Avatar billede knaste Nybegynder
11. oktober 2008 - 21:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overvåge modstand, og sætte digital udgang?

Hejsa,

Jeg skal overvåge en modstand, og sætte en digital udgang, hvis denne modstand ændrer værdi til den ene eller den anden side.
Hvis f.eks. modstanden normalt er på 1000 ohm, skal udgangen være sluttet så længe modstanden er mellem 500 og 1500 ohm.
Kommer modstanden af en eller anden grund udenfor dette område, skal udgangen deaktiveres.
Jeg skal kunne overvåge flere modstande samtidig, og det skal være billigt og simpelt. Hvordan kan man gøre dette mest simpelt og stabilt, f.eks. med et lille print?

Mange tak på forhånd!
Avatar billede t-bee Novice
12. oktober 2008 - 10:48 #1
Du kan bruge en 'window comparator' http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1154,C1004,C1139,P1247,D1314 den er lavet til det samme.
Ellers kan du selv lave en med to komperatorer, der er et kredsløb længere nede på denne rigtigt udemærkede side: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/Comparators.html
Du skal altså lave en målebro med en fast modstand og din variable modstand i serie, så vil du få en spænding der varierer med modstanden, den kan så sammenlignes med et komperatorkredsløb.
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
14. oktober 2008 - 11:11 #2
Som beskrevet af t-bee dog vil jeg tro at en lm741 stadig er billigere at bruge som komperator.
http://www.national.com/mpf/LM/LM741.html
Men en modstand der ændrer sig ????
er det en lampe eller en NTC Modstand
og hvor meget må den ændre sig
Impo sælger et yderst simpelt kredsløb med en NTC modstand som målemodstand . Når temperaturen (og dermed NTC modstanden) ændrer sig slukker det en lysdiode. køb dt og modificer det ved at sætter din modstand ind i stedet for NTC modstanden.
Xjens
Avatar billede knaste Nybegynder
16. oktober 2008 - 07:38 #3
Tak for svarene. Jeg vender tilbage, når jeg er kommet videre.
Avatar billede t-bee Novice
06. april 2009 - 12:01 #4
Kom du videre?
Avatar billede knaste Nybegynder
18. februar 2012 - 19:27 #5
Nej, saa lad os lukke :(
Laeg svar begge to.
Avatar billede t-bee Novice
20. februar 2012 - 13:09 #6
Hep;)