Avatar billede dixondk Nybegynder
06. oktober 2008 - 12:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Farver ændrer sig når man bruger gem til web

Hejsa.

ja jeg er ved at gå ud af mit gode skind.

Jeg er webdesigner og når jeg arbejder med design i Photoshop (CS3) og gemmer til web - ændrer farverne sig drastisk. også selvom jeg bruger websikre farver.

I save for web har jeg prøvet at sætte flueben ved "progressive" og "ICC profile" - bare for at se om det gjorde nogen forskel - og det gjorde ikke...

Jeg har f.eks valgt en websikker mørk rød til en menubar - den ser næsten postkasse-rød ud i "save for web"-previewet og ser forfærdelig ud.

Jeg har netop kalibreret min skærm med SpyderPro2 (ikke fordi jeg ved om det gør nogen forskel.

mine color settings ser således ud:

RGB: adobe RGB (1998)
RGB: Preserve embedded profiles
Conversion option: Adobe (ACE)

er der andet I skal vide?

er det photoshop det er "galt" med - er det min skærm - er det noget med noget farvestyring?

Hvad skal jeg gøre...!? er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede melindk Nybegynder
06. oktober 2008 - 13:19 #1
Hvilken browser bruger du?

Har selv oplevet samme problem, da jeg sider på en mac, og safari gengiver farverne en smule anderledes end IE og FireFox.

Jeg har som sådan ikke fundet en løsning på dette ud over da teste i de forskellige browsere også tilpasse den de mest brugte typisk IE/Firefox
Avatar billede dortek Nybegynder
06. oktober 2008 - 13:26 #2
Der er vist noget med at når Photoshop gemmer til web er det i sRGB.

Se evt. andre svar her:

http://www.eksperten.dk/spm/399143
http://www.eksperten.dk/spm/404572
Avatar billede olebole Juniormester
06. oktober 2008 - 14:02 #3
<ole>

For det første er det, nogen kalder 'websikre' farver, ikke en dyt mere websikre end alle andre farver. I WWW's barndom havde det en vis betydning - men det er mange år siden.

For det andet ser en farve forskellig ud på forskellige PC'er og monitors. En rød cirkel på én maskine kan være orange på en anden og magenta på en tredie - og du har absolut ingen kontrol over det.

Det bedste, du kan gøre, er at glemme alt om farvekalibrering af din skærm og så designe til et godt udseende på din egen skærm. En kalibreret skærm er komplet ubrugelig til webdesign - den skal stå ligeså elendigt som fru Jensens, som står, som da den blev pakket ud af papkassen.

Dernæst skal du vænne dig til, at det at designe til web er ligeså forskellig fra at designe til print, som det at spille klassisk guitar er forskellig fra at spille hård dødsmetal (= to vidt forskellige discipliner, som næsten intet har med hinanden at gøre)  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede doggy82 Praktikant
06. oktober 2008 - 22:51 #4
Konverter dokumentet til sRGB. (convert og ikke 'assign')
Du skal altid arbejde i sRGB til web :)

"Progressive" betyder blot at din jpeg loader i 3 stadier (fra low til hi-res) - i stedet for fra top til bund.
Avatar billede dixondk Nybegynder
09. oktober 2008 - 10:25 #5
Hejsa

tak for jeres svar.

jeg prøver at ændre til sRGB - men jeg synes ikke der er den helt store forskel.

nu har jeg så opdaget "proof setup" og "proof colors" hvad har i andre af indstillinger der?

tak for hjælpen.
Avatar billede dixondk Nybegynder
30. oktober 2008 - 09:02 #6
lukket