Avatar billede ha9953 Nybegynder
10. oktober 2008 - 16:00 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ingen surround over HDMI udgang i pc

Hej

For en uge side investerede jeg i en HP Pavillion a6532.sc med følgende specifikationer:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01494001&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=3762890

Jeg vil bruge den som mediacenter til min fladskærm, og den er købt fordi den bl.a. har hdmi udgang, så jeg kan tilkoble den min surround receiver med hdmi.

Jeg får fint billede igennem og en smule lyd.

Men mit problem er at når jeg går ind i lyd indstillinger på computeren kan jeg kun vælge stereo, ikke surround....

Jeg har søgt og søgt efter en løsning og kan ikke finde en og HP support er ikke videre behjælpelige...

Nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre?

Koblingen foregår sådan her:

pc -> receiver -> fladskærm

Alt sammen via HDMI
Avatar billede ha9953 Nybegynder
10. oktober 2008 - 16:02 #1
Skal lige tilføjes jeg har været inde at opdatere alle drivers
Avatar billede ha9953 Nybegynder
10. oktober 2008 - 22:06 #2
Nogen ideer?
Avatar billede djmaster Nybegynder
11. oktober 2008 - 16:07 #3
Hvilket medie prøver du at afspille? DVD? MP3?

Hvilket program bruger du?
Media Player? VLC?
Avatar billede ha9953 Nybegynder
11. oktober 2008 - 16:30 #4
Hej

Det er uanset hvilket program jeg bruger. Når jeg går ind i lydindstillinger i kontrolpanel kan jeg kun vælge stereo?
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2008 - 21:34 #5
Du skal ikke bruge Lydinstillingerne du finder i Kontrolpanelet, men det tilhørende program der hører med til dit Lydkort, som er: Realtek ALC 888S chipset

Nyeste lyddriver/program til din PC:
ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software10/COL23209/pv-60411-1/sp37445.exe

Åbner du dette program vil du efter al sandsynlighed kunne justere lyden noget mere.
Avatar billede djmaster Nybegynder
12. oktober 2008 - 00:10 #6
Surround lyden skal komme fra det medie du afspiller. f.eks. en dvd.

Hvad er det helt præcist du ikke kan få den til at afspille i surround?
Avatar billede ha9953 Nybegynder
12. oktober 2008 - 00:12 #7
Det er f.eks en dvd, der afspiller der kun stereo
Avatar billede djmaster Nybegynder
12. oktober 2008 - 09:58 #8
Okay, hvad bruger du til afspilning?

Hvis det er media player skal du ind i funktioner->Indstillinger->dvd(faneblad)->avanceret. Under output skal du vælge "use SPdif" (formentlig, måske er der en indstilling der hedder HDMI, men tror du skal vælge spdif da det er digital lyd)
Avatar billede ha9953 Nybegynder
15. oktober 2008 - 15:31 #9
Sorry for den lange svartid, der kom lige noget andet i vejen, håber i stadig er med for hp har stadig ikke svaret tilbage....

Jeg bruger mediacenter, så det må vel værre media player.

Jeg har prøvet at gørre som du siger djmaster, men jeg kan ikke vælge avanceret, den er fadet ud?
Avatar billede djmaster Nybegynder
15. oktober 2008 - 16:27 #10
Også under afspilning af en DVD?

Prøv evt. VLC (www.videolan.org)det er min foretrukne video afspiller. Når du afspiller en video kan man under fanen "lyd" vælge de tilgængelige lydspor. Og afspilning ved en dvd skulle der være mulighed for at vælge "spdif".
Avatar billede ha9953 Nybegynder
15. oktober 2008 - 16:35 #11
ja også under afspildning af dvd....

Meningen med det hele er jo at jeg skal bruge det til mediacenter, så jeg vil nhelst ikke bruge et andet program end mediacenter.

Men det er sgu da mystisk at jeg ikke kan vælge surround, når der i hps online brugervildledning, står at man bare skal vælge surround....

Jeg kæmper videre
Avatar billede djmaster Nybegynder
15. oktober 2008 - 17:04 #12
hmm, okay. Har ingen forstand på Windows Media Center. Men jeg vil mene at det burde være i det program at du skal fortælle at du ønsker surround sound.

Husk at du kun får "ægte" surround sound over HDMI ved at have et digitalt surround lydspor (dolby digital eller dts), f.eks. fra en dvd.
Avatar billede ha9953 Nybegynder
15. oktober 2008 - 17:39 #13
Ja det ved jeg, men det skal jo være muligt at indstille systemet til at bruge surround.
Avatar billede ha9953 Nybegynder
15. oktober 2008 - 17:39 #14
Men tak for din hjælp
Avatar billede ha9953 Nybegynder
15. oktober 2008 - 19:06 #15
Fandt selv en løsning - fandt en ati hdmi sound driver inde på realteks website som jeg ikke tidligere havde set, det gav surround :-)

Hvis i vil have lidt point skal i bare smide et svar.

Men tak for hjælpen.
Avatar billede djmaster Nybegynder
18. oktober 2008 - 15:30 #16
Du fandt selv løsningen og beskrev den, så behold du bare dine point selv
Avatar billede ha9953 Nybegynder
18. oktober 2008 - 15:31 #17
Ok - bare i orden :-)