Avatar billede msira Nybegynder
05. september 2008 - 01:24 Der er 8 kommentarer

Højde på div driller

Hej,

Jeg sidder med et problem! Jeg er ved at lave et website for en kunde bestående af div! Jeg er ikke den skarbeste til DIV-kodning, så jeg har brug for lidt hjælp nu.

Inde på www.kirkeibyen.dk/ny er designet for den kommende side. Jeg har en venstre "main" - den brede hvide hvor sideteksten skal være. Til højre har jeg en grå boks som diverse andre ting skal ligge i.
Mit problem er, at den grå boks ik vil følge med den hvide boks i højden.

Er der ikke en der har mulighed for at komme med det gyldende råd! Giver godt for denne hjælp!

Tusind tak!

/Kasper
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 03:06 #1
Det klassiske trick er, at lade hele bksens baggrundsfarve være den grå, og så lade den div, der indeholder det (mest) dynamiske indhold have en hvid baggrund indeni/ovenpå ...

-- dækker det ikke dit behov, må du ud i at synkronisere højden med javascript, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/827142 !-)
Avatar billede zips Juniormester
05. september 2008 - 14:11 #2
Avatar billede msira Nybegynder
05. september 2008 - 14:44 #3
Nu fandt jeg ud af det! Lavede noget fusk med baggrund på min main-div og så lave farverne på baggrundsbilledet. Men nu har jeg et andet problem, som sikkert er ret dumt!
Jeg har en højrepadding på 330px for at jeg få højre siden fri, men nu kan jeg ik indsætte min tekst på den tomme højre side! er det dumt det har jeg gjort??
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 14:49 #4
Hvad er det, du vil ?-)

-- umiddelbart vil jeg anbefale, at du laver et design i en fast bredde, og så kan du jo sætte to forskellige elementer ved siden af hinanden, hvoraf den sidste så kan have en bredde på de 330px ...
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 14:56 #5
-- og så sparker du iøvrigt dig selv over knæene ved at bruge xhtml 1, som _ikke_ må tolkes som xhtml, men _skal_ tolkes som dårlig fejlfyldt html3.2 ...

-- ovenikøbet kaster du en xml-prolog forrest, som notorisk får specielt ældre IE'er (også IE6 !-) til at gå i selvsving og nægte at fortolke nogle af de allermest basale css-regler bare nogenlunde i overensstemmelse med rekommendationerne ...

-- så længe den sidste fungerende standard hedder html4.01, bør man bruge den, og vente med at slå over i xhtml, når der engang kommer en fungerende xhtml 2, hvor også problemerne omkring forms er løst på en ordentlig måde ...
Avatar billede zips Juniormester
05. september 2008 - 15:00 #6
Jeg ved godt der ikke er mange som bruger IE6, men her går det helt galt, som hjælp til at se din side i andre browser, kan du bruge denne side http://browsershots.org
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 15:00 #7
-- og også på andre måder skyder du dig selv i foden, for du har en masse søgeord, som, da de med garanti ikke allesammen vil forekomme på nogen side, vil få søgemaskinerne til at tro, at du forsøger at snyde dig til søgeresultater og f.eks. få Googles Page-rank (som bestemmer hvor højt oppe på et søgeresultat dit site placeres !-) til at styrtdykke !o]
Avatar billede roenving Novice
05. september 2008 - 15:23 #8
Et eksempel, du måske kan bruge til noget kunne være:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Princip for sidestillede divs med baggrund lige langt</title>
<meta name="keywords" content="søgeord adskilt af komma">
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;overflow:hidden;font-family:tahoma,verdana,arial,sans-serif;font-size:small;}
#site{width:960px;margin:0 auto;background-color:#4b4b4b;height:100%;}
#main{width:630px;float:left;height:100%;background:white;}
#rightMenu{width:324px;padding:0 3px;float:left;background-color:#4b4b4b;color:yellow;text-align:right;}
.clearDiv{clear:both;font-size:0;line-height:0;}
</style>
<script language="javascript" type="text/javascript">
</script>
</head>
<body>
<div id="site">
  <div id="main">

  </div>
  <div id="rightMenu"><br><br>Menu</div>
  <div class="clearDiv">&nbsp;</div>
</div>
</body>

</html>