Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 08:55 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Forskel På Vista Versioner - Home, Ultimate 32 64 86

Hej eksperter

Jeg står med et problem. Jeg har købt en pc i elgiganten - vel og mærke UDEN vista cd. Der er installeret en Home premium x32
Jeg ønsker nu at formatere min computer, og har 2 lovlige diske med

Microsoft Windows Vista ULTIMATE x64 og
Microsoft Windows Vista ULTIMATE x86

kan jeg installere dem, og vil driverne virke? og hvad er forskellen på 64 og 86?

PS: Min computer er denne: http://support.packardbell.com/dk/item/?pn=PC12ED0191&g=2000

MVH
Mads
Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 09:06 #1
Og et lille tillægsspørgsmål: Er det muligt at installere windows xp, selvom driverne umiddelbart kun passer til vista? har læst at mange har haft succes med at installere vista kompatible drivere på en xp maskine.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 09:28 #2
forstår jeg dig ret at du har styresystem vista ultimate 32 bit + 64 bit.

hvis det er rigtigt kan du sagtens "starte forfra" som man siger.

det du skal sikre dig umidelbart er at du har drivere til bundkort og så videre til vista 32 bit hvis du vælger 32 bit. det er ikke umuligt at nogle drivere virker i begge versioner men lad være med at tro på det. der er en årsag til at der laves drivere til 32 + 64 bit versioner derfor hent de rigtige.

for ikke at komme i vanskeligheder ville jeg vælge 32 bit styresytem for der er driverne på plads - det er de "Måske" også til 64 bit.
der er også mangler med 32 bit fordi de ikke understøtter stor ram mængder - i min har jeg f.eks 4 gb ram men den viser kun 3.667.524 men det betyder ikke at den ikke kan bruge dem.
vista 64 bit understøtter store mængder ram hvis din bios på dit bundkort gør det.

der findes gode sider på nettet der viser dig hvordan du installerer vista og en af dem er her

http://www.helgec.dk/indhold.html

et andet sted at læse og lære på er

http://www.vistaguide.dk/

vista er lidt mere ram og hardware krævende end xp og det har microsoft fået en del hug for så det vil jeg ikke skrive om.

efter install af styresystem slår jeg altid UAC - brugerkontrol fra fordi den hele tiden spørger om dit og dat og det vil jeg selv styre.

nu virker vista ligesom win xp i store træk men den er lidt mere fancy med flere muligheder.

kan du bruge det til noget.
Avatar billede bravoosca Nybegynder
30. september 2008 - 09:31 #3
Microsoft Windows Vista ULTIMATE x64, er en 64bit udgave.
Microsoft Windows Vista ULTIMATE x86, er en 32bit udgave.

Så når du har Home premium x32, så er den en del af Microsoft Windows Vista ULTIMATE x86.

ULTIMATE, indeholder alle Vista installationer, undervej i forløbet vælger du hvileken en du vil installere. Så hvis du vil have den samme som du har nu, så er den denne "ULTIMATE x86" du skal bruge, og så vælge "PREMIUM" undervejs.

For at bruge 64bit udgaven skal, du have 64bit processer på bundkortet, har du det, kan du installere denne.. Men om alt dit "Gamle" software understøtter dette, ved jeg ikke.

Du kan altid installere XP på en computer, og den henter selv de drivere du mangler via updates, hvis der er en eller anden special driver du mangler, så gå ind på producentens side og hent den der.

Håber det hjælper dig lidt på vej..
Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 09:36 #4
Hej begge to! Jeg har en 32 bit installeret - men mangler cd
Jeg vil MEGET gerne installere xp, men er i tvivl om driverne vil virke - det er dem der er linket til. Der STÅR de virker til vista, og kan ikke finde dem til xp. Vil de virke alligevel?
Avatar billede bravoosca Nybegynder
30. september 2008 - 09:48 #5
Ja, det kan jeg godt se.. Der står kun Vista inde på deres hjemmeside.

Jeg kan ikke sige det 100%, men jeg ville godt ture at installere XP, for gik det galt, så er er som regel en recover DVD med, som du kan installere bagefter, hvis et eller andet går galt..

Men ellers kan du inde på hjemmesiden kontakte deres support via telefon.. Prøv om de måke tør at sige 100% ok til det.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 10:16 #6
Tak for dit svar

Jeg kan ikke finde et tlf nummer. Nogen der har det?
Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 10:21 #7
Og jeg har ingen recovery dvd. Derfor er jeg ret nervøs
Avatar billede bravoosca Nybegynder
30. september 2008 - 10:31 #8
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2008 - 10:32 #9
så lad vær med det.
Avatar billede pixar13 Nybegynder
30. september 2008 - 12:02 #10
Bravoosca får halvdelen af mine point, eftersom han svarede på første halvdel af spørgsmålet :)

Tak for hjælpen.