Avatar billede jeffe Nybegynder
05. september 2008 - 00:18 Der er 1 kommentar

m2ts komprimering

Jeg har et Sony HDR-SR10 HD-videokamera. Det lagrer som så mange andre kameraer i m2ts-filer. Så vidt jeg ved, kaldes det også AVCHD. Disse filer har jeg læst, skulle kunne komprimeres lossless (det skal helst være lossless) med f.eks. huffyuv.
Output-filen er sådan set ligegyldigt. De skal afvikles i en Popcorn Hour 100A og den sluger det meste inkl. m2ts, mts og mkv.
Hvilket program er godt til at komprimere/konvertere m2ts-filerne om lossless? - Huffyuv-beskrivelsen nævner, at man kan komprimere lossless med op til 50% mindre filer. Bare de kunne blive mindre, ville det være dejligt.

Alle de programmer jeg har fundet har jeg ikke kunnet få til at virke ordentligt med et lossless-codec. Hjælp ønskes. På forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
05. september 2008 - 22:45 #1
Så vidt jeg ved, er AVCHD et komprimeringsformat i sig selv, dvs. dine optagelser er allerede komprimerede, og hvis jeg forstår AVCHD-formatet korrekt, skal du lede efter et program, som kan komprimere dem endnu mere med AVCHD-codecet.

Igen, som jeg læser dit spørgsmål, så leder du efter et program, som kan komprimere et allerede komprimeret signal uden at miste kvalitet. Det svarer lidt til at skulle komprimere en lydfil fra .wav til f.eks. .ape og derefter komprimere .ape-filen endnu en gang uden at miste data.

Jeg tror ikke, det kan lade sig gøre uden at miste noget af kvaliteten. Så vidt jeg ved, kan du variere kompressionen i H264, altså måske komprimere det mere end det allerede er. Lidt lige som du kan variere bitrate i MP3 f.eks.