Avatar billede cortx Nybegynder
09. oktober 2008 - 18:53 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Annulering af faktura

Hej Eksperter

Jeg har et større problem :/

Jeg har oprettet en faktura i Summa Summarum, som kunden skulle betale før jeg lavede noget arbejde. Sagen er bare den nu, at kunden har annuleret projektet, så der kommer ingen penge alligevel. Da jeg oprettede fakturaen gjorde den følgende:

- Krediteret 650 på "Salgsmoms"
- Krediteret 2600 på "Udført arbejde"
- Debiteret 3250 på "Debitorer, ubetalte fakturaer"

Nogen siger jeg skal oprette en kreditnota til debitoren, men sagen er jo bare den, at fakturaen er bogført både med moms osv.. Men ikke betalt (dvs. der også er noget på kontoen "debitorer, ubetalte fakturaer"). Det hele udgør at jeg kommer til at betale moms og skat af nogen penge jeg aldrig har set.

Hvad skal jeg gøre? :S
Hjælp HURTIGT, for skidtet skal jo indbrettes i morgen senest (moms)

På forhånd tusind tak
Rasmus Henriksen
Avatar billede leif Seniormester
09. oktober 2008 - 19:05 #1
Lav en Kreditnota, på en kreditnota bør der også blive bogført moms, da en kreditnota reelt i min verden bare er en Faktura som går i minus.  (Og det er sådan vi gør i C5)
Avatar billede cortx Nybegynder
09. oktober 2008 - 19:56 #2
Men så står fakturaen jo stadig om ubetalt og giver mig "advarsel" om det hele tiden..
Avatar billede mariaf Juniormester
09. oktober 2008 - 20:14 #3
Du skal bare udligne faktura med kreditnotaen.
Avatar billede cortx Nybegynder
09. oktober 2008 - 20:23 #4
Okay, nu har jeg gjort det.. Trykkede bogfør og nu er momsen "trukket ud" og også i "udført arbejde" og "debitorer, ubetalte fakturaer", men så vidt jeg kan se, har den ikke indsat noget bilagsnummer nogen steder?

Er jeg færdig nu, eller skal jeg overføre den til en kassekladde eller noget? Eller skal jeg bare nu indsætte den sammen med alle mine fakturaer (fakturamappe og IKKE bilagsmappe) ?
Avatar billede leif Seniormester
09. oktober 2008 - 21:23 #5
Afhængig af hvordan Summa gør det, så vil jeg mene den skal i Faktura mappen.

Det med at den ikke har fået bilagsnummer ? Får en bogført faktura det ? Er Kreditnotaen automatisk bogført ?
Avatar billede cortx Nybegynder
18. oktober 2008 - 16:25 #6
Det skulle være gået i orden. Summasummarum havde en feature til det, men jeres svar hjalp på forståelse. Hvis i lægger et svar begge to leif og mariaf så deler jeg..
Avatar billede leif Seniormester
18. oktober 2008 - 17:07 #7
Svar.