Avatar billede highspirit Nybegynder
24. september 2008 - 20:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Svag mikrofon-lyd - uanset mikrofontype

well .... - de gode ideer er ved at være opbrugt ...

Problem :
- meget svag lyd på input fra mikrofon, uanset mikrofon-type og/eller
  indstilling af lydstyrke for mikrofon-input

Hva´ dælen er fejlårsagen ... ?

- ...kan det skyldes en mekanisk fejl med et dårlig stik inde i pc-en ?
- ... overbelastet mikrofon-indgang ?
- eller ... ???

har sidste år netop anskaffet mig en super-duper-turbo-pc, men kan jo altså ikke få lyden,
dvs. mikrofon-input, til at virke - konstateret bl.a. efter installation af skype

- indtil videre er det afprøvet med 3 forskellige lydkilder
  - MicroSoft Webcamera NX6000, tilsluttet med USB til video og audio
  - Labtec Headset, tilsluttet med jack-stik til mike
    (denne er afprøvet både på lydkort og front-panel)
  - Standard webcamera med usb til video og jack til audio,
    anskaffet i desperation og håb om at
    det var udstyret der var problemer med ...
    web-camera : model ´Pixer, Mediatech´

Øvrig konfiguration :
- Win XP, opdateret med SP 3
- Soundmax HD version 5.2
- ASUS AGP Pro/4X Motherboard

som et besynderligt ´ps´ : nx6000 web-camera virkede perfekt en enkelt aften med mikrofon
dagen efter var der permanent fejl på camera ... - kendt fejl (fundet på google)

hilsner
dann s.
Avatar billede snakes Nybegynder
25. september 2008 - 17:32 #1
Har du prøvet at skrue op for dit input i lydmanageren ??
Avatar billede highspirit Nybegynder
25. september 2008 - 18:47 #2
jeps ... - er gjort som noget af det første ...
- max volumen på input fra mike
Avatar billede milter Ekspert
25. september 2008 - 21:09 #3
Prøv et gammeldags kneb, vrik/skub/drej mikrofonstikket, medens du taler og se, om det gør nogen forskel.

Et andet forslag er at kigge i Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydstyrke > Højttalerindstillinger > Avanceret > Højttalere > Svarer indstillingen her til din opsætning?
Avatar billede highspirit Nybegynder
28. september 2008 - 09:44 #4
ja, det er faktisk også prøvet - og, blot for en sikkerheds skyld, så har jeg forsøgt igen, ganske ihærdigt :-) - ingen forskel ...
- og, ellers - et godt forslag, fordi den nogle gange kan hjælpe på problemer af denne art
- højttaler-indstillinger er også check´et

- begynder at have en træls fornemmelse af at det mest sandsynlige vitterligt ér en eller anden form for mekanisk eller komponent-fejl ? - lidt upraktisk, eftersom det er et internt lydkort der sidder på motherboardet :-I
Avatar billede milter Ekspert
28. september 2008 - 22:28 #5
Jeg kan ikke finde dit bundkort nogen steder. Har du det fulde navn på det med modelnummer?

Hvis det er med AGP4X må det have et par år eller mere på bagen.
Avatar billede highspirit Nybegynder
29. september 2008 - 19:33 #6
beskrivelsen af bundkortet er (dele af) den jeg har fundet på æsken som fulgte med da jeg købte pc-en hos shg.dk

- er faktisk lidt i tvivl om, hvor jeg ellers kan finde den helt præcise beskrivelse af bundkortet ?
- havde forventet at kunne finde det i ´kontrolpanel´/´system´/´hardware´ - men, kan ikke rigtigt finde noget sted hvor det er beskrevet ... ?
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2008 - 00:45 #7
Prøv at kigge her: Start > Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemoplysninger > Systemoplysninger > Under punktet "Systemmodel" burde du kunne se den.
Avatar billede highspirit Nybegynder
30. september 2008 - 18:50 #8
ok, fundet :-)
- imidlertid, så står der kun ´System Product Name´ hvor det kunne være oplyst hvilket bundkort den er bygget med
- processor-type + bios-version er oplyst, men hjælper nok lissom ikk´ så meget

- så, det nærmeste jeg kan komme er den tilhørende dokumentation som fulgte med da pc-en blev anskaffet
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2008 - 19:30 #9
Vi prøver noget andet.

Hvis du kigger i Kontrolpanel > Lyde og lydenheder > Lydenheder > Hvad står der som "Standardenhed" i både indspilning og afspilning af lyd?
Avatar billede highspirit Nybegynder
02. oktober 2008 - 10:20 #10
under begge står ´Soundmax HD Audio´ som standardenhed
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2008 - 15:52 #11
Er der andre valgmuligheder i rullefeltet med  ´Soundmax HD Audio´?

Hvilken mixerenhed bruger du, XP's eller den fra Soundmax?

Jeg går ud fra, at Soundmax'en har sin egen mixer, og hvis den har overtaget kontrollen og står lavt, så kan dit problem opstå.
Avatar billede highspirit Nybegynder
09. oktober 2008 - 14:22 #12
hov, sorry - troede jeg havde svaret på dine sidste spørgsmål, beklager :-I

- har anvendt og prøvet med begge mixere, både xp og soundmax, begge er sat til max volumen og afprøvet med dette - og ja, soundmax har sin egen mixer

- så, ovenstående er prøvet, forsøgt og aftestet - adskillige gange ...

- imidlertid, så er der godt nyt ... - uden nogen forklarlig årsag ...

- efter at have ærgret mig nogle dage, og ladet problemet ligge ...
- så tænder jeg pc-en igår, aftester rutine-mæssigt soundmax som tidligere ...
- OG ... - kan blot konstatere at det virker som det skal ... !!??!!

- aftester også på Skype - og, kan konstatere at denne nu også virker ... ?!?
- endda inkl. brug af video som har forstyrret audio på min skype-forbindelse
- og, dermed at jeg kunne få en snak med kæresten på skype :-))

- glædeligt, besynderligt - og, lidt bekymrende, fordi jeg helst ville vide hvad årsagen er, såfremt lyden igen forsvinder

- anyways - tak til jer der er kommet med indlæg - indlæg og input som alle har været seriøse og relevante
- igen en positiv oplevelse her på eksperten.dk :-)

- mht. points - så vil jeg gerne tildele disse til dig, milter, som jo har været mest aktiv med trouble-shooting, uanset om det løste problemet, eller ikke

hilsner
dann s.
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2008 - 19:15 #13
Måske du under din søgning og klikkeri rundt omkring på computeren er "kommet til" at klikke det rigtige sted, men du har ret, computere har det med at køre deres eget løb :-)

Jeg lægger st svar og takker for point.
Avatar billede highspirit Nybegynder
09. oktober 2008 - 19:35 #14
mener nu at have tildelt dig point for svar, dog er jeg ikke helt fortrolig med mekanikken heri - så, blot for at check´e at de er modtaget korrekt
Avatar billede milter Ekspert
09. oktober 2008 - 20:36 #15
Det hele virker. Du er blevet 30 point fattigere, og de er røget ind på min konto. Tak.

Jeg tror, jeg køber en ekstra cheese-burger for dem ved næste besøg hos Mc Donald :-)