Avatar billede erlandsen Seniormester
30. september 2008 - 20:37 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

e-faktura fra c5 ver4

jeg har c5 ver 4 hvor jeg skal sende en faktura til en kommune.
under opsætning har jeg udfyldt ean-nummer og hak i OIOXML.

jeg har lavet linierne og trykket fakturering.

hvad skal der så skrives til (spoolfil, tekstfil, eller?) og hvad skal jeg så gøre med filen?
Avatar billede mariaf Juniormester
30. september 2008 - 21:06 #1
Der dannes en xml-fil, som du sender via banken.
En anden mulighed (dyrere) er at få EANnr med ud på faktura og så sende den via indskanningsbureau.
Avatar billede erlandsen Seniormester
01. oktober 2008 - 00:08 #2
tak - filen er nu dannet.

jeg ved ikke om jeg kan sende filen via Ringkjøbing Bank (nu vestjysk bank) så det må jeg heller spørge dem om...

jeg har dog lige checket filen ved hjælp af OIOXML validator og får desværre en fejl:

"The data at the root level is invalid. Line 1, position 40"

Er det fordi jeg ikke har instl. Hotfix 6 og sp1 - eller er der flere ting der skal sættes op i C5 før jeg kan bruge elektronisk fakturering?
Avatar billede zuschlag Juniormester
01. oktober 2008 - 13:18 #3
Hej Erlandsen
Jeg har gennemgået noget der ligner dit problem
I c5 fortæller du hvor filen skal lagres. debitor/parametre - oioxml feks c:\c5\oioxml-filer
For hver enkel debitor indtaster du nu ean nr i det dertil indrettede felt, kun cifrene intet andet.
Dernæst skriver du til nedenstående mailadresse og beder om at blive ringet op. Hvis det går godt får du i løbet af nogle dage en digital signatur og du får installeret nemhandel og betaler 160 kr for jeg tror to år, og du kan sende lige så mange fakturaer du ønsker.
mail: heinrich@hothousecph.dk
Venlig hilsen
Anders Zuschlag
Avatar billede zuschlag Juniormester
01. oktober 2008 - 13:32 #4
Hej
Glemte lige at kommentere at jeg først fik at vide at mine debitorer fik fejl når de fik faktura fra os. Det viste sig at vores valutakode tekst var Dk. Det skulle være Dkk.
Så lavede jeg sådan en valutakode og brugte den på de ean-kunder jeg har, og siden strømmede pengene ind :-)
AZ
Avatar billede up2nogood Nybegynder
02. oktober 2008 - 09:08 #5
Hvis du kunne poste her, nøjagtigt hvad den skriver på OIOXML Validator.
Jeg har oplevet fejl hvis bankkontoen stod som "regnr - kontonummer" i stedet for "regnr kontonummer" (blot med mellemrum).
Derudover har jeg oplevet manglende CVR nr og lignende der giver fejl.
Men der kommer også flere fejl frem i den validator, end man behøver at tage sig af...
Avatar billede zuschlag Juniormester
02. oktober 2008 - 11:13 #6
Hej
Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor eller hvorfra du afvikler den såkaldte validator procedure? Du må gerne forklare.
CVR har vi langtfra på alle kunder, men selvfølgelig står vort eget nr i det dertil indrettede felt i firmakartoteket. I kontofeltet har vi regnr + kontonr ud i en køre. Det har vi ikke fået fejl meldinger på. Jeg tror at de fejl der kan komme kommer fra modtagere af de fakturaer du genererer. Det er i alt fald min erfaring med den valutakode jeg skrev om.
VH Anders
Avatar billede wise Seniormester
05. oktober 2008 - 18:36 #7
Og hvis du har en XML fil vil klart anbefale at sende direkte via en nemhandelklient. Det er gratis, og så er du også klar når oioxml snart begynder at gå over til oioubl, hvor du vil kunne modtage ordrer og andet godt.
Læse mere på http://www.ibizcenter.dk/ (Det er IT og Telestyrelsen som står bag)
Avatar billede erlandsen Seniormester
30. november 2008 - 20:10 #8
jeg bruger nemhandel
Avatar billede Sproom Nybegynder
21. december 2011 - 11:34 #9
Ved det er en gammel tråd, men blot for god ordens skyld så hedder 2012 løsningen Sproom. Der er ingen grund til at rode med NemHandel, VANS eller andre. Du kan GRATIS få integrationsløsning til dit C5 og kan ligeledes sende GRATIS OIOXML eller OIOUBL gennem Sproom.

Vil du høre mere så kontakt mig på uvi@sproom.net eller +45 2133 7748

Med venlig hilsen

Uno Vinding
CSO Sproom
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
07. januar 2012 - 23:19 #10
Der findes nogle løsninger der automatisk kan sende OIOXML/OIOUBL filer genereret i C5:
Truelink er meget brugt - her betaler man ikke noget opstartsgebyr, men det koster fra ca. Kr. 4,50 pr faktura.

Mailedi: Årligt gebyr + ca. 50øre pr. faktura.

Jeg mener at Sproom er et system hvor man "manuelt" skal oploade hver enkelt faktura - øh. 2012:-)

//Tommy
Avatar billede Sproom Nybegynder
08. januar 2012 - 11:20 #11
@ Tommy,

En lille opdatering skal du da ha´ omkring din viden om Sproom :o)

Du har mindst 3 tilgange til Sproom:
* Du kan taste en faktura hvis du ikke har ERP system der kan generere en elektronisk faktura
* Du kan uploade dine elektroniske fakturaer. Sproom vil herefter sende faktura gennem de rette kanaler til modtager
* Du kan integrere med Sproom. Det er virkelig let og tager omkring 10 minutter.

Priserne.
* Det er GRATIS at anvende Sproom
* Det er GRATIS at sende faktura gennem Sproom

Endelig så har Sproom indgået partneraftale med Microsoft og går i fællesskab ud og informere C5 brugerne om hvorledes de får størst mulig udbytte af elektronisk afsendelse og modtagelse af elektroniske fakturaer. Da C5 alene er solgt gennem partnerkanalen er det naturligvis den vej igennem at kommunikationen foregår.

Du er altid velkommen til at kontakte mig hvis du har brug for yderligere opdatering

De bedste hilsner

Uno Vinding
uvi@sproom.net
+45 2133 7748
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
08. januar 2012 - 12:26 #12
@Uno

Det er jeg spændt på! Det fremgår ikke (eller kan jeg ikke se det) på jeres hjemmeside hvordan man kan automatiserer processen, så fakturaerne bliver aut. sendt.
De andre systemer jeg nævner har en klient der poller det bibliotek C5 skriver ud i.

Vi er C5 partner så der kommer nok noget ud.

//Tommy
Avatar billede Sproom Nybegynder
08. januar 2012 - 14:27 #13
@ Tommy,

Vi var på webinar den 14. december. Gå ind på C5/MS partnerside og hør indlæg fra Sproom.

Eller... tag fat i mig. Vi er ved at lancere ny hjemmeside - der bliver det endnu lettere at finde informationer.

Der er mange af dine kolleger i branchen der benytter os og syntes at vores integrationsløsning fungerer fantastisk. Håber snart du får samme oplevelse. Som C5 konsulent er der gode konsulenttimer at hente og for dine kunder er der adgang til et gratis faktura netværk. Det er noget I begge vinder ved.

De bedste hilsner

Uno
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
10. januar 2012 - 11:58 #14
@Uno

Kan Sproom connectoren kører som service på en W2003/W2008 server, så den kan starte op uden desktop?

Kan den selv "oversætte"  OIOXML til OIOUBL ?

Har fået den første kundeforespørgsel, så vi skal jo til at komme i gang:-)

//Tommy
Avatar billede Sproom Nybegynder
10. januar 2012 - 13:15 #15
@ Tommy

Ja den kan fint køre som en service på en server, og Sproom oversætter automatisk mellem OIOXML og OIOUBL efter behov.

Stadigvæk GRATIS!

God fornøjelse.

De bedste hilsner

Uno
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
10. januar 2012 - 14:31 #16
@Uno

Det lyder som noget vi kan bruge:-)

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
10. januar 2012 - 14:48 #17
Sproom kører som en "Network Service", så "Network Service" skal lige have rettighed til send og modtag mappen!

Ellers super simpel installation!

//Tommy
Avatar billede Sproom Nybegynder
10. januar 2012 - 15:29 #18
Hej Tommy - det glæder mig at du er tilfreds!

Du ved hvor du kan finde mig hvis du har brug for yderligere information og hjælp

De bedste hilsner

Uno