Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 18:02 Der er 19 kommentarer

Computer starter ikke op.

Hej.

Jeg er ikke sikker på det er korrekte sted jeg skriver, men jeg prøver.

Jeg har en compaq bærbar. Forleden da jeg slukkede computeren, og senere startede den op, fik jeg en skærm , med 4 valg muligheder, feks at starte normalt, eller i fejlsikret tilstand eller hvor den senest fungerede. Ligegyldigt hvilken jeg vælger, vender den tilbage til de 4 muligheder, hvad kan jeg gøre for at komme videre??
Avatar billede haverslev Novice
27. september 2008 - 18:51 #1
i xp:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 18:52 #2
Jeg har bare det problem, at når jeg kommer ind i setup, kan jeg ikke finde stedet, hvor jeg skal starte op fra cd?
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 19:24 #3
Mit problem nu, er så at jeg ikke er sikker på hvad jeg skal skrive? fixboot hælder jeg lidt til, men er ikke sikker på dette er løsningen, og det måske blot forværrer noget??
Avatar billede haverslev Novice
27. september 2008 - 19:39 #4
Du skal sætte din xp cd i drevet og slukke maskinen
Så starter du maskinen op og den skulle gerne skrive "tryk på en tast for at...."
her trykker du blot på en tilfældig tast og du skulle derefter få skærmbillede "Velkommen til Installation - her følger du blot ovenstående

Fixboot ?? - hvorfor hælder du til det pt. - kør det andet først
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 19:46 #5
Det er min startsektor der er beskadiget, og har nu prøvet at kører fixboot og ckhdsk, uden dette har hjulpet, jeg prøver nu at installere xp igen, uden at slette gamle filer.
Avatar billede haverslev Novice
27. september 2008 - 19:55 #6
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)
3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 19:59 #7
Jeg har netop gjort det, den ligger dog ud med i installationen at skrive " Installationen formatere", er dette korrekt?
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 20:09 #8
Jeg har en partion1 (ukendt) på C:
og partion2 (presarion_rp) (fat32) på D:

Dog står der ikke repair når jeg er på dem, kun installere eller L for slet partion.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 20:24 #9
Lyder som om du har mistet partitionstabellen - kig her: http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 20:31 #10
Det siger mig ikke det helt store? er der en måde jeg kan få computeren op at kører igen, uden at miste de ting der ligger på harddisken?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2008 - 20:40 #11
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 20:45 #12
Og det kan ikke bare gøres på den måde haverslev har skrevet? for det der ser alt for indviklet ud for mig, og skal igen understrege, at jeg ikke kan komme ind på mit skrivebord.
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 20:48 #13
Det skal du heller ikke med den guide..
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. september 2008 - 20:49 #14
Først læs, så afprøv.
Men vigtigt du læser det hele igennem inden du starter.
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 20:57 #15
Tager jeg helt fejl, eller står der ikke partionerne formateres, så mister jeg jo mine ting eller?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2008 - 21:08 #16
Hvis du har en ukendt C:-partition bør du nok kigge lidt på 27/09-2008 20:40:57
Avatar billede madeira Nybegynder
27. september 2008 - 21:13 #17
Der er 3 forskellige nu der siger hvad der skal gøres, så nu er jeg i tvivl, da jeg som sagt ikke må miste de data der er på min harddisk.
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 08:29 #18
Hvis ikke du vil prøve nogen af de andre indkommende forslag, så kan vi da udbygge mit første indlæg:

Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, se nedenfor.
Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast:  1          (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >  Skriver du nu:  fixboot              (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >  Skriver du nu:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >  Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 08:30 #19
Skriv disse svar på de spørgsmål der kommer under ovenstående commands:
Dansk XP: Vil du skrive en ny startsektor til partitionen C: ?
[Skriv: J for at besvare dette med ja.]
Engelsk XP: Add installation to boot list? (Yes/No/All)
[Skriv: Y for at besvare dette med yes.]
Enter Load Identifier:
[Skriv din version: Windows XP Professional eller  Windows XP Home Edition.]
Enter OS Load options:
[Lad dette felt være blank og tryk ENTER].

Se hele forklaringen til bootcfg /rebuild her:
http://support.microsoft.com/kb/291980