Avatar billede mho Nybegynder
24. juni 2001 - 21:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sikrer jeg mit eget arbejde ?

Hej
Jeg ved ikke, om det er det rigtige sted, jeg spørger, men hvis ikke man prøver .....
Det drejer sig om, at jeg skal til at lave et web-sted i forbindelse med noget undervisning. Desværre kan man ikke regne med at beholde jobbet i ret lang tid ad gangen, så jeg vil gerne sikre mig, at det arbejde, jeg laver, forbliver mit (juridisk er det i orden).
Så kommer mit spørgsmål: ideelt set skulle jeg lægge web-siderne op på min egen hjemmeside. Så kunne jeg \'cutte forbindelsen\' den dag, JEG bestemmer. Det kan jeg desværre ikke, for uddannelsesstedet har sin eget webserver, hvor undervisningsmateriale skal lægges op. Så overvejer jeg kun at give mit arbejdssted \'hovedsiden\', så alle undersider, billeder?, grafik?, ligger hos mig privat og skal loades derfra. Er det smart ? Det skal jo på den anden side også fungere, så længe det skal. Jeg ved godt, at jeg ikke kan sikre mig mod at nogen decideret kopierer mine sider, men så skal man trods alt vide lidt.
Er der nogen, der har andre/bedre ideer ?

Hilsner
Janne
Avatar billede exil Nybegynder
24. juni 2001 - 22:07 #1
Hvis du har det juridiske i orden med din arbejdsgiver så er det vel ikke så meget andet du kan gøre end at stole på dem.

Normalt så er det jo sådan at det arbejd du laver mens du er ansat hos en virksomhed bliver virksomhedens ejendom.

Men hvis du har en aftale med din arbejdsgiver om at du beholder rettighederne så skulle vel de forblive dine, med mindre de køber dem af dig.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg kan tænke mig at freelance arbejde fungerer lidt på denne sidste måde.

Pudsig nok så sat jeg netop i dag og læste en artikel om dette, skønt det omhandler kopiering af websites.  Måske kan den hjælpe dig http://www.builder.dk/artikler/article.asp?AID=132
Avatar billede repsac Nybegynder
24. juni 2001 - 22:19 #2
Bare få dine aftaler skriftligt så der absolut ingen tvivl er om at materialet er din personlige egendom.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
24. juni 2001 - 22:32 #3
Det, de til dels giver dig løn for, er jo det produkt du udvikler/designer for dem - så kan det jo ikke nytte noget, at du tager det med dig, og evt. bruger det andre steder. Så det er de nok ikke så glade for...
Avatar billede mho Nybegynder
24. juni 2001 - 22:41 #4
Hej
Tak for svarene hidtil. Nej, jeg er ikke betalt for at lave web-sider men for at undervise. Det undervisningsmateriale, jeg fremstiller, er mit eget, og web-siderne laver jeg alene for at supplere det traditionelle materiale. Det ER mit, ikke min arbejdsgivers
Avatar billede janomel Nybegynder
24. juni 2001 - 22:51 #5
Hej Janne

Du er nødtil at holde fokus på dit indlæg. Der er flere ting i det.

1. Du er ansat til et stykke arbejde, derfor ejer din arbejdsgiver dit arbejde.

2. I.fgl. kultur ministeret er du ejer af dit ejet kunststykke. Hvis man kan kalde det du laver for et kunst stykke.

3. Hvis du er glad for din arbejdsgiver,,så er det godt hvis ikke, så drop det.
Du skriver som om at du ikke kan lide den arbejdsplads.

Det gælder ikke om, hvorvidt du ejer det eller de ejer det. Det slagsmål vil du altid tabe, men om du kan lide det.