Avatar billede webmaster123 Nybegynder
11. oktober 2008 - 23:25 Der er 12 kommentarer

Web server på stofanet

Hej eksperter.

Jeg har i et par dage forsøgt at sætte min egen web server op på en stofanet forbindelse. Jeg har forsøgt mig på artikler, men uden held da stofanets system lader til at være lidt mere "bøvlet" end andres.

I de artikler jeg har læst står der at man under NAT indstillingerne skal åbne port 80 og få alt trafik diregeret over på min servers ip. Det er lykkedes mig at logge ind på routeren og gøre dette, men intet skete. Dagen efter stødte jeg på denne side:
https://www.stofa.dk/showpage.php?mid=100

Citat:
Benytter Stofa NAT tildelt IP-adresse?
NAT (Network Address Translation) blev tidligere brugt af Stofa, men vi benytter nu udelukkende DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol).

Jeg begyndte derfor at kigge på DHCP, men kort tid efter fik jeg at vide at det overhovedet ikke havde noget med hinanden at gøre.

Jeg har installeret XAMPP på min server og den virker som en intern server, men jeg kan simpelthen ikke få den online.

Mit spørgsmål er om det overhovedet er muligt at sætte en server op med stofanet, og hvad jeg i så fald skal gøre for at få den online..

Håber i kan hjælpe mig
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2008 - 15:52 #1
Du har en router, og i den har du åbnet for port 80 til den interne ip-adresse på comp'en med Xamp ?

Har du en fast ekstern ip adresse?
Avatar billede webmaster123 Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:54 #2
Nej.. Jeg har ikke fast ip adresse
Avatar billede webmaster123 Nybegynder
12. oktober 2008 - 18:55 #3
Er det nødvendigt ?
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2008 - 19:16 #4
Det er en fordel, men man du kan også bruge http://dyndns.dk/ til at gøre det nemt at bruge et navn til dit domian

Har du tildelt en fast intern ip til comp med webserver?
Avatar billede webmaster123 Nybegynder
12. oktober 2008 - 20:15 #5
Altså den lokale ip er den routeren giver til computere, ikke sandt? 192.168.1.2 kan det ikke passe ? Og det sidste tal skifter, hvis jeg lukker computeren..
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2008 - 21:06 #6
Ja, routeren har garanteret dhcp aktiveret, så hver gang en comp tilsluttes, får den tildelt en intern ip.
Typisk fra 2 til 32 ( sidste tal ) 192.168.1.*
dhcp "range" kan du se hvad er sat til i din router.

Den comp som kører webserver, tildeler du så e nfast intern ip.
Så er du sikker på at det altid er samme comp der skal fungere som webserver.
Og gi' den gerne en ip som er udenfor "range", f.eks. 192.168.1.40

Du skal derefter åbne for port 80 i din router, og al trafik skal routeren så sende til 192.168.1.40
Avatar billede webmaster123 Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:12 #7
Men der hvor jeg skal åbne port 80 er jo under NAT settings, og det understøtter stofanet ikke :S ?
Avatar billede showsource Seniormester
12. oktober 2008 - 22:18 #8
Nu ved jeg ikke, men på linket til stofanet,

"Jeg vil gerne have min egen webserver, må jeg det?

Ja, du må gerne opsætte din egen webserver. "

og

"Er der åbnet for alle typer trafik?

Nej, der er blokeret for trafik til port 25 (SMTP), 135(Fil/Printer deling), 445 og 1080 indgående (Proxy) på tcp-protokol."

Er det en router du fik fra stofanet?
Hvad er det for en router? ( mærke og model )
Avatar billede webmaster123 Nybegynder
13. oktober 2008 - 18:08 #9
Det er ikke en router fra stofa, jeg har en Asus WL520g
Avatar billede showsource Seniormester
13. oktober 2008 - 18:40 #10
Jeg hader når et mærkenavn som asus ikke kan finde noget på deres hjemmeside, når man søger på et produkt, ( Asus WL520g og WL520g )
Det er fucking talentløst! ( medmindre du selvf. ikke har skrevet rigtigt mærke :O] )

Anyway, har du nogen mulighed for at tjekke hvis du sætter stik fra væggen direkte i din comp hvor server kører?

Altså, hvis du så kan komme på den via den ipadresse ( wan ) som webservercomp får, så er det i routeren der skal findes en løsning.

Da du bruger windåze, kan du få info om dit netværk med "ipconfig /all" i en command-prompt ( cmd )
Avatar billede xWeezor Juniormester
24. september 2016 - 21:14 #11
Jeg har en minecraft server online på min stofa ved hjælpe af den her video on stofa portforwarding https://www.youtube.com/watch?v=qPOIRdETDKc
Avatar billede xWeezor Juniormester
24. september 2016 - 21:15 #12
Jeg var nok lidt sen