Avatar billede j1z Nybegynder
30. august 2008 - 23:03 Der er 5 kommentarer

Print pdf onclick

Hejsa,

Jeg vil gerne have et link til en pdf, som automatisk åbner print dialogboksen når pdf'en loader. Er de muligt?

Vh
Jens
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2008 - 01:24 #1
nej, hverken fra html eller javascript. Der er ikke nogen browsere i dag som har direkte PDF understøttelse (sker altid gennem eksterne programmer) og disse har du ingen mulighed for at kontrolere fra HTML eller javascript.

Det kan godt være at man kan konfigurere selve PDF-filen til f.eks. at starte en print dialog fra f.eks. Adobe Reader, men så har du jo problemer med de brugere som ikke anvender Adobe Reader.

Desuden ville jeg da som bruger være meget mistænksom overfor sider som sendte sådan noget op i hovedet på mig.
Avatar billede leif Seniormester
31. august 2008 - 12:37 #2
Hvad med at give brugeren noget selvstændighed ? Jeg er selv personligt træt af de sider hvor der er en "printvenlig" udgave eller lign. at jeg skal præsenteres for Print dialog boksen, det vil jeg gerne selv have mulighed for at vælge hvornår jeg vil se den.

Blot mine tanker
Avatar billede roenving Novice
31. august 2008 - 17:05 #3
Hvis det er en popup, skal du bare opbevare linket til det objekt, som popup-vinduet er, så kan du fyre en .print() af på det:

var newWin = window.open("dinPdf.pdf","newWindow");
newWin.print();

-- det vil dog sjældent være initieret så det vil virke umiddelbart efter kaldet, så du skal nok sætte en ret voldsom timeout på:

var newWin;
function printWin(url){
  newWin = window.open(url,"newWindow");
  setTimeout("newWin.print()",500);
}

-- timeouten skal du nok eksperimentere lidt med, da det tager lang tid at initiere et pdf-vindue ...

-- jeg ved bare ikke om en pdf vil reagere korrekt på et print af vinduet ...

-- og som daleif skriver, skal du være forsigtig med at bruge den slags, men hvis du linker til et printervenligt dokument er det vel i orden !-)
Avatar billede mikalj Nybegynder
01. september 2008 - 11:33 #4
Jeg har ikke selv afprøvet det, men jeg er ret overbevidst om at man ikke kan bruge et "print()" kald til at printe en pdf. Netop fordi det er en pdf browseren viser, ikke et html document som normalt er det miljø clientside javascript kører i.
Avatar billede j1z Nybegynder
07. september 2008 - 19:53 #5
Hejsa,

Var det ikke en idé at spørge ind til formålet inden I antager at det drejer sig om noget dårlig etik og moral?

Jeg har en vigitig sikkerhedsinstruktion som vises i et jpg. Så er der en knap som siger "print som pdf", så er der vel ikke et øje som kan være i tvivl om hvad formålet er?

Roenving -> tak for svar. Det er ikke lykkes for mig.

Hvis der ikke er en simpel funktion som kan starte en printdialog boks, så må jeg lade den åbne som pdf, som brugeren selv printer.

Jeg har ikke fået det til at virke.