Avatar billede nfrank Nybegynder
10. oktober 2008 - 09:42 Der er 14 kommentarer

Genial musik

Jeg diskuterede med en kollega om hvad der egentligt er udgivet af genial musik de seneste 15 - 20 år. Her tænker jeg ikke på storsælgende CD'er, men klassikere i stil med Revolver, Dark Side Of The Moon, Scary Monsters og Graceland.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2008 - 10:24 #1
kig lidt på gerry rafferty.
man kan kalde mange af hans hits pop men der er rene synfonier skrevet som pop imellem

f.eks nummeret tror den hedder "shes in america"

gerry and the pacemakers lavede 60`er pop der ville noget og hvis beatlerne ikke havde været der så havde de.

et forslag.

m.v.h
Avatar billede dytti Novice
10. oktober 2008 - 10:31 #2
Nu har jeg ikke styr på årstallene, men:
The Band - The last walz
Div. kunstnere - War of the worlds
Fleetwood Mac - Rumours
Saga - In transit
Deep Purple - Made in Japan
Jean Michel Jarre - Tubular bells
Eagles - Hotel California
U2 - Rattle and hum
Queen - A Night at the opera
Bruce Springsteen - Born in the USA
Avatar billede nfrank Nybegynder
10. oktober 2008 - 10:37 #3
Treatmenice: Jeg kan kun huske Baker Street med Gerry Rafferty og Gerry (Marsden) & the Pacemakers er vel kun kendt for Ferry Cross Trhe Mercy og You'll Never Walk Alone.

Dytti: De er jo alle sammen meget ældre end 15 - 20 år. Rumours er en af de gamle klassikere, men Springsteens klassiker må være The River. Tubular Bells er af Mike Oldfield.

Nu fik jeg det ikke skrevet, men det var faktisk for at finde nogle nye navne der vil komme til at stå klart i fremtiden.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2008 - 11:12 #4
michael learns to rock - MLTR
tv2

gerry rafferty har lavet numre der er meter bedre end den du nævner men der er bare af uranserlige grunde ikke blevet "hits"

se hits som troggs lavede.det blev de først da andre kunstnere lavede dem

husk lige på "steppenwolf" o.s.v

slut og nok om det
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
10. oktober 2008 - 12:02 #5
Måske også navne som Guns and Roses, REM, Michael Jackson (for eksempel hans HIstory udgivelse), Nirvana...
Avatar billede dytti Novice
10. oktober 2008 - 13:24 #6
Tubular Bells = uups :-)(sad og hørte JMJ da jeg skrev Tubular Bells)

De eksisterer ikke længere, men jeg tror at INXS vil være at høre langt ud i fremtiden.
Ligeledes:
Ozzy - Dreamer og Mama, i'm comming home
Marillion køre også stadig derudaf
Sinead O'Connor bør heller ikke afskrives.

Jeg syntes at det er svært med "nyere" kunstnere, da de ofte ender som døgnfluer.
Band of Horses tror jeg kunne komme langt, men jeg tror også at de ender som f.eks 4 non blondes og Crashtestdummies. De lavede noget supermusik.... I meget kort tid
Avatar billede nfrank Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:08 #7
Guns'n'Roses huskes vist kun af folk der selv var der. Michael Jackson? Jo, Thriller.

Nye kunstnere der ender som døgnfluer? Det sagde man også om Beatles, og jeg kan forestille mig hvad man sagde om Black Sabbath.

Jeg tvivler på at personer under 25 kender INXS.

Misplaced Childhood er en af mine favoritter, men klassiker?
Avatar billede Regmos Praktikant
12. oktober 2008 - 19:12 #8
Må også lige nævne Steely Dan, Little Feat,Jethro Tull og selvfølgelig
Stevie Ray Vaughan. Listen er uendelig.
Avatar billede nfrank Nybegynder
12. oktober 2008 - 19:48 #9
roegm: du har absolut ret, men det besvarer jo ikke mit spørgsmål.

Jeg må konstantere at der ikke er kommet nye klassikere de seneste år. Alt hvad jeg selv og andre kan komme på, er lavet af folk der kommet frem for over 20 år siden.
Avatar billede Regmos Praktikant
13. oktober 2008 - 07:58 #10
Mon ikke det kommer an på hvornår man blev "dannet", rent musikalsk. jeg kan godt
forestille mig at adskillige af fremtidens klassikere, er fløjet gennem mine
ører, uden at møde den mindste modstand.
Avatar billede nfrank Nybegynder
13. oktober 2008 - 08:39 #11
I aller højeste grad. Det var jo derfor jeg kastede det ud til debat, men det er måske kun folk over 35 der deltager på eksperten.dk?
Avatar billede Regmos Praktikant
13. oktober 2008 - 14:02 #12
Det har jeg svært ved at forestille mig.
Avatar billede nfrank Nybegynder
14. oktober 2008 - 13:07 #13
Jeg fandt en liste over hitmagere fra de seneste 12 - 14 år, og den plukkede jeg fra.

Robbie Williams, må da have et par vedvarende imellem - Milennium?
Blur, Suede og de andre briter
Dido
Carpark North
Green Day, American Idiot!
Red Hot Chili Peppers, Californication fra 1999
Aerosmith, kom godt igen
Pink
Linkin Park
Manic Street Preachers
Maroon 5

De sidste representerer nok den mest moderne musik, for ellers kendetegner lidt ældre musiktyper navnene.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 16:02 #14
Mange fede eksempler, men har det ikke også noget med alder, og vaner at gører, hvad der ikke barer fiser igennem, og stopper imellel ørerne, så man tænker, hvad var det !