Avatar billede weis Nybegynder
28. august 2008 - 22:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Kontroler om en fil kan åbnes i sit program

Hej

Jeg har et program hvori det er muligt at åbne en fil som indeholder info gemt som xml, men hvordan kontroler jeg først og fremmest at filformatet er korrekt og om opbygningen af xml filen er som den skal være for at mit program kan læse det?

jeg begnytter open file dialog til at vælge filen med!
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2008 - 00:33 #1
Valider filen mod et skema inden du forsøger at parse filen.
Avatar billede aaberg Nybegynder
29. august 2008 - 08:28 #2
Har du ikke arbejdet med xml skemaer før, er dette et fint sted at starte:
http://w3schools.com/schema/default.asp
Avatar billede weis Nybegynder
11. september 2008 - 20:10 #3
okay, det må jeg lege lidt med :-) kom med et svar
Avatar billede aaberg Nybegynder
12. september 2008 - 09:13 #4
Her kommer lige en ekstra kommentar.

Når du har styr på at bygge et XML schema, kan du bruge XmlSchemaValidator klassen til at validere dit XML dokument. Se dokumentation for klassen her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.xml.schema.xmlschema.aspx

Hvis du har et eksempel på et af de XML dokumenter du skal validere, kan du få Visual Studio til automatisk at oprette et XML schema for dig. Åben XML dokumentet i Visual Studio, og klik "XML -> Create Schema". Det skal dog siges, at da dette schema er automatisk genereret ud fra èt XML dokument, er det ikke sikkert det tager højde for alle spidsfindigheder du kan have i dit dokument. Men det er en god (og nem) måde at starte på.

:o)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. september 2008 - 19:16 #5
et svar fra mig
Avatar billede arne_v Ekspert
30. oktober 2008 - 02:28 #6
weis ?