Avatar billede luke_56 Nybegynder
26. september 2008 - 08:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mobilt netværk uden DNS

Hej

Jeg arbejder med et TDC mobil secure netværk (lukket mobilt netværk) hvor jeg har problemer med kommunikationen, som falder ud og/eller er meget langsom. Der er 3 service PC'ere, som sidder i servicebiler og kobler op vha. mobilt bredbånd (dog kun 2G da der ikke er 3G dækning i området).

Ifølge TDC er sker der en forespørgsler op mod DNS server. Da brugerne ikke må komme ud på internettet er DNS blevet stoppet på den oprindelige DNS server.

Kan jeg køre et netværk helt uden DNS?
Vil PC'en stoppe med at sende forespørgsler?

Jeg ønsker stadig at Windows, antivirus, osv. bliver opdateret, hvis PC'erne kobles på nettet via fastnet.
Avatar billede speedpii Nybegynder
26. september 2008 - 09:51 #1
Nu er jeg ikke så klog på mobiltelefoner, men hvis du ikke skal på nettet er en dns ikke nødvendig, så vidt jeg ved.

DNS betyder jo "Domain Name System" og den oversætter domæne navne til iper eller tal om man vil (binær).
Avatar billede luke_56 Nybegynder
26. september 2008 - 10:29 #2
Det er jeg klar over.
Men hvad sker der, når diverse programmer gerne vil hente opdateringer?
Window vil gerne i kontakt med update.microsoft.com, PC'en vil derefter normalt få oversat adressen i DNS til IP, men hvis der ikke er noget DNS vil PC'en så bare "give op" og undlade at sende noget ud på nettet?
Avatar billede riversen Nybegynder
26. september 2008 - 11:18 #3
hvis ikke "noget" kan oversætte navne til IP'er, så bliver den jo nødt til at give op... så ja.
Avatar billede speedpii Nybegynder
26. september 2008 - 11:25 #4
hvad sker der når man sidder til lan, og windows forsøger at hente opdateringer når switchen ikke er sat på nettet? ikke en skid går jeg ud fra. Det må da være stort set det samme! :)
Avatar billede luke_56 Nybegynder
26. september 2008 - 11:46 #5
Enig, er bare ikke sikker.

Har lige prøvet at koble switchen fra nettet, og der er stadig heftig aktivitet på mit lan.
Jeg har derefter prøvet at fjerne min DNS i netværksopsætningen på mit netkort, og der er stadig heftig aktivitet på mit lan!?!?

Jeg kommer til at betale for at få fjernet tildelingen af DNS, så derfor ville jeg gerne have en ide om at det virkede.

Især da jeg slet ikke tror at det er her det virkelige problem ligger, men det er en anden sag.
Avatar billede riversen Nybegynder
26. september 2008 - 15:57 #6
luke: selv forespørgsler der ikke kommer hele vejen til modtageren vil jo ses som aktivitet. Kommunikationen går bare ikke som forventet og ender hos den tiltænkte modtager.
Avatar billede luke_56 Nybegynder
29. september 2008 - 08:02 #7
riversen: jeg undrer mig bare over hvad det er for noget kommunikation, jeg kan se på lan. Jeg har ingen DNS, alle navneopslag burde være stoppet. Derfor henter jeg ikke opdateringer, hjemmesider, eller andet sjov. Hvad er det så for noget kommunikation jeg ser?

Jeg tror bare at jeg forsøger at få DNS fjernet.

speedpii og riversen: send svar for point.
Avatar billede speedpii Nybegynder
29. september 2008 - 08:22 #8
:)
Avatar billede riversen Nybegynder
29. september 2008 - 17:46 #9
behold dem bare.