Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
24. august 2008 - 17:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Inst. af XP - vil ikke boote

Hej, vi skal have solgt den ene pc. Derfor har vi formateret HD og vil jo så ligge XP ind igen. Men den vil ikke boote fra cd'en..

What to do?
Avatar billede hcma Novice
24. august 2008 - 17:44 #1
hvis der er diskettedrev på den, kan du downloade Microsofts startdisketter  (6 stk.)
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no18
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
24. august 2008 - 17:48 #2
Jo men det kræver at der kommer liv i den først..
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
24. august 2008 - 17:48 #3
Og det er den eneste vi har med diskettedrev.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. august 2008 - 17:49 #4
Prøv at gå ind i bios, og kontroller at CD-Rom/DVD drevet er det første den booter på.
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
24. august 2008 - 18:28 #5
Det er den sat til.. Eks. win2000 cd'en vil den gerne starte på.
Avatar billede chalde Seniormester
24. august 2008 - 18:55 #6
Så tyder det mere på at der er noget galt med den skive i forsøger at boote på.
Et det en original windows xp skive?
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
24. august 2008 - 18:57 #7
Ja, det er en original cd, men jo efterhånden en del år gammel. Og ja den er slidt. På et tidspunkt formatterede vi ofte.
Avatar billede chalde Seniormester
24. august 2008 - 19:06 #8
Idet den godt kan boote fra andre skiver, er det med al sandsynlighed skiven den er gal med.
Kopier indholdet af windows xp skiven til en mappe. Hent nlite http://www.nliteos.com/ og brug det til at lave en ny skive som er bootable.
Avatar billede poha66 Nybegynder
26. august 2008 - 09:25 #9
alt tydfer på, som det også  er sagt, at det er selve CD'en den er gal med. Har du kun den? Ellers brug en anden XP-disk med samme type af licens(Home, OEM eller hvad det nu kan være, licensnumrene er forskellige på de forskellige udgaver).
Alternativt, prøv om du kan redde din CD, ved at skylle den under lunkent vand - sammen med lidt opvaskemiddel - for at tage fedtet - tør den forsigtigt af (indefra og ud).
Hvis der er 'lette' ridser kan man nogen gange redde CD'en ved at påføre tandpasta med fingeren og hele skiven og så skylle af bagefter. Tandpasta indeholder slibemiddel.
Til sidst : Husk det skal være på den blanke side ;-)
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
26. august 2008 - 10:11 #10
Til Chalde:
Jeg har prøvet at kopiere, men den kommer med en masse læsefejl. Så den idé er droppet igen.

Til Poha66:
Vi har kun den ene XP skive.
Tja, måske vi skulle prøve med tandpasta, vi kan ikke komme videre lige nu alligevel.
Avatar billede pandekagehuset Nybegynder
09. oktober 2008 - 12:50 #11
Hmm, intet vi har prøvet virker.. Jeg lukker for denne gang.