Avatar billede meterpunk Nybegynder
03. september 2008 - 14:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt selv, at skifte blæser i bærbar

Knægten har en MSI VR610-025NE, hvor blæseren er begyndt at larme. Der er ingen støv/skidt, men for mig ser det ud som/føles som at blæseren er blevet slidt i lejet, den kan vippe lidt og det kunne jeg forestille mig, var det som giver larmen. Spørgsmålet er så, kan jeg selv skifte blæseren? Den kan ikke ordnes under garantien, da jeg har smidt extra ram i og derved brudt "seglet".
Jeg har samlet mange PCér, men ikke leget med bærbare....
Avatar billede ebea Ekspert
03. september 2008 - 15:11 #1
Ja det er muligt at skifte selv, hvis du er vant til at håndtere sådanne bærbare. Men som du selv skriver, så har du brudt garanti seglet for at skifte Ram, hvilket ikke burde være nødvendigt, da denne forsegling normalt ikke placeres hen over adgangen til Ram modulernes udvidelses slot. Så spørgsmålet er om du uforvarende har åbnet det gale sted først, hvilket fører til starten af dette svar.
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
03. september 2008 - 15:11 #2
Hvad er det for en bærbar hvor man ikke kan udvide ram uden at miste garantien, det lyder da helt sort.
Hvis du har teknisk snilde bør du også kunne skifte blæser på en bærbar selv, men det afhænger jo af maærke og model.
Avatar billede meterpunk Nybegynder
03. september 2008 - 15:51 #3
Ja vi kan godt blive enige om, at det lyder helt forkert at garantien ryger, men det gjorde den og jo seglet sad, så det blev brudt når jeg ville indsætte extra ram, det andet sted man kan åbne, er til harddisken og her sidder ikke noget segl! Det anede mig at det afhang af mærke og model, derfor skrev jeg også mærke MSI og model VR610-025NE, så hvis du har kendskab til mulighederne på denne model, hører jeg gerne om dem. Jeg anser mig for at have teknisk snilde :)
Avatar billede meterpunk Nybegynder
04. september 2008 - 18:24 #4
Nå hele kølesystemet er en integreret, så det var en større operation, men jeg skilte det hele ad, fjernede de sidste støvfnug, skilte blæseren ad, gav en dråbe syrefri olie, påførte ny kølepasta, ved cpu, samlede hele møjet igen og vupti en Næsten lydløs bærbar.
Avatar billede renestreet Nybegynder
12. september 2008 - 13:57 #5
Er der nogle steder hvor man som privatperson kan købe bærbar blæsere? For min blæser til MSI 610 begyndte også at larme, lød som om at den sad løs. Men det blev ændret da jeg sat den af og på igen, dog kappede en af ledninger fra, den gule, hvilket jeg tror bestemmer farten.

Har det noget betydning om hvis blæseren har 0.45A eller 0.4A?
Avatar billede meterpunk Nybegynder
12. september 2008 - 16:31 #6
Ja det er muligt, men det er ikke nemt, at finde stederne. Min lokale PC-pusher, mente at han kunne skaffe dem hjem, men da det viste sig, at mit problem var magen til dit(løs/forskubbet blæser) fik jeg ikke brug for det. Butikken hedder Lyngby-data og ligger i en lille by på djursland, om han er villig til at sende ud, ved jeg ikke, men du kan jo prøve at ringe. http://www.pyro.dk/shop/frontpage.html Ellers så prøv at spørg på LaptopWorld´s forum http://www.laptopworld.dk/ , de plejer at have styr på tingene.

Om det har betydning med 0.45 eller 0.4, tør jeg ikke sige, men igen spørg LaptopWorld´s forum
Avatar billede renestreet Nybegynder
12. september 2008 - 16:58 #7
Ah, tak for svaret! Prøver at finde en blæser magen til min. Efter meget søgen på Google har jeg fundet nogle der ligner, men de mangler bare lidt information, såsom strømstyrke og størrelse.

Dog tror jeg bare at det er den maksimale strømstyrke som kan gå igennem blæseren.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2011 - 08:41 #8
prøv at spørge herinde om de ikke kan skaffe en ny til dig

http://www.laptopworld.dk/

det kan i hvert fald ikke skade vel

http://www.laptopworld.dk/kontakt-redaktionen.html

m.v.h