Avatar billede lahan10 Nybegynder
01. oktober 2008 - 17:37 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Valg af Grafikkort?

Nu har jeg gennem den seneste tid tænk mig at købe et nyt grafikkort, og nu skal det være. Problemet er bare hvilket.
Jeg har tænkt mig at give max 1500 for det, og jeg vil gerne have hjælp til, at vælge det bedste til den maxpris.

Det er ligegyldigt om det er PCI-E eller PCI-E 2.0 eller hvad det er, jeg køber nemlig et bundkort derefter. Så hvis der er nogen der gider må de meget gerne anbefale hvilket bundkort jeg skal købe. Det skal passe til min nuværende processer som er pentium 4 3.0 GHz, og gerne med 4 RAM porte.
Til bundkortet er der en maxpris på 500 hvis det kan lade sig gøre.

På forhånd tak. (kom gerne med links til edbpriser.dk)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. oktober 2008 - 20:35 #1
Sokkel på cpu?
Avatar billede hugodell Nybegynder
04. oktober 2008 - 17:29 #2
XFX geforce 8800 gts 320 mb pris ca 900.- hos proshop.dk Du finder ikke bedre kort til den pris. Det var i mange år Nvidias flagskib, og er det stadig, idet det nedlægger mange af de nyere i tests. Det udemærker sig ved en GPU frekv. på 600 ghz, samt en ramclock frekv. på 1,6 ghz. Det bedste ved det er de mange streamprosesscors (pipelines) som der 96 af. De er i langt højere grad med til at give hastighed, end størrelsen på ram bufferen (mb). Det fås osse med 512 mb RAM til 2000.- så vidt jeg husker. Jeg har selv haft meget glæde (og har stadig, og jeg har en del resource krævende spil.
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=126442
Avatar billede lahan10 Nybegynder
08. oktober 2008 - 20:03 #3
john_stigers, hvor kan jeg se hvilken sokkel min CPU har?

Og til hugodell, tak for svaret, har du eventuelt et bud på et bundkort?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2008 - 20:26 #4
Avatar billede hugodell Nybegynder
08. oktober 2008 - 20:50 #5
Jeg arbejeder selv mest med AMD, så jeg vil overlade til en anden at anbefale et bundkort. Du kan osse selv kaste dig ud i det. Det er ikke så svært. Alle bundkort er gode. Osse de billige. Betaler du mere får du mere fremtids sikring (kommende CPU´er)
det understøtter hurtiger ram, der vil typisk være firewire, flere usb koblinger flere fan koblinger, sli eller crossfire, samt en bios med flere indstillinger. Det kommer helt an på hvad du har brug for. Asus er gode stabile kort. Husk når du køber kort at kontrollere om din cpu findes i flere revisioner, og check om kortet understøtter lige den revision du har.
Avatar billede lahan10 Nybegynder
09. oktober 2008 - 14:27 #6
http://Billedeupload.dk/showpic-4511.jpg

Ved ikke hvor jeg kan se det?
Avatar billede hugodell Nybegynder
09. oktober 2008 - 16:48 #7
Halvt nede står der CPU fysisk information : Type 775 contact.
Du har altså socket 775.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. oktober 2008 - 21:02 #8
Så er spørgsmplet bare om et nyt bundkort vil acceptere en gammel LGA 775 cpu, hvilket jeg tvivler på...

Jeg tror du skal ud i ny cpu + bundkort desværre...
Avatar billede hugodell Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:06 #9
Nu er 775 jo altså en af de nyere sockets indenfor Intel. Man kan stort set ikke få  bundkort med socket 438 mere. Så det ser jeg da ikke som noget problem. Så gammel er den vel heller ikke . Jeg formoder det er en Pentium IIII Prescott. Dem kan du få masser af motherboards til.
Avatar billede hugodell Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:13 #10
Hej igen. For at vide om du har en Prescott eller Northwood kan du kigge i Everest. Jeg ved ikke hvo, for jeg kender ikke Everest. Jeg bruger SIW : http://www.gtopala.com/siw-download.html Så snart du ved helt nøjagtigt hvilken type CPU du har, så er det ikke noget problem at finde et motherboard.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. oktober 2008 - 22:39 #11
Forkert.
De nyere Motherboard fa f.eks. Asus og msi accepterer ikke uden videre en gammel cpu, selv om soklen er korrekt.
Avatar billede hugodell Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:53 #12
Vi ved jo heller ikke om den er gammel endnu.
Avatar billede lahan10 Nybegynder
10. oktober 2008 - 13:12 #13
Tak for alle kommentarene.

Det er nemlig en Pentium IIII Prescott, det står der i hvert fald på det samme billede som uploadet. ved ikke om det siger noget om hvor gammel den er?
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:40 #14
Hej. Den er nyere af Pentium serien. Kig på linket. Det er blot et forslag til et Asus motherboard.
http://www.shg.dk/p/311204
Læg mærke til modelnr. i højre side. Du skal være sikke på at din model er der imellem, ellers understøtter motherboardet den ikke. Du kan muligvis finde modelnr. i Everest, ellers kan du i SIW:  http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede lahan10 Nybegynder
10. oktober 2008 - 16:01 #15
Tak for svarene. Lige et sidste spørgsmål, Hvordan giver jeg pointene?

Jeg ventern lige en måned eller to, også køber jeg bundkort, cpu, RAM og grafikkort så jeg er sikker på det hele passer.
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. oktober 2008 - 17:20 #16
Indtil videre har vi lagt kommentarer. Du skal be´ os om at gi´ et svar. Så skal du markere den som du synes skal ha´ points, og klik "accepteret svar". Du kan osse markere os begge, så deler vi points. Bemærk at jeg lægger det her som svar, så jeg er klar til points, men vent lige og se om john stigers osse lægger et svar. Så er det op til dig hvem der skal ha´ points, eller om vi skal dele.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2008 - 20:37 #17
Hvis du vælger bundkortet der linkes til skal du sikre dig at det leveres med nyeste bios ellers kan du ikke bruge det.

(Og nej så kan man ikke selv opdatere....)
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. oktober 2008 - 20:44 #18
Det er derfor jeg siger det er vigtigt at kortet understøtter hans CPU rev. Og det har ikke noget med ny eller gammel bios update at gøre. Hvis kortet ikke er lavet til visse modeller, bliver de næppe heller updateret til det. De fleste kort man køber kommer med en ca. 6-8 mdr. gammel bios. Så det er altid en god ide at flashe. Der vil altid være nogle småjusteringer som er rettet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. oktober 2008 - 21:12 #19
Ja jeg sidder helt klart og spilder min tid og fylder jer med vrøvl...

hmmm....

Google det - jeg har ret.

Over and out.
Avatar billede hugodell Nybegynder
10. oktober 2008 - 21:25 #20
Det drejer sig ikke om at ha´ ret. Det drejer sig om ikke at tage modet fra en med "forældede oplysninger). Jeg bygger PC`er til dagligt så jeg behøver ikke at Google det.
Avatar billede lahan10 Nybegynder
10. oktober 2008 - 21:34 #21
Nu ingen skænderier:) Bare kom med at svar john, så jeg kan dele pointene:)

Jeg vender nok tilbage om et stykke tid, når jeg skal have hele computeren rigtigt samlet, men der går nok en måned eller to.