Avatar billede fifan Nybegynder
10. oktober 2008 - 15:33 Der er 16 kommentarer

Hjælp til genoprettelseskonsolen i Windows xp

Hej
Min Computer kommer lige pludselig med følgene fejl:

Windows kunne ikke starte på grund ad problemer med konfigurationen af hardwaren til harddisken. Den valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontroller boot-stien og hardwaren til harddisken. se i windows-dokumentationen for ar få oplysninger om krav til hardware og diskkonfiguration, ydligere oplysninger kan findes i hardware-referencemanualen.

Jeg har allerde prøvet følgene vejledninger men det virkede så ikke lige desværre:

http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89
Avatar billede reinelt Nybegynder
10. oktober 2008 - 16:35 #1
http://www.helgec.dk/xp-install.html kan den måske bruges
Avatar billede fifan Nybegynder
10. oktober 2008 - 16:47 #2
nej aynes ikke at den er til nogen hjælp
Avatar billede reinelt Nybegynder
10. oktober 2008 - 17:11 #3
startdiskette= cdrom? kan du komme i bios?
Avatar billede afif Nybegynder
10. oktober 2008 - 17:39 #4
altså det er efter biosen at der kommer den der besked.
så jeg kan godt komme ind i bios og ind i genoprettelseskonsollen.
men der ved jeg så ikke hvad jeg skal skrive så meddelsen jeg skrev i mit spørgsmål går væk så jeg kan komme ind og bruge windows xp
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2008 - 17:58 #5
Sagen er nok, at du desværre nok bliver nødt til at formatere din computer. Det er hvert fald den lette løsning - da denne "fejl" med harddisken kan opstå ved ureglementeret slukning af PC'en eller hvor man har tændt PC'en mens harddisken har været taget fra. Så fremt i fald du ikke ønsker at formatere din computer ved jeg ikke hvad du skal gøre.

Hvis du nu i sidste ende vælger at formatere kan du jo prøve at sætte din harddisk i en anden computer for at få fat i de filer du gerne vil gemme.
Avatar billede c-holst Novice
10. oktober 2008 - 18:24 #6
inde i genoprettelseskonsollen kan du starte med kommandoen help

og så ville jeg nok prøve
chkdsk /r/f
husk mellemrum før /r

der er også en der hedder fixboot og fixmbr

med disse kan du se mulighederne ved fx at skrive fixboot /?

Du har sikkert UK tegn så prøv dig frem
Avatar billede c-holst Novice
10. oktober 2008 - 18:26 #7
vil dog følge sidste kommentar fra jesper-b men montere disken i et USB kabinet og se om data kan fiskes ud først via en anden pc
Avatar billede afif Nybegynder
10. oktober 2008 - 18:33 #8
fejlen opstod da jeg satte min ipod til usb porten. og ville prøve at slette alt fra ipoden ved at indsætte min xp cd og så slette partionen på ipoden. Da den så var slettet startede jeg computeren og den skriv den fejl meddelse som jeg skrev i mit spørgsmål
Avatar billede afif Nybegynder
10. oktober 2008 - 18:35 #9
og det er en bærbar computer som jeg har. Så tror ikke at jeg kan afprøve den på en anden computer??
Avatar billede c-holst Novice
10. oktober 2008 - 19:23 #10
så kan du købe låne en adapter eller et kabinet, hvori du monterer drevet, som du så skal pille ud af maskinen.
Vil du ikke det, må du igagn med at prøve nogle af de andre ting

i øvrigt. Der hvor du vælger at gå ind i konsollen. kan du da vælge noget andet, som at gå ind i den menu der hedder noget med installer eller noget andet.
Avatar billede fifan Nybegynder
10. oktober 2008 - 19:36 #11
ja men der hvor jeg kan se pantionatet på harddisken kan jeg ikke bare trykke på reparere så den selv gør det...
Avatar billede fifan Nybegynder
10. oktober 2008 - 19:42 #12
kan man godt sætte en bærbar harddisk til en statioænr (har nemlig en stationær)hvis det er...
Avatar billede c-holst Novice
11. oktober 2008 - 09:04 #13
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp

bare et hurtigt ex

ja men der hvor jeg kan se pantionatet på harddisken kan jeg ikke bare trykke på reparere så den selv gør det...
forstår det ikke helt.
er det en rigtig windows cd eller en gendannelsescd du har.
Avatar billede fifan Nybegynder
11. oktober 2008 - 09:32 #14
det er en rigtig windows cd
Avatar billede fifan Nybegynder
11. oktober 2008 - 09:36 #15
Jeg har faktisk også prøvet de komandoer som du har forslået..

bortset fra komandoen fixmbr..
Den tør jeg nemlig ikke rigtigt at bruge da den skriver at den kan skade noget af partionen så den ikke dur. Så det er vel en 50/50 ved at bruge den
Avatar billede c-holst Novice
11. oktober 2008 - 10:46 #16
Der hvor du under boot fra cd vælger mellem reparer eller installer, kan du vælge installer og så der fra vælge at lave en repair installation. Altså en nyinstallation uden formatering.
http://hcma.dk/tips1to10.htm#no4

jeg er ikke så meget inde i konsekvenserne af kommandoerne, men her er lidt info om den
http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fpcsupport.about.com%2Fod%2Ftermsf%2Fp%2Ffixmbr.htm&ei=FWfwSKmmEZCuwwGx5vDZBA&usg=AFQjCNHYj1XZD0NFV-L6urBWa-QdRJJFuA&sig2=2Io1PDZkW8J9XbNTJM7gXQ