Avatar billede agermose Nybegynder
26. september 2008 - 16:08 Der er 3 kommentarer

flytte server IP - forward fra gammel IP til ny - howto

hej

jeg skal flytte en række servere fra et net til et andet. Fysisk.

Det gamle net er 1-1 NAT af et antal externe IPer til tilsvarende antal interne IPer.

Det nye net er samme 1-1 NAT men selvfølgelig med andre externe og interne IPer.

Når nu jeg flytter serverne, så skifter vi også DNS men vi kan ikke sikre at alle DNS bliver ændret hurtigt og så er der selvfølgelig også den tid det tager for DNS at ændre sig.

Derfor vil jeg gerne stille en linux box på det gamle net, der kan overtage det gamle IPer og forwarde trafikken til de nye IPer.

Hvordan gøres dette?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. september 2008 - 17:05 #1
måske du skulle forhøre dig i linux kategorien. Det relaterer sig nok mere til en klump linux software frem for netværk generelt.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. september 2008 - 19:16 #2
Hvor hurtigt skal de skifte? Du kan en dag eller 2 før flytningen sætte din DNS's Timetolive til 5 minutter. Når du så skifter, bør skiftet ude i verden ske indenfor 5 (til 10) minutter. Derefter kan sætte TTL op igen.
Avatar billede agermose Nybegynder
26. september 2008 - 20:23 #3
måske skal jeg omformulere den del. Vi kontrollerer ikke alle DNS/domæner, derfor kan jeg ikke sikre, at alle skifter bare tilnærmelsesvis samtidig.

ellers ville jeg jo heller ikke have et problem :)