Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 09:21 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af BIOS = sort skærm

Hej med jer.
For en uge siden købte jeg en ny brugt computer

MSI 7350
NVIDIA nForce 650i SLI
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU @ 2.40GHz
Grafikkortet er Geforce 7600GT PCI Express x16

Computeren virkerede fint, til at starte med, men der var gul udfor VGA-card i enhedshåndteringen. Derudover kunne brokkede den sig over grafikkort når jeg skulle spille spil. Ved skærmegenskaber stod der heller ingen navn på grafikkortet.

Jeg bestemte mig derfor at opdatere maskinen og gik ind på nvidias hjemmeside og lavede en "ONLINE-scanning"
og fandt ud af at der var opdatering til bios

Denne kørte jeg, og derefter har jeg ikke kunnet bruge computeren.

Computeren starter fint op. Den begybder også at starte windows op (den sorte windows opstartsside hvor der kører en blå linie under logo) men når det blå log-on billede til windows skulle komme bliver skærmen bare sort.

Hvis jeg har tændt for mine højtalere kan jeg høre at windows starter når jeg trykker på "ENTER" men min skærm forbliver sort (ikke slukket sort, men "tændt sort")

Jeg har prøvet at nulstille bios igen, hvilket også lykkedes, men stadig samme problem.

Jeg håber at det "bare" er fordi jeg skal indstille noget inde i BIOS, for at få min skærm til at virke.

Som sagt købte jeg min nye computer for præcis en uge siden, og jeg nåede lige præcis at putte mine harddiske i, og opdatere windows inden den begyndte at strejke, så jeg håber virkelig der er nogen herinde som kan hjælpe mig.

En uge er LANG tid med en ny computer som pt kun kan bruges til dørstopper eller lignene
Avatar billede peet-49 Novice
06. september 2008 - 09:32 #1
Der gives desværre ikke garanti på bundkortet, ved en mislykket biosopdatering. Hvordan ved du, at bios er "nulstillet", når du ikke kan se noget på skærmen. Det kunne tænkes, at skyldes skulle søges en andet sted, PSU/grafikkort. En bios opdateres kun, når det skal bruges til nyt hardware, der står normalt også på siden, hvad den nye opdatering opdaterer/retter.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 09:41 #2
Jeg kan se ALT på skærmen indtil windows blå logon. (ved ikke om det kaldes det, men lige efter den sorte windows opstart hvor der står Windows og logo, og den blå løbestreg under....
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 09:42 #3
Efter nulstilling af BIOS kom den frem med at jeg skulle setup bios eller vælge default settings første gang jeg tændte com
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 09:45 #4
Du kan måske redde din bios med dette link, åbnes med Adobe Reader det varer et øjeblik før den åbner.
http://www.gratisupload.dk/download/15526/
Avatar billede peet-49 Novice
06. september 2008 - 09:51 #5
Du har husket, at sætte dato og tid i bios?
Avatar billede peet-49 Novice
06. september 2008 - 09:52 #6
Tryk F8 under opstart, vælg fejlsikret tilstand, gå i enhedshåndtering og slet skærm og skærmkort, genstart og lad systemet installere igen.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 10:13 #7
Skal nok lige henvise til en anden tråd.

http://www.eksperten.dk/spm/843691
Avatar billede kontrol Nybegynder
06. september 2008 - 12:15 #8
Kører blæseren på dit grafikkort? Det er ikke din bios der er noget galt med. Jeg tror dit problem skyldes xp, gfx driver eller grafikkort.

xp.:
Der kan du starte op på din xp cd, og lave en repair

Gfx driver.:
Der kan du starte op i fejlsikret tilstand, og installere nyeste gfx driver

Grafikkort.:
Tjaa, der kan du prøve med et andet.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 15:19 #9
Peet-49:

- Selv når jeg starter op i fejlsikret tilstand kan jeg ikke komme længere end til lige efter det sorte windowsbillede.

kontol:

- Jeg har forsøgt at lave en repair af windows xp uden held. Jeg har også forsøgt at "gendanne system hvor det sidst virkede" også uden held.

- Blæseren kører fint på grafikkortet.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 15:21 #10
.... min computer går ikke død efter opstart, kun skræmen/grafikkortet.
Jeg er sikker jeg kan starte mediaplayer o.s.v. og høre musikken.... men ikke se noget billede på skærmen.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 15:24 #11
Sibidor:

Jeg har nulstillet BIOS. Jeg havde slukket PC, taget batteriet ud, og kortsluttet den med skruetrækker (uden støm til selvfølgelig) og for en sikkerhedsskyld var batteriet ikke i før dagen efter.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 15:41 #12
Mit link 0 stiller ikke bios, den skaffer din gamle bios tilbage til før du opdaterede, læs nu rigtigt på mit link, der er et fint billed.
Avatar billede Jensen DK Novice
06. september 2008 - 15:43 #13
Det er det nederste på billedet og det varer lige 30 sek før billedet åbner.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 18:18 #14
Hmm jeg synes ikke jeg kan finde jumpers som skulle have med BIOS at gøre.... er der nogen som  som ved hvor den måtte side, eller hvad jeg skal kigge efter i manual?
Jeg har fundet en knap som hedder Clear CMOS Button
The CMOS RAM onboard has a power supply from external battery to keep the data of
system configuration. With the CMOS RAM, the system can automatically boot OS
every time it is turned on. If you want to clear the system configuration, use the button
to clear data. Press the button to clear the data.
Er det den?
Avatar billede peet-49 Novice
06. september 2008 - 18:43 #15
Ja.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 19:20 #16
Efter biosopdateringen< skal man som regel ind i bios igen, og sætte tid og andet der svarer til ens hardware. !!!
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 19:25 #17
Jeg har forsøgt den Clear CMOS button
Når jeg bruger den sker der bare det samme som når jeg har null-stillet BIOS, nemlig at den starter op med meddelelse om CMOS checksum bad
Jeg kan så vælge F1 for Run Setup
eller F2 to load default values and continue
Om jeg gør det ene eller det andet sker det samme.... windows starter op, og efter den sorte windows skærm, bliver skærmen sort....

Altså jeg håber og tror at det er noget inde i setup som jeg skal rette eller noget. Men jeg aner ikke hvad det er jeg skal rette eller tjekke inde i setup for at få det til at virke, eller se om der er noget som står tosset.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 19:43 #18
jeg har hentet manualen til dit MB, har du været inde på side 58, og sat den bios rigtigt, der står noget med, Primary Graphics Adapter
This setting specifies which graphics card is your primary graphics adapter.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 20:12 #19
kimz:
Jeg har været inde i primary graphics adapter. Jeg kan vælge mellem PCI eller PCIE
Jeg har sat den til PCIE (jeg formodede at det var PCI Express
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 20:17 #20
... jeg har prøvet at vælge PCI istedet for PCIE.... så kommer der SLET ikke noget på skærmen.... heller ikke ved opstart
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 20:22 #21
Har du også prøvet med et PCI kort. det kort du bruger ved du at det virker !
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 20:26 #22
Altså jeg ved jo ikke om det virker, men det må vel virke lidt.... når nu skærmen virker fint indtil efter den sorte windows skærm...
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 20:33 #23
Ja det er sq svært at finde ud af, må gå ud fra dit grafikkort virker, da du installerede, bad den så om en en driver. noget med at trykke på en tast !
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 20:42 #24
Kan du ikke vende tilbage til den forrige bios, du lavede vel en backup.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 20:47 #25
Jeg læser det nu sådan !

Jeg bestemte mig derfor at opdatere maskinen og gik ind på nvidias hjemmeside og lavede en "ONLINE-scanning"
og fandt ud af at der var opdatering til bios.

Vil det sige du har hentet en opdaterings bios til dit grafikkort ?
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 21:04 #26
Altså computeren virkede fint i en enkelt dag. I lørdags.... her fik jeg puttede mine harddiske i computeren og opdateret windows.

De gule anmærkninger som var i enhedshåndteringen fik jeg ordnet pånær en som hed VGA-card.

Først tænkte jeg at det ikke gjorde noget for maskinen kørte fint.... men da jeg så skulle prøve et spil (UT2004) brokkede den sig.
Jeg prøvede så at tjekke egenskaberne for skærmen i windows. Der stod intet kort. Jeg prøvede at opdatere driveren til grafikkortet, uden der skete noget.
På nvidias hjemmeside kunne jeg lave online scanning af min computer. Resultatet blev at den fortalte mig at der var opdatering til nvidia nforce 650 sli... så den kørte jeg... uden nogen problemer.... indtil jeg genstartede computer
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 21:10 #27
silbidor:
var det "Clear CMOS button" det samme som din jumperløsning?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 22:34 #28
Du har kørt en ny installering efter du har sat dine harddiske over i computeren IKKE !!!, eller kører du vidre på en der sad i, og som du booter fra ?
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
06. september 2008 - 22:48 #29
Ja ny harddisk i, og en ny install af windows.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2008 - 22:57 #30
Opdaterede du også efterfølgende alle driverne til dit MB. ?
Avatar billede Jensen DK Novice
07. september 2008 - 06:53 #31
Nej jumper løsningen gendanner bios som den var før opdateringen.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
07. september 2008 - 10:29 #32
Silbidor:
Og du vil umiddelbart mene at den bør være på en MB som det jeg har?
Avatar billede webcreator Nybegynder
07. september 2008 - 10:43 #33
Hvis du vil udelukke, at der er tale om en computer-fejl - defekt hardware, miskonfiguration i BIOS etc., så prøv evt. at hente Ubuntu Linux, og boot deres Live CD. Dette er specielt nyttigt, hvis Compiz (3D Skrivebord) virker, for så kan du lige sætte grafikkortet på en prøve. Men jeg er ikke sikker på at det kan afvikles fra Live CD'en.

Ikke desto mindre, så lyder dette mest af alt som et problem der er relateret til operativsystemet - om det så skyldes drivere eller noget andet.

Jeg synes hele dette spørgsmål med kommmentarer er fyldt med forvirring. Specielt omkring BIOS/Nvidia - det lyder meget mærkeligt at nVidia har en opdatering til dit Motherboards BIOS.

Sørg for at du har den korrekte udgave af din BIOS firmware installeret. Gå i BIOS og brug "Load optimized defaults". Overvej om du gider bruge en masse tid på at lappe på Windows. Prøv evt. en fuld re-installation. Og sørg for at koble maskinen fra internettet, så du ikke får virus, første gang den booter. Du kan også tage alt det hardware ud, som maskinen reelt ikke bruger. Ekstra ram, capture card, ekstra netkort osv. Ligeledes, frakobl eksterne enheder som du ikke bruger. Så længe du ikke koger problemet ned til en mere håndterbar størrelse, så bliver det svært at identificere problemet.
Avatar billede Jensen DK Novice
07. september 2008 - 13:32 #34
zimmer du må kunne læse i din manuel om der er en jumber, der kan flyttes, og er der det så kan du bruge den vejledning som er i mit link, og er det din bios der har en forkert opdatering og du ikke kan komme tilbage til den gamle udgave, så er det ud og investere i et nyt bundkort.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
07. september 2008 - 19:31 #35
webcreator:

Tror jeg vil prøve en ny install. af windows (tøt nok ikke prøve noget linux da jeg har lige så lidt forstand på det som opdatering af bios *smile)

silbidor:

Jeg synes ikke jeg kan finde noget i manual med jumpers til at gendanne BIOS som før. Men er det i princippet ikke det samme som load default settings i BIOS.
Det er såmænd heller ikke fordi at det ligger mig så fjernt at købe et nyt MB, og det havde jeg med 110 % sikkerhed også allerede gjort nu, hvis min skærm havde været sort hele tiden. Men hver eneste gang jeg starter computeren starter den med fin billede o.s.v.
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
07. september 2008 - 21:00 #36
webcreator:

Jeg tror muligvis min computer er fixet.
Jeg kom også selv til at tænke på at den selvfølgelig ikke kunne gå tilbage til sidst systemet virkede fordi den var nyinstalleret og endnu ikke havde lavet gendannelsespunkt
Noget så simpelt som en ny fuld re-installation af windows. Den er ikke helt færdig endnu, men den har kørt forbi windows sorte start skærm én gang, så jeg er rimelig optimistisk. (jeg troede jeg ville kunne starte com i fejlsikret hvis det var et windows problem.)

I får nærmere besked i morgen
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2008 - 21:24 #37
krydser fingre ;-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. september 2008 - 07:21 #38
Det lyder godt :)
Avatar billede zimmer30 Nybegynder
08. september 2008 - 08:54 #39
Computeren startede fint her til morgen.

Jeg er simpelthen SÅ lettet... det har været en rigtig hård uge... fuld af fortvivlelse.

Og helt ærligt... I princippet er en windowsfejl jo næsten altid mest oplagt....*smile*  men... jeg tænkte jo faktisk, at når det var problemer med skrærmkortet, og den ikke ville starte op i fejlsikret tilstand, så var det nok ikke windows.

Denne side og dets brugere er fantastisk, og jeg har benyttet den ofte, men aldrig været SÅ meget på rø... som denne gang.... derfor er jeg simpelthen så glad fordi i gad og hjælpe mig.... alle sammen
TUSIND TAK

Drop svar så skal jeg give velfortjente point.
(det er bare SÅ fantastisk hehehe)
Avatar billede Jensen DK Novice
08. september 2008 - 09:22 #40
Ok glad for,at du er glad for, at du har fået det til at virke.
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. september 2008 - 21:30 #41
Tak, men behold du bare "mine" points, hvis jeg skulle have nogen - der var ikke mange ben i den fisk ;)