Avatar billede vanni Nybegynder
28. september 2008 - 16:41 Der er 6 kommentarer

small business server 2003 dns m.m.

Når man som mig starter en server op hvert 4 år, så er der godt noget DNS-forvirring til at snuble over.

Undrer mig lidt:

Jeg valgte fnys.lokal som på den gamle Small Business Server 2000. (ip: 192.168.1.2)

Oprettede en bruger og loggede på domænet fra en pc (ip: 192.168.1.3), som er meldt ind i domænet efter et par tilløb.

Så langt så godt.

Oprettede en shared mappe på server \\fnys\Test (shared til everyone med alle rettigheder)

I det gamle 2000 netværk kunne jeg via stifinder finder server og bagefter de delte mapper. Nu i server 2003 kan jeg kun finde de delte mapper, hvis jeg i søg skriver \\fnys\Test eller 192.168.1.2

DNS eller hvad?

Er det også samme problem, med en bruger med navnet rookie (med i administratorer) ikke har nogle specielle rettigheder på arbejdspc, hvorimod administrator på domænet har.

Kan jeg konkludere at en bruger med administratorrettigheder ikke har samme rettigheder som administrator?
Avatar billede randomb Nybegynder
28. september 2008 - 22:48 #1
Hej,

Kommer an på hvodan du tilgår den via sti finder?

Ellers ville jeg \\servernavn\share og så mappe den som netværks drev (event. i login script :-) )

Domain administratoren har altid første prioritet i det domæne konceptet bygger på :) - har du tilføjet brugeren lokalt på maskinen (samme navn som domænebrugeren self)
Avatar billede vanni Nybegynder
29. september 2008 - 15:05 #2
qoute "Kommer an på hvodan du tilgår den via sti finder?"

I bunden af stifinder søger jeg via netværkssteder - domæne - shares  Har jeg altid brugt med windows 2000 server. Virker bare ikke med windows 2003 server ved mig. Gad vide, hvad der er galt?

(Kan ikke engang, hvis jeg logger på som domæneadmin???) Jeg kan se domænet, men klikker jeg på det, får jeg at vide jer ikke rettigheder, selv om jeg er admin - fatter ikke en brik???

qoute "\\servernavn\share"

virker fint og det gjorde den også med server 2000.
Avatar billede vanni Nybegynder
16. november 2008 - 13:08 #3
Har installeret 2000 igen, så slap jeg ud det MS bøvl. For hver ny ver. af MS-server, bliver de basale ting som bruger, fil og print mere og mere og mere bøvlet og besværligt. Snart skal man tage professor-grad i ledvogtereksamen, for selv de enkleste ting i Microsoft.

Må til at sætte mig ind i Samba i stedet for - der skal jeg i det mindste ikke betale - især ikke, hvis det ikke virker.
Avatar billede vanni Nybegynder
16. november 2008 - 13:08 #4
-
Avatar billede vanni Nybegynder
16. november 2008 - 13:09 #5
-
Avatar billede vanni Nybegynder
16. november 2008 - 13:09 #6
-