Avatar billede ravnemor Juniormester
03. oktober 2008 - 20:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Negativ scanner

Jeg overvejer at anskaffe mig en scanner så jeg kan scanne negativer. Jeg har en farlig mase liggende fra da jeg var ung (rigtig mange år siden efterhånden) og vil gerne se hvad der er på dem og gemme de bedste af dem som digitale billeder som om de varfremkaldt og scannet ind.

Jeg fandt denne side
http://www.pricerunner.dk/sp/negativ_scanner.html

men kan ikke gennemskue hvilke af scannerne der kan det. Jeg vil nok ikke give meget mere end 1.000 kr og helst under. Jeg har planer om at bruge den til jeg er færdig, og så evt. sælge den igen.

Hvad vil i anbefale. Jeg hælder mest til HP alt andet lige men slet ikke et krav, når jeg ikke skal bruge den så meget.
Avatar billede milter Ekspert
03. oktober 2008 - 23:18 #1
Avatar billede ravnemor Juniormester
03. oktober 2008 - 23:28 #2
Når jeg klikker ind på den første HP scanner og kigger på specs, kan jeg ikke se at den kan scanne hverken negativer eller dias.

http://dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=Q3841A%23UUW
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2008 - 00:15 #3
Undskyld.

Jeg lavede en søgning på edbpriser.dk, men kiggede ikke alle produkterne igennem. Jeg gik ud fra, min filtrering af søgeresultaterne ville virke, men ....

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter en Epson eller Canon. De to er som regel i toppen, når det gælder kvalitetsprintere, og den slags smitter som regel af på de billigere produkter. Jeg bruger selv en Canon 9950F til negativer og dias.

Du skrev ikke noget om dias i dit første oplæg. Skal den også kunne tage dias? Hvis den skal det, bliver udbudet nok en del mindre, hvis du skal holde dig under 1000 kr.
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. oktober 2008 - 01:14 #4
Nej den skal ikke kunne tage dias, men troede at hvis den kan det ene så kan de begge dele :-) Og tænkte at hvis der bare står at den kan dias, så kan den nok begge dele. Men jeg har kun negativer.

Så tror jeg jeg vil kigge efter Epson, da jeg synes jeg ser flere tale dårligt om Canon.

Hvad betyder det der flatbed-scanner ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
04. oktober 2008 - 01:15 #5
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
04. oktober 2008 - 17:16 #6
Tag et kig på det her indslag fra DR´s kontant.
http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=770982&odp=true&bitrate=high
20 minutter inde i udsendelsen. Det er godt nok om dias men scanneren skal også klare negativer.
Avatar billede milter Ekspert
04. oktober 2008 - 17:24 #7
En flatbed-scanner er den type scanner, man normalt ser i brug, og som har et låg, som kan åbnes. Se f.eks. denne her:

http://www.tycromedia.com/images/Epson%20Perfection%204990%20Photo%20Flatbed%20Scanner.jpg

Der findes også dedikerede foto-skannere. Et sådan eksempel ses her:

http://pics.gate2prices.dk/hardware/H014821.jpg

Den dedikerede foto-skanner kan kun bruges til skanning af negativer eller dias, dvs. en skanning, hvor lyset fra skanneren går gennem mediet.

En flatbed-scanner bruger reflektioner af lyset fra det skannede motiv til at danne billedet. Men, nogle af dem er forsynet med ekstra udstyr, så de også kan klare negativer og, i nogle tilfælde, dias. Det afhænger af, om diaserne er i rammer eller i strimler (lige som negativer).

Du skal lige være klar over, at gode resultatet af den slags skanninger af negativer til tider kan være et rigtigt stort og tidskrævende stykke arbejde. Negativer har det med at miste en del af farverne (fade) med årenes gang, og de samler støv og ridser. Alt den slags bliver 100 gange tydeligere, når du skanner dem og derefter smider dem op på komputerskærmen.

Du er sikkert vant til at se billederne i en 10X15cm forstørrelse på papir. På skærmen fylder billedet meget mere, og det betyder, at alle fejlene også bliver forstørrede.

De fleste programmer til skanning af negativer har indbyggede filtre til behandling af den slags skavanker, men for det første er de tidskrævende, og for det andet bliver de fleste mennesker alligevel lidt skuffede, når de ser slutresultatet. Efter min mening er skanning af negativer uden et godt program til at fjerne støv og ridser ikke en god ide. For at få gode resultater skal du nok over de 1000 kr.

I sidste ende afhænger det hele af, hvor kræsen du er, hvor mange negativer du har og også, hvor meget tid du er villig til at bruge på det.

Hvis du har papirbillederne fra dine negativer liggende, vil du i langt de fleste tilfælde få bedre reultater ved at skanne dem i stedet for, og til det formål kan du sagtens bruge en billig flatbed-skanner uden udstyr til negativskanning.

Kender du nogen med en skanner, som kan tage negitiver? Hvis du gør, vil jeg foreslå dig at få lov til at eksperimentere lidt med den, før du bruger penge på det.

Af de to, du har linket til, ville jeg absolut foretrække HP'eren.

Jeg håber ikke, jeg nu har taget modet helt fra dig. Hvis du stadig har mod på det, så skriv endelig. :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2008 - 18:44 #8
Tak for hjælpen begge to. Jeg købte den HP scanner på qxl, og fik tjekket alle mine negativer igennem på en lille uge. Nu har jeg så ikke brug for scanneren mere, men har alligevel gemt den i kælderen. Det kan jo tænkes at min egen PSC går i stykker en dag. Nogle af dem fandt jeg på papir, men mange af dem havde jeg kun som negativ. Dejligt at få dem genopfrisket og endelig smidt ud.

milter, vil du lægge et svar, så jeg kan få lukket her ?
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2008 - 20:19 #9
Velbekom.

Svaret kommer her med tak for pointene :-)
Avatar billede pvirkus Nybegynder
20. februar 2009 - 01:26 #10
Hej Ravnemor

Fik du scannet alle dine negativer? Dette er meget tidskrævende og for mange et projekt der kan tage mange måneder.

Hvis du ikke blev færdig - eller løb død i scanningen så er løsningen her.

Jeg er indehaver af www.scanpixel.dk

Vi tilbyder alle typer scanninger af dias, negativer, film i ruller, foto, hele albums etc. og priserne begynder fra DKK 0,99 pr. billede.

Scanningen sker i vores søsterselskab i Nord Afrika - vi garanterer for sikkerheden og leverer et professionel scanning. Sendes dine billeder med PostDanmark som en rekommanderet pakke - så løber man ingen risiko. Er pakken først i vores varetægt så håndteres denne ikke af andre - dvs. at vi leverer billederne i egne biler til vores søsterselskab og når vi sender billederne retur sker dette også som rekommanderet pakke.

Prisen ligger på et niveau, hvor de fleste vil sige, at det ikke længere kan betale sig, at man selv kaster sig ud i et projekt med at scanne billeder i større mængder.

Læs mere om løsningen på www.scanpixel.dk

Med venlig hilsen
Preben Virkus
Avatar billede ravnemor Juniormester
20. februar 2009 - 16:13 #11
Hej pvirkus.

Jo tak jeg fik scannet dem alle. Ellers tak for tilbudet. Det tog nogle dage, for det var slet ikke alle billeder jeg ville gemme. Jeg sorterede undervejs, og scannede kun dem jeg ville gemme.

Efter scanningen smed jeg alle negativerne ud, og inden jeg fik taget backup, brændte min harddisk af. Så godt nok spildt arbejde. Lidt ærgerligt, men græder ikke over spildt mælk ;-)Har dog fundet ud af, at jeg havde mange af de scannede i forvejen i papirudgaven i album.