Avatar billede bas Forsker
25. september 2008 - 11:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Alternativ til FileMaker

På min arbejdsplads bruger vi FileMaker Pro 9.
Vi kører de fleste af vores programmer, herunder Fielmaker via
Citrix - altså hvor programmerne afvikles fra
en server.

Jeg har et ambivalent forhold til FielMaker - jeg kan godt se,
at det er smart, at man forholdsvist hurtigt kan oprette
databaser, interfaces / layouts, kort osv., men jeg synes
det virker noget skrøbeligt eller hvad skal man sige.

Det sker ofte, at layoutet går i smadder - noget af baggrunden
mangler, knapper har flyttet sig osv.
Næste gang man åbner programmet, kan det være fint igen.

Jeg har ikke selv udviklet ret meget i FileMaker, så jeg ved ikke
så meget om, hvordan tingene hænger sammen "omme bagved".

Jeg ved så heller ikke, om det har noget at sige, at vi netop
kører via Citrix og ikke lokalt.

Jeg er bare lidt nysgerrig efter at vide, om der måske finde nogle
bedre alternativer?

Der er ikke tale om, at jeg eller mine kolleger skal ud at investere
i et nyt program. Jeg er bare nysgerrig som privatperson.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt om folks holdninger til
FileMaker vs. alternativer. Er FileMaker et ok program, eller findes
der bedre alternativer?

På forhånd tak.

Mvh. bas
Avatar billede mygsky Nybegynder
14. oktober 2008 - 23:21 #1
Det afhænger nok lidt af formålet med databasen og antallet af brugere som tilgår den.
Jeg vil klart sværge til SQL.
Avatar billede bas Forsker
15. oktober 2008 - 20:31 #2
Hej mygsky

SQL er vel bare selve sproget og ikke et egentligt
program.

Er der et program du kan anbefale?
Vi er maks ca. 50 brugere tror jeg.

Jeg har også overvejet, om man i stedet
kunne bruge et webbaseret helpdesk system.

/bas
Avatar billede mygsky Nybegynder
15. oktober 2008 - 23:08 #3
Hej bas

Ahh... på den måde.
Så vil jeg da anbefale at du enten har en Access eller webbaseret frontend system som så er hooket op på en SQL database.
Der findes adskillige webbaserede helpdesk systemer derude - ja, faktisk er vores virksomhed i gang med at udvikle vores eget. Hvis du har interesse i at se det, så sig til. Så arrangerer vi et uformelt møde.
Avatar billede bas Forsker
04. januar 2009 - 13:24 #4
mygsky poster du et svar for points?
Avatar billede zordesign Nybegynder
07. januar 2009 - 08:25 #5
Hej mygsky
Hvis det eneste problem, du har er hoppende felter, kan det måske være noget med den måde layoutet er lavet på: Hvis feltet hopper, når du skalerer vinduet, kan det være fordi feltet er sat til at "følge med" højrekanten eller bunden af vinduet. Det var en funktion, der kom i FileMaker 9. Den styres i info-paletten. Men hvis vi ser bort fra den mulighed:
Den opsætning, du beskriver med Citrix, er der ikke en finger at sætte på. Så det lyder som om du har en beskadiget database i drift.
Normalt opfører FileMaker sig meget stabilt, men databaser der har ligget på en server, der er gået ned (pga. strømafbrydelser, serverfejl etc.) kan "gå i stykker". Når serveren startes igen, forsøger FileMaker på bedste vis at reparere systemet, men nogen gange lykkes det ikke helt.
FileMaker gemmer både layouter, struktur (felter, tabeller osv.), programmering (scripts) og data i en stor pærevælling. Så hvis basen beskadiges, rammer det ikke kun data men også selve databasen. Så kan der ske "sjove" ting. Hvis jeres databse er gammel og blevet konverteret til det aktuelle fp7-format, kan det være endnu værre: Beskadiget struktur + konvetering = ? Den gamle server (tilbage i FileMaker 5-dagene) udviste desværre periodiske problemer, som fik den til at gå ned, og sådan et system er reelt en tikkende bombe i dag, selv om den nye server er klippestabil...
Det bedste vil nok være at få en mere erfaren udvikler til at se på systemet. Der findes værktøjer, som kan analysere databasen og bl.a. fortælle om det antal gange, den har været forsøgt repareret.
Se evt. http://developer.filemaker.com/search/ for at finde en konsulent.
I forhold til alternativer til FileMaker så afhænger det af mange ting - det system, der ligner mest, er nok Access, men der er jo mange muligheder for at designe systemer, så uden at kende jeres behov, antal brugere osv. er det svært at give et bud på det optimale værktøj.
- André
Avatar billede bas Forsker
07. januar 2009 - 19:59 #6
Hej zordesign

Mange tak for de uddybende kommentarer.
Problemet ser ud til at have løst sig selv.
Det er i hvert fald længe siden, at jeg sidst har set
problemet. Jeg ved ikke, om der kan være blevet ændret
noget på serverne, på netforbindelsen eller andet.

Jeg lukker spm.

Mvh. Martin