Avatar billede hardtimes Nybegynder
06. oktober 2008 - 13:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gange uvist antal celler med det samme tal

Hej

Nu er jeg fuldstændig blank på excel området.

Men jeg skal bruge en formel eller noget der kan bruges til følgende:

Jeg har f.eks. celler hvori jeg har tal. F.eks. fra A1 til A20 (Det er nogen gange flere nogen gange mindre). Så har jeg eksempelvis brug for at gange det med et tal som jeg fast har til at stå i f.eks. D1. Men når jeg ganger ud i B1 til B20 for at få et resultat, bliver den ved at tage D1, D2 osv. Kan man ikke få den til bare at holde sig på D1?

Jeg uddyber gerne hvis det er umuligt at fatte hvad jeg mener.
Avatar billede stewen Praktikant
06. oktober 2008 - 13:27 #1
=D$1$*A1

kopier formlen
06. oktober 2008 - 13:27 #2
Gang med D$1 i stedet for med D1 - så ændres referencen til D1 ikke.
Avatar billede stewen Praktikant
06. oktober 2008 - 13:28 #3
Hvis jeg har forstået dig korrekt, vil det løse dit problem....
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2008 - 13:28 #4
Hvad mener du med, at du "ganger ud i B1 til B20"? Kopierer du så celle A1 til A20 og sætter ind som B1 til B20?

  // Steeven
06. oktober 2008 - 13:29 #5
stewen>> hvis du endelig vil have 2 dollar-tegn i formlen skal de foran referencerne - altså $D$1.

Med der er jo ingen grund til at låse referencen til D-kolonnen. Derfor: D$1
Avatar billede stewen Praktikant
06. oktober 2008 - 13:39 #6
hvor er du pernitten - erik ;)

Ja, du har self ret... det er min fejl.

Om man låser kolonnen eller ej er en smagssag. Er referencer noget man har arbejdet meget lidt med, anbefaler jeg oftest at låse begge dele fast, for så skal man ikke tænke over om referencen pludselig ændrer sig.

Men givet: dit svar er det mest præcise og korrekte (og jeg havde også placeret $-tegnene forkert (eller i hvert fald det ene $-tegn))
Avatar billede hardtimes Nybegynder
06. oktober 2008 - 19:27 #7
Jeg takker for hjælpen.
Stewen løb med sejren, håber det er ok med erikjuul :) Jeg fangede den alligevel på den første :)