Avatar billede dannij Nybegynder
28. august 2008 - 14:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan man se sine delte mapper fra serveren i sin stifinder

Hej eksperter

Jeg håber der er en af jer der kan svarer mig på dette sikker lette spørgsmål. Jeg overvejer at sætte en computer op derhjemme som server. det vil blive med med Windows Home Server eller Windows Server 2003

Jeg har snart læst så mange sider om WHS og WS2003 på nettet. Men alligecel har jeg et spørgsmål som jeg sikkert allerede kender svaret på - og dog.

Jeg kunne bare godt tænke mig at vide om jeg kan få adgang til de delte mapper på serveren i stifinder på de respektive computere som er tilsluttet serveren, eller om jeg hver gang skal logge på serveren som var det et fjernskrivebord for at se billederne eller lign på den?

Håber der er en kyndig med et svar
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 17:14 #1
når du har delt (shared) dine mapper, kan de 'ses' over nettet. Det almindelige er, at man på share-niveau giver everyone : Full control,  du kan så 'grannulere' rettigheder under 'sikkerhed/security' men det er måske ikke nødvendigt, hvis det 'kun' er en hjemme-server.
Avatar billede dannij Nybegynder
28. august 2008 - 17:46 #2
som det er i dag så er mine to maskiner (en stationær og en bærebar) tilsluttet samme arbejdsgruppe og så har jeg delt drev og mapper på begge maskiner så hvis begge er tændt såhar jeg adgang til dem via netværkstederne i stifinder (har dog oprettet mapperne som netværksdrev i stifinder)

Det er lidt her mit spørgsmål så ligger... at hvis jeg deler dem som shared i WHS eller WS2003 vil jeg så kunne se det delte mapper i stifinder på de to maskiner eller skal jeg logge på serveren (en slags fjernskriveborg kan man vel kalde det) for at se billeder og lign på den?

Jeg har forstået ved at læse lidt på nettet som at man f.eks. vil se sine film på serveren (streame) på f.eks. den stationære i f.eks. media player så skal man vel kunne få fat på filmen uden at logge på serveren eller hva

Puha det var en mundfuld
Håber du kan og vil svare
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 17:52 #3
Det kan du stadig se, men typisk samler man alle shares på en server - for at kun skulle 'lede' et sted efter filer
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 17:54 #4
eller du skal lave en share på din server - hvis du vil se noget på den - fra dine arbejdsstationer
Avatar billede dannij Nybegynder
28. august 2008 - 18:01 #5
jeg har skam også tænkt mig at ligge ALT der skal deles på de harddiske der sættes i serveren.

Men mit spørgsmål er stadig om jeg kan se de delte mapper på serveren i stifinder på de såkaldte arbejdsstationer eller jeg død og pine skal logge på serveren og dens brugergrænseflade for at åbne en fil på arbejdsstationen.

Jeg er f.eks. ikke ude efter at skulle installere office pakken på serveren for at skulle logge på den og arbejde med mit dokument eller regneark. Men ønsker stadig at kunne arbejde med igen dokumentet eller regnearket på min arbejdsstation - eller sådan fungere det måske ikke?
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 18:11 #6
det 'normale' er jo, at man har sine bruger-programmer på PC'en. Office f.eks.
Så gemmer du dine dokumenter på serveren (måske for også at kunne lave en back-up - og få tilgang fra alle dine arbejdsstationer til det dokument du vil arbejde med)
Når du ahr lavet en share på serveren - kan det tilgås over nettet - af de brugere der har ret til at tilgå dem.
På din arbejds-stattion 'mapper' du så share't på serveren til et drev-bogstav vha. :
NET SHARE K:\ \\servernavn\sharenavn i en cmd-prompt.
Så går du bare på K-drevet for at finde dine dokumenter.
Avatar billede dannij Nybegynder
28. august 2008 - 18:43 #7
Det var lige sådan jeg håbede at det ville være......

Men lige et spørgsmål til... hvis jeg på sidder og arbejder fra min arbejdsstation som hvor vi begge derhjemme er logget på som administrator (pga fjernskrivebords muligheder).

Hvordan kan jeg så være sikker på, at hvis jeg f.eks. har lavet en shared mappe og tilføjet det som et K-drev (som du nævnte før), og jeg ikke ønsker min kæreste skal hava adgang til det - så kan jeg vel ikke det?? Medmindre at man selvfølgelig skal taste en kode hvergang man vil på K-drevet.
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 18:49 #8
Ups checkede lige syntaks. Der kome en backslash for meget. Beklager
Den efter ':' skal ikke være der.
Mht. kæresten og adgang - kig i mit første indlæg. Du skal sætte rettighederne på serveren - men hvis i begge 2 er administratorer på serveren, kan man selvfølgelig gå ind og lave det om
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 18:50 #9
Ups - meget glemsom idag . Det kræver at du benytter NTFS filsystemet på serveren og ikke FAT32.
Avatar billede dannij Nybegynder
28. august 2008 - 19:29 #10
Jeg er bange for at jeg aldrig helt forstod dit første indlæg ;-)

Jeg benytter altid NTFS så det bliver ikke et problem. Jeg har dog endnu ikke lavet min server og har derfor kun det kendskab til WHS og som jeg har læst om og set screenshots med. Og der har jeg godt set at man kan opretter brugere (i mit tilfælde tre - mig, kæresten og en gæstekonto).

På begge mine arbejdsstationer er der kun en bruger oprettet og det er administrator-kontoen der er lavet med kodeord som vi begge bruger.(vi bruger administratorkonton så ikke alle og enhver kan tændes vores maskiner og gå ind på dem og som nævnt før fordi jeg engang imellem har brug for at bruge fjernskrivebord)

Men mit spørgsmål fra før er nu:
Kan serveren finde ud af, at hvis jeg laver en delt mappe på den som vi begge har rettigheder til (det kunne være alle vores billeder) og jeg så laver den til et X-drev på arbejdsstationerne. Samtidig laver jeg en delt mappe på serveren som kun jeg har adgang til og kalder den Y-drevet på arbejdsstationerne.
Så kan den vel ikke finde ud af at hun ikke har adgang til Y-drevet når det bare er oprettet som et netværksdrev.
Avatar billede poha66 Nybegynder
28. august 2008 - 20:16 #11
så må det vist blive sidste indlæg. Hvis du højreklikke på dit share, kan du se et faneblad som hedder sikkerhed. Det kan du også på jeres Xp'ere, hvis filsystemet er NTFS.
Under sikkerhed kan du definere - helt ned på fil-niveau om hvem der har adgang til denne. Hvis du giver dig selv ret - og ingen anden, kan kun du selv se,rette osv.