Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 20:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Musik-filer forsvinder, men er der stadig i iTunes?

Hey Eksperter...

Jeg har et meget besynderligt spørgsmål:

På min MacBook Pro, der kører Leopard, har jeg arrangeret min iTunes sådan, at den ikke kopierer filerne over i iTunes-biblioteket, men blot ligger i min mappe musik (altså fjernet fluebenet i "Kopier arkiver til mappen iTunes Music, når de føjes til biblioteket).

Det er gået fint, og alt spiller som det skal i iTunes, men nu skulle jeg sikkerhedskopiere en del musik over på en ekstern harddisk og opdager at mange af sangene er forsvundet fra mapperne. Hvad der er forsvundet virker der ikke til at være nogen orden i. Nogle mapper (vi taler hele albums) er der kun to sange i mens der i andre kun mangler to tre sange.

Det besynderlige er, at de sange der er væk stadig kan afspilles i iTunes!

Hvad pokker kan det her skyldes, og ikke mindst, hvordan finder jeg al min forsvundne musik?

Bedste hilsner...
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2008 - 20:37 #1
prøv at lede i mappen Hjem->Musik->iTunes Music Det er muligt at din setting måske ikke har virket en overgang og at iTunes så alligevel har kopieret musikken. Ellers ctrl-klik på musikken og bed den vise filen i Finder.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 21:30 #2
okay min undren bliver større og større...

Jeg havde en HELT tom skraldespand, men da jeg følger dit råd og klikker "vis i Finder" på en sang i iTunes ligger der pludselig knap 5.000 sange i skraldespanden.

Hvordan pokker kan det gå til? Og hvordan får jeg dem tilbage i de rigtige mapper - kan huske de gamle PC-dage, der kunne man "gendanne" filerne i skraldespanden, kan man det med Mac eller skal det gøres manuelt?

Og sidste spørgsmål, hvordan undgår jeg at dette sker igen? (bryder mig ikke så meget om iTunes' mappe-system og vil derfor helst have min musik liggende udenfor det...)
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2008 - 21:40 #3
he, stor undren også herfra selvom det var rart at du fandt dine filer igen. Selvom du ikke har tændt for "kopier arkiver(...)", har du så også husket at slå "Bevar organisering" fra? (ikke at det burde gøre nogen forskel). Jeg har flere gange set iTunes te sig meget underligt, når man ikke lige bruger standard-metoden i øvrigt.
Filerne kan du blot flytte derhen, hvor de hører til, men om du så er nødt til at identificere dem i iTunes og genimportere for at iTunes kan finde dem igen er ikke usandsynligt.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 21:53 #4
Skraldespand kan ikke selv "sende" filerne tilbage i den folder de kommer fra? ... lidt uoverskueligt med 800 filer der hedder 01_"titel på sang".... aaaarrrrgggghhhhhh!!!! :-(
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 21:54 #5
og point til hr. Spock selvfølgelig ... det er ikke første gang du har hjulpet mig!!! (og sikkert heller ikke sidste ;-))
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 21:57 #6
opdager lige, at den også har smidt nogle videofiler ud som ligger i en mappe under home/dokumenter/tuorials ... altså noget der intet har med hverken min musikmappe eller iTunes at gøre ... hmmmm ... hvad kan det så skyldes, og bør jeg tage nogle forholdsregler...?
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 22:00 #7
okay jeg søger lidt en løsning eller forklaring i øst og vest, så bær over mig, hvis jeg siger noget dumt...

Kan det have noget at gøre med, at jeg har været meget tæt på slet ikke at have mere harddisk-plads tilbage før jeg fik slettet en masse for noget tid siden?

... eller er vi ude i noget virus måske?
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2008 - 22:08 #8
Tak for point, selvom det er glæden ved at kunne hjælpe, der er den store værdi ved at være her :-)

De eneste gange jeg har set filer flytte på den måde er ved at man har haft for følsomme indstillinger for sin mus eller pegeplade, så man ved et uheld kan flytte noget, der ikke skulle være flyttet, eller vælge noget og så trykke cmd-slet, der smider filer i skraldespanden. Det kan sagtens være at du i forbindelse med den omtalte sletning har troet at du slettede noget, men så er kommet til at tage for meget med på den måde. Men det lyder mystisk.

Det kan også være at du har troet at du havde gang i en browser og forsøgt at gå tilbage først med slet-(tilbage-)knappen og da det drillede måske med cmd-slet, som sendte noget i papirkurven, der ikke skulle være der. Men det er ren spekulation herfra.

Jeg tror næppe at det er noget der ligner virus,  for så ville den nok være meget mere effektiv. Jeg vil foreslå at du holder ekstra øje med din skraldespand et stykke tid og i hvert fald lige checker om der er noget af værdi inden du tømmer den næste gang!
Avatar billede strangeaway Nybegynder
17. september 2008 - 22:10 #9
jeg tvivler meget på dine ellers udemærkede bud ... og det helt besynderlige er jo, at skraldespanden er tom indtil jeg klikker "Vis i Finder" først da er de at finde i skraldespanden...?

Jeg er noget forvirret...!
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2008 - 22:30 #10
hehe, det kan være en udokumenteret fejl! Så lad være med at bruge den funktion igen! ;-)