Avatar billede nicidem Nybegynder
28. september 2008 - 15:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Strømforbrug

Jeg har lige fået en ny PC, som bruger meget mere strøm end min gamle.

Jeg kørte Folding@Home på den gamle og har også tænkt mig at gøre det på den nye. Jeg er bare bange for at det kommer til at koste mig kassen.

Kan jeg på en måde finde ud af hvor meget ekstra strøm der bliver brugt ved at have F@H kørende? Helst uden jeg skal ud og købe elektronisk måle udstyr.
Avatar billede bazhe Praktikant
28. september 2008 - 16:08 #1
Hvis du har vista kan du gå ind på strømforbrug og se om du har et højt ydeevne batterri eller et lavtydeevne betterri...
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. september 2008 - 16:13 #2
Hvad mener du med "meget" strøm ?

Hvis vi siger en PC bruger ca.100W er tændt i et døgn uden at hverken skærm eller PC går i dvale så bruger den 2,4KWh af ca. 1krone pr. KWh lidt afhængigt hvor man bor.
Dvs. den koster 2,4kr pr.døgn er det "kassen" ?

Min ene PC med 2 fladskærme bruger 80W det synes jeg ærlig talt ikke er specielt meget.
Avatar billede nicidem Nybegynder
28. september 2008 - 16:47 #3
bazhe: Jeg har Vista. Under Kontrolpanel kan jeg kun finde "Strømstyring". Her kan jeg kun se/ændre hvornår skærmen/harddisken skal slumre.

dunderfjert: Bruger en PC kun 100W? Min nye PC har en 1000W strømforsyning. Da Folding@Home bruger computerens max ydeevne går jeg ud fra det er mere?
Avatar billede olebole Juniormester
28. september 2008 - 17:07 #4
<ole>

Måske koster 2,4KWh ikke ligefrem 'kassen', men samfundsmæssigt set ville det være umådelig ubegavet at have 4.000.000 PC'ere - der hver sluger 2,4KWh - kørende i døgndrift. Det svarer til en udgift på 3.504.000.000 kr. i døgnet  ;o)

Betragtninge om, hvad energi koster i den enkelte borgers økonomi, hører det forrige årtusinde til

Just my 2 cents  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2008 - 17:11 #5
"Min nye PC har en 1000W strømforsyning" - derfor bruger den ikke 1000W.

Find/lån/køb sådan en forbrugsmåler til 100 kr, og se selv. De kan sommetider lånes på biblioteket, eller hos dit elselskab.
Avatar billede nicidem Nybegynder
25. marts 2009 - 21:21 #6
.