Avatar billede epoch Nybegynder
12. september 2008 - 14:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slå noget op (LOPSLAG)

Hej Eksperter.

Jeg har siddet og knoklet med et problem i dette med dette regnskab: http://www.megafileupload.com/en/file/78854/Regnskab-xlsx.html
Problemet ligger i at jeg har lavet et regneark hvor jeg rangerer de forskellige kunders omsætning, dækningsbidrag (DB) og dæknings grad(DG) - dette er i arket "Rang".
Nu har jeg lavet 3 nye ark som skal lave en top15 hver i sær med hhv. omsætning, dækningsbidrag og dækningsgrad. Det skal være de 15 med højeste rang (hvor 1 er højest). Dette har jeg tænkt skal gøres ved at rangene bliver slået op, og på en eller anden måde bliver de 15 bedste sat ind. Kan LOpslag bruges på en eller anden måde? Jeg er stadig forholdsvis ny i Excel, og udlover derfor 200 point til den som kan lave dette problem i den excel projektmappe jeg har linket til.

Mathias.
Avatar billede excelent Ekspert
12. september 2008 - 14:46 #1
kan ikke læse din fil

=STØRSTE(A1:A15;1) finder den største værdi i A1:A15
=STØRSTE(A1:A15;2) finder næststørste osv.
Avatar billede epoch Nybegynder
13. september 2008 - 13:02 #2
Problemet er bare at jeg jo skal knytte disse omsætninger til nogle andre oplysninger som ligger i samme række. Herunder bl.a. projekt nr., kundenummer, kundenavn osv. osv.
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 13:26 #3
Jamen så har du jo ret i at vi skal bruge LOPSLAG
men kombineret med STØRSTE som denne der finder værdien i kolonne B i samme række som det største tal er

=LOPSLAG(STØRSTE(A1:A100;1);A1:C100;2;FALSK)
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 13:30 #4
hvis den skal kunne kopieres ned med fyldhåndtag, så skal den se sådan ud :
=LOPSLAG(STØRSTE($A$1:$A$100;RÆKKE(1:1));$A$1:$C$100;2;FALSK)
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 13:30 #5
ellers send filen til pm@madsen.tdcadsl.dk
Avatar billede epoch Nybegynder
13. september 2008 - 14:57 #6
email sendt :)
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 12:57 #7
ok