Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. september 2008 - 19:51 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Køb af server

Jeg har gang i et lille projekt, hvor jeg har lavet en søgemaskine. Det bliver ikke den næste Google, men nu er jeg i gang og vil gerne teste/lege i lidt større skala.

Jeg bliver nødt til at udvide min lagerkapacitet og regnekraft, men hardware har ikke min store interesse.

Har kigget på
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=54520

Kan ovennævnte system stå tændt uafbrudt i lange perioder, uden at stå af?

Andre muligheder? Jeg ville gerne have yderligere 6 TB lagerplads uden at betale rigtig meget mere...(tror der er en fejl hos Føniks - hver gang jeg trykker opdater bliver der plads til yderligere 1 HDD) 4 TB er vist max for dette bundkort?)

DBH
Claus
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 20:22 #1
Det er ikke en server men "bare" en kraftig PC.

Imidlertid tror jeg nok at den burde kunne koere 24 x 7.

Med mere diskplads saa skal du have en ekstra disk controller.

Men maaske skal du overveje disk systemet. 10 x 1 TB SATA diske er billige, men det
er ikke et high performance disk system.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. september 2008 - 21:09 #2
Hej Arne,

tak for svar.

Hvad skal jeg kigge efter, hvis det skal være et high perfomance disk system?

Ønskesystemet p.t. er 10 TB HDD og en hulens masse regnekraft.
Avatar billede fluse Nybegynder
04. september 2008 - 21:24 #3
Hvad er dit budget roscoe?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
04. september 2008 - 21:30 #4
Ingen egentlig øvre smertegrænse, men regner med ca. 20.000 kr. plus moms i første omgang, da det kun er et interesseprojekt.

Hvis det kan deles op i 2 x 10 kilo (altså køb for 10.000 i 2008 og yderligere 10.000 i starten af 2009, vil det være en fordel for mig rent afskrivningsmæssigt).
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 21:42 #5
Et high performance disk system vil vaere controller med masser af cache (med batteribackup) og SAS diske.

F.eks. noget IBM's DS 4000 serie.

Men desvaerre er den slags guf sindsygt dyrt.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 21:46 #6
300 GB 15000 RPM SAS diske koster ca. 3500 stykket, saa det er nok udelukket !
Avatar billede fluse Nybegynder
04. september 2008 - 21:59 #7
Hehe, ja jeg sidder og kigger på en dell server her..

2x Quad core Xeon 2ghz Cpu'er, 8gb ram og 6 stk 750gb Near Line SAS 7.200 RPM diske med tilhørende controller kort.

men det løber op i 25kilo +moms. og hvis man skal op i 10000 eller 15000rpm diske bliver det meget værre... og det er enda uden et OS.

Dog kan man presse den same maskine ned på omkring 17 hvis man tager 3 diske og dermed ikke behøver et controller kort. men så er vi jo langt fra de 10TB som er ønsket.

Jeg er tror måske også at SAS diske er overkill til et hobby projekt, i forhold til et solid controller kort og nogle hurtige SATA diske. Bundkort, cpu(er) og ram er jo nok ikke det der vælter budget.

Fluse
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 22:04 #8
Problemet er at finde noget i et rimeligt prisleje der kan tage 10 SATA diske. Jeg har
kigget lidt paa HP's og Dell's hjemme-sider. Der er ike noget som springer i oejnene.

Styre-system er ikke et problem hvis Linux eller *BSD er en mulighed.
Avatar billede fluse Nybegynder
04. september 2008 - 22:39 #9
Quad-Core Xeon X3220 8 MB: ca. 1400kr
Intel Server Board S5000VSA: ca. 2300kr
Kingston ValueRAM 2 x 2 GB ECC 667mhz: ca. 500kr
Intel Server Chassis SC5299DP: ca. 1500kr
HighPoint RocketRAID 2320: ca. 2300krkr
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1 TB: ca. 950kr

Totalt ca. 16600 inc. moms og levering.

Det er hvad jeg kom frem til med en "selvbygger server på et budget". lol

Men der er spark i den her, og 6TB lager. Men der er altå ikke mere plads i kabinettet. Så de sidste 4TB må blive en extern løsning.

Ved godt at selvbyg måske ikke er optimalt i denne sammenhæng, men det var også for at have noget reference i forhold til hvad server koster fra HP, IBM, dell osv.

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
04. september 2008 - 22:40 #10
ups, det er 2.4ghz Quad core Xeon btw.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. september 2008 - 22:51 #11
Xeon 3220 kan saa vidt jeg ved kun bruges i 1 CPU systemer (som andre 3000 serie - man
skal op i 5000 serie for multi CPU)
Avatar billede fluse Nybegynder
04. september 2008 - 23:01 #12
Kan godt ske du har ret... kan ikke lige finde info om det.

men i så falt kunne man nappe sådan 2 her:
Quad-Core Xeon E5405 12 MB: ca. 1500kr pr. stk
05. september 2008 - 00:34 #13
Jeg ved ikke hvad Dell og IBM har. Men HP har 3 maskiner 2U Rack, der tager 12 diske i næsen SAS og/eller SATA. DL180, DL85 og DL320s.
180'eren start fra lidt over 6000 ex moms, og uden diske
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF02a/15351-15351-3328412.html
Avatar billede fluse Nybegynder
05. september 2008 - 01:16 #14
180'eren koster 6000 ex moms ja, men det er med 1 quad Xeon 5405, 1gb ram og ingen harddiske... + det er en Rack enhed. Men det er et super godt bud, specielt hvis man køber den uden cpu/ram til ca. 4000 ex moms og så selv smider harddiske, cpu og ram i den.

Det kræver dog at man har et rack at smide den i, og det er jo ikke meget anderledes end en selvbygger i og med der skal efter monteres ting i den.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
05. september 2008 - 06:53 #15
Ok, jeg kan forstå, at mit budget ikke stemmer overens med mine ønsker.

Hvad med:
http://fcomputer.dk/?show=sys_make&systemlinkid=54571

Jeg kunne så eventuelt købe to af disse og have 8 TB til rådighed. Er også nok til at teste større end nu.

Vil den kunne stå tændt 24/7 i lange perioder. Er der noget sted den skal opdateres. Et andet bundkort eller en anden PSU?

Der skal køres mange forskellige algoritmer/sorteringer. Nogle skal køres offline, hvor den skal sortere ca. 1 milliard sider, så måske det var lige så smart, at få delt disse processer op på flere maskiner.

Hvis jeg så skal til at servicere forespørgsler fra andre brugere via nettet må jeg se, om jeg skal investere i noget af det rigtig dyre grej i taler om.

Til orientering har jeg regnet lidt ud fra nogle meget indledende test, der siger, at "hele" Internettet (Googles 9 mia sider) - anslået 50% porno/spam vil fylde ca. 140 TB.
Avatar billede fluse Nybegynder
05. september 2008 - 15:55 #16
Den Computer du kigger der er en fin maskine, men som der også blev sagt om den første så er det en "hjemme computer" og ikke en server.

Fx. er den CPU du har valgt, rigtig hurtig, men den er lavet til at håndtere alle mulige og umulige ting. Hvorimod en Xeon CPU er bygget decideret til server brug, og derfor bedere egnet til det du skal bruge den til.

Dertil kommer, at når du skal køre så manget igennem dine ram, er der stor sansynlighed for småfejl, og derved kan der opstå data korruption. Derfor bruger man typisk ECC ram på en server. ECC står for Error correction code, og betyder basalt set, at ramne dobbelt tjækker og retter fejl hvis de opstår. Og det er i høj grad noget der vil komme dig til gode.

bundkortet du kigger på, er i gen heller ikke bygget til en server, osv osv.

Det der bliver dyrt i denne sammenhæng, eller rettere er meget dyrt er server harddiske, og derfor må du jo nok nøjes med alm. SATA for at budgetet ikke går amok. Men jeg ville stadig anbefale at resten af maskinen er en rigtig server og ikke en hurtig hjemme pc.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
05. september 2008 - 18:28 #17
Ok...nu har jeg virkelig søgt længe efter noget, der prismæssigt kan lade sig gøre uden at gå alt for meget på kompromis og samtidig lyttet til rådet om ECC ram og Xeon cpu.

Hvad med denne
http://www.fujitsu-siemens.dk/onlineshop/ProductDetails.aspx?CategoryID=16&ProductID=208&ID=580

Her kort lidt data:
Quad-Core Intel® Xeon® processor E5420
Plads til 6 diske, 3.5", hot-plug
integrated Remote Management Controller
Dublerede blæsere og en hot-plug strømforsyning (max. 2)
PRIMERGY CoolSafe™ kølesystem
2 GB RAM
Gigabit LAN
RAID controller 1078: RAID 0/1/5/6/10/50
512 MB cache

Så køber jeg 6 stk Samsung 750 GB SATA diske for ca. 600 kr. stk.

Pris i alt ekls. moms = 9,900 + moms.

Så er der plads til at opgradere med RAM hen ad vejen.

Er jeg helt på gale veje med denne. Jeg er temmelig hup på den, så smid gerne et svar, hvis det er helt tosset.

Fluse og Arne, vil i smide et svar.
Avatar billede fluse Nybegynder
06. september 2008 - 01:33 #18
Det er en super fin maskine til prisen du har fundet der!

Dn mangler måske lidt ram, men som du også skriver er det jo nemt at supplere op senere, og ram er jo billige for tiden.

Det eneste der er tilbage at overveje er hvorvidt du mener du har brug for en UPS løsning til den også, men det kan jo om nødvendigt tilkøbes senere.

Fluse
Avatar billede arne_v Ekspert
06. september 2008 - 04:04 #19
Det er en rigtig fin lille server.

RAID controller med 512 MB cache lyder godt.

Og svar fra mig.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
12. september 2008 - 16:34 #20
Blot en lille update:

Da jeg ville købe Siemens serveren gjorde sælgeren mig opmærksom på, at den ikke havde plads til 6 3,5" diske.

Jeg endte i stedet med at købe:

SuperMicro 7045B-TR+ 4U Server Solution, LGA771, 8xSATA (Dual Gb LAN, 800W red. PSU Xeon5100/5000)
Intel Xeon E5410 2,33GHz, FSB1333, 12MB (Quad-Core, LGA771, 64bit, 45nm)
4GB RAM: 2 stk. Kingston 2GB 667Mhz DDR2 ECC CL5 Kit FB (2x1024MB moduler, Fully Buffered)
Raid 5 3ware 9650SE 8port SATA-II RAID LP Kit (PCI-Express x4, half-length, Low Profile)
3ware Battery Backup Unit 9650/9550/9590 Series
4 stk. Seagate 1TB ES (server line) harddiske, 7200RPM, 32MB 8.5ms, 32MB Cache, Barracuda ES.2

Samlet pris inkl. DVD drev, mus og tastatur: 22.500 eksl. moms.

Denne kan udvides til i alt 8 HDD.

Den kommer på torsdag, og så skal der testes i stor skala.