Avatar billede h0mer Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:43 Der er 13 kommentarer

Opløsningsproblemer

Hej

Jeg har et problem med opløsningen på min skærm. Jeg har et GeForce 8600 M GT grafikkort i min bærbare computer. Ved siden af min bærbar har jeg en Samsung SyncMaster 2032BW skærm, som har fungeret fint som ekstra skærm. Den har i længere tid kørt med 1680X1050 i opløsning, som er perfekt. Lige pludselig gik den ned til 1600X1200, og det er blevet meget sløret, og kan nu ikke komme tilbage til den gamle opløsning.
Jeg har ledt efter tråde med lignende problemer på andre forums, og har fundet ud af, at jeg sansynligvis skal ændre i noget der hedder "xorg.conf", men kan ikke fatte hvad det er, og hvor jeg skal ændre det.

Er her nogen der kan hjælpe, eller i det mindste forklare mig hvad xorg.conf er, og hvordan jeg ændrer det?

På forhånd tak

Thomas
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:48 #1
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:49 #2
Fra eksemplet på http://en.wikipedia.org/wiki/Xorg.conf :
...
Section "Screen"
        Identifier      "Default Screen"
        Device          "nVidia Corporation GeForce Go 7900 GS"
        Monitor        "Generic Monitor"
        Defaultdepth    24
        SubSection "Display"
                Modes          "1920x1200"
        EndSubSection
EndSection
...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. oktober 2008 - 22:53 #3
Måske det du har brug for:

...
The file xorg.conf is used for configuring the X.Org Server. While typically located in /etc/X11/xorg.conf, its location may vary across operating systems.
...
# Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
# (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
...
# If you have edited this file but would like it to be automatically updated
# again, run the following command:
#  sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
...

Husk sync (Horizsync) of refresh rate (Vertrefresh).. går jeg ud fra..
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2008 - 22:57 #4
Hvis det er Linux du kører med, hvilken udgave af Linux er det så ?
Avatar billede h0mer Nybegynder
09. oktober 2008 - 11:55 #5
Jeg kører med vista 32-bit. Jeg har også læst den der beskrivelse på wiki, men forstår den ikke helt. Er ikke særligt skarp på dette område, så vil gerne have det skåret så meget ud i pap som muligt :)
Avatar billede h0mer Nybegynder
14. oktober 2008 - 20:19 #6
ingen der kan hjælpe?.. Det største problem er umiddelbart, at jeg ikke ved hvordan jeg skal åbne den der "xorg.conf"-log, hvis det overhovedet er en log-fil.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. oktober 2008 - 21:49 #7
Hvis det er en log fil, eller ligende, er det typisk en almindelig tekstfil.

Åben den via notepad (husk at vælge "Alle filer" / "*.*" for at se filtypen), med mindre at den fylder mange MB.. hvilket typisk er et tegn på en binær fil..
Avatar billede h0mer Nybegynder
14. oktober 2008 - 22:54 #8
well, problemet er at jeg ikke ander hvor jeg skal lede efter den "xorg.conf". Det der står på wiki ligner umiddelbart noget fra en log fil, så tænke at det bare var en log fil, som skulle ændres i, men aner ikke hvor den ligger.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2008 - 19:07 #9
Tryk F3, indtast "xorg.conf" som søgeord, vælg alle dine diske og klik på Søg :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. oktober 2008 - 19:08 #10
..søgeord er uden "" tegnene..
Avatar billede h0mer Nybegynder
15. oktober 2008 - 23:26 #11
Har jeg prøvet, men den finder intet
Avatar billede h0mer Nybegynder
19. oktober 2008 - 14:23 #12
Nogen der kan hjælpe? eller forklare hvorfor jeg ikke kan finde den fil?
Avatar billede eSKape Nybegynder
19. oktober 2008 - 14:28 #13
X er grafikserveren til Linux (den der sørger for at du ikke bare har en konsol), så glem alt om x-org.

Prøv at afinstallere din grafikkort-driver og installere nyeste fra nvidia.com?