Avatar billede playern Nybegynder
28. august 2008 - 13:50 Der er 1 kommentar

ø domainer og IDN plugin

Hej

Jeg overvejer at købe et æøå domaine til min butik.

Jeg får at vide, at brugere må have et IDN plugin for at kunne åbne hjemmesiden og sende mails til emailadressen. Kan nogen sige noget om, hvor stor en procentdel brugere i DK der har denne plugin? Samt evt. en vurdering af, hvor meget man går glip af ved at vælge et æøå domaine, fremfor et almindeligt. Er pluginen eks. en del af alle nye browsere, eller hvordan?

På forhånd tak
Avatar billede pidgeot Nybegynder
28. august 2008 - 13:58 #1
Det er stort set kun IE6 som man stadig møder, hvor der ikke er indbygget understøttelse for det. Hvis en IE6-bruger forsøger at gå ind på dit domæne, bliver han videresendt til en fejlside med henvisning til den pågældende plugin, og der er også et link til Punycode-udgaven af din adresse (som brugeren kan tilgå uden plugin, da det er en kodet udgave af domænenavnet som ikke kræver IDN).

Fordi der ikke er ret mange IDN-domæner i brug, er det nok relativt begrænset hvor mange danskere der har den plugin. Jeg har dog ingen egentlige tal, det er mere et kvalificeret gæt.

Det er dog en stor nok barriere til at nogle folk fravælger det. Jeg mener det i høj grad er op til den enkelte at vurdere om han kan acceptere det - og hvis man har valgt ikke eksplicit at understøtte IE6 (hvilket jeg ikke mener er nogen klog beslutning, men det forhindrer ikke folk i at gøre det), så er det argument der ikke rigtigt mere.