ind- og udgange såsom MIDI, analog I/O og S/PDIF OUT virkede uden problemer.
Men hold da op en lettelse!
Jeg synes, at du skal smide et svar Milter, fordi du har været så venlig at bruge din tid på at løse det her mystiske problem (som så ikke var særlig mystisk, når alt kom til alt).
Mange tak.
Avarta
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2008 - 18:29 #14
Dejligt, det lykkedes. Så var det alligevel et kabelproblem ;-)

For et par år siden hjalp jeg en, som ikke kunne få sin scanner til at virke. Jeg foreslog ham at checke strømforsyningen først, og det var også der, problemet lå. Gæt hans profession, elektriker!

Vi er blevet så vant til, at med computere ligger løsningen næsten altid et eller andet sted i etterne og nullerne, og så overser vi de gamle, mekaniske fejl :-)
Avatar billede avarta Praktikant
23. november 2008 - 14:17 #15
Ja, det er utroligt, at det kunne ske. Jeg følte, at jeg havde gennemtjekket alle kabler. Havde godt nok ikke tænkt på breakout-"kablet". Men tror nu, at jeg ville have tjekket det, hvis jeg havde haft et andet til rådighed at teste med. Det virkede bare så usandsynligt, når det virkede fint DAGEN FØR jeg flyttede til det nye studie. Det viser bare, at man ikke skal tage nogen fejlkilder for givet.
Tak for hjælpen! ;)