Avatar billede anders02 Nybegynder
23. august 2008 - 11:17 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan tjekke for USB 2.0 på min pc?

Hej

Jeg har stillet det her spørgsmål én gang før på eksperten.dk, og selvom andre beredvilligt forsøgte at svare, så fandt jeg ikke en løsning.

Mit problem er, at jeg på min pc har en 5-6 USB-porte, herunder 2 styks foran på pc-en. Men det virker som om, at computeren selv har besluttet, at tilslutningerne foran IKKE skal være USB 2.0 - men noget langsommere? Hvordan laver jeg om på det?!?

Desuden har jeg en USB-hub, tilsluttet en USB-indgang bag på computeren, og USB-hubben har fire indgange, og den laver vistnok hurtigt USB, altså 2.0, selvom der nogle gange fra pc-en kommer en klage over, at der er for lidt strøm til at kunne løse opgaven. Hvad gør jeg ved det?

Kan jeg lave USB 2.0 på samtlige USB-porte, inkl. de fire på hubben? Kan man selv vælge? Hvordan gør man det, og HVOR gør man det i Win XP?

Mvh anders02
Avatar billede epoch Nybegynder
23. august 2008 - 12:00 #1
Prøv at gå ind i enhedshåndtering (Start - Kør - skriv "devmgmt.msc")
Under USB-controllere finder du de bestemte enheder som du vil opdatere, dvs. alle de USB-porte som du vil opdatere til 2.0. Dobbeltklik på disse, klik på fanen "Driver", og klik derefter "Opdater driver". Derefter følger du bare anvisningerne i guiden for opgradering af hardware ;-)
Virker dette? Det virkede for mig selv :-) Det er fordi at det lader til, at under opdatering til Service Pack 2, vises usb-driverne med de tidligere versionsnumre, selvom filerne er opdateret ;s

Lad mig høre om det virker :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
23. august 2008 - 12:37 #2
Måske kan USB ready  bruges. Man kan trykke på Details.
http://www.sitecenter.dk/jasveg/nss-folder/filer/
23. august 2008 - 12:57 #3
(Jeg har hørt om at på nogle fabrikater er to front USB 'kun' USB1.1 og resten - fire rear - USB2 ...)
Avatar billede meterpunk Nybegynder
23. august 2008 - 16:47 #4
Jeg vil lige nævne at karise_larry har ret, bla visse af Asrock´s boards kører kun 1.1 i fronten. Der er sikker flere fabrikanter, hvor det samme gør sig gældende, men jeg ved med sikkerhed, at det gælder for Asrock.
Avatar billede c-holst Novice
24. august 2008 - 12:17 #5
Og du er naturligvis sikker på at din maskine er bestykket med USB2,0 har været standart nogle år. har du en ældre maskine
Avatar billede anders02 Nybegynder
24. august 2008 - 22:53 #6
Hej
Tak for svarene.
Jeg har gjort, som epoch foreslog, men det virker, jeg får bare som var, at der er ikke noget bedre at komme efter. Især irriterende, når min pc jævnligt dukker op med en meddelelse om, at det er muligt at få USB-porten til køre hurtigere.
NEJ; jeg har ikke en gammel pc, men en ny og moderne, sådan da, 1½ år gammel, fra Zitech, stationær og rimeligt veludrustet.
Måske er der noget med USB-sticksne, at nogle af mine er slet ikke 2.0, jeg er kun sikker på, at én af dem er det, og den kører også fint, men så igen: Før i tiden kunne jeg få filerne overført fra min memorycard fra mit kamera ultra-hurtigt, NU tager det bare ultra-lang tid. Så et eller andet er det altså sket. Jeg fatter bare ikke hvad. Det mærkelige ved det er, at det er noget, der vistnok kun er sket i fronten (dér hvor det er nemmest og hurtigst at komme til), måske har min Zitech-computer bare besluttet sig for, efter cirka 1 års brug, at den hellere ville være ligesom en Asrock-computer i fronten og så kun køre 1.1 der i stedet for 2.0?!?
Jeg skal lige se på det der USB-ready, men der er troubles lige nu på internetstedet, så jeg prøver senere.
Mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
25. august 2008 - 17:55 #7
Avatar billede anders02 Nybegynder
26. august 2008 - 08:30 #8
Hej
Og hvad er det så lige, man bruger den der USB ready til, når man har downloadet den?
Skal man installere den - og hvad sker der så?
Jeg har aldrig hørt om USB ready før, så giv mig lige et hint til, hvad den gør godt for, og hvad den kan?
Mvh anders02
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2008 - 11:19 #9
Nej den skal ikke installeres. Man trykker bare på den med musen, medens der er sat
et eller andet til USB, så analyserer programmet USB forbindelsen.
Avatar billede c-holst Novice
26. august 2008 - 12:47 #10
sidder lige og får den tanke, at der evt skal installeres nogle drivere til selve bundkortet. fx chipsetdrivere eller lignende

tænker også, at der ved bundkortproducenten kunne lige noget info og evt link som kunne bringe dig nærmere målet.

Så er der jo manualen til dit bundkort/PC hvad siger den i forhold til USB. Har du kun USB 1.0 i fronten kan den jo ikke trylles om til 2.0 med software.

kommer du ikke videre, kan du jo også installere noget hardvare, så du kan få flere USBporte og evt også i fronten

Fortæl os præsist hvilket bundkort du har. Navn og model, så kan der kigges på det.

Her kan programmet everest homeedition evt hjælpe dig
Avatar billede anders02 Nybegynder
06. september 2008 - 20:10 #11
Jeg har kørt USBready, og den siger bare, at der er fuld support på det hele, alting kører, og der ikke er brug for mere opgradering.
Mit MOTHERBOARD er et GIGABYTE: GA-8i945P-G-RH. Jeg formoder, at det har USB 2.0 over hele linjen, jeg fik computeren for 2 år siden.
Som sagt: USBready viser intet usædvanligt, men overførslen fortil på computeren blev bare lige pludseligt for ½ års tid siden så pokkers langsom. Damn. Hvorfor?
Og smid lige nogle svar, så jeg kan smide points, hvis I mener, at I har en endelig forklaring, nu hvor I også kender motherboardet.
Mvh anders02
Avatar billede meterpunk Nybegynder
07. september 2008 - 11:29 #12
Avatar billede meterpunk Nybegynder
07. september 2008 - 11:43 #13
Kan lige nævne, at jeg af nysgerrighed, kørte USBready, på en maskine med 2.0 bag og 1.1 i front, der siger USBready fuld support, ikke brug for opgradering...
Avatar billede c-holst Novice
07. september 2008 - 11:50 #14
Du kan jo så overveje muligheden for at købe et USB2,0 pcikort. på den måde får du fx 4 porte bag på maskinen.

Har du plads kan du så købe et eller andet frontpanel, som du kan slutte til enten dit nye kort eller bundkortet, hvis der er stik der understøtter 2,0
frontpanelet kan fx erstatte adrevet eller side i et af de store 5,25 huller(cd drev)

ellers må du jo have en hub liggende
Avatar billede anders02 Nybegynder
07. september 2008 - 14:21 #15
Nå, så fandt jeg endelig ud af det!
meterpunkt må ha´ ret i, at den kan simpelthen ikke køre 2.0 foran! Kun bagtil. Det er bare dybt mystisk, at hastigheden for ½ år siden pludselig faldt drastisk, når jeg brugte portene foran til at overføre billedfiler fra mit memorycard med.
Smidt et svar meterpunkt.
c-holst kan måske også smide et svar, især hvis han kan fortælle lidt mere om det her med at få "trukket 2.0 fra bagtil til fortil"?
Altså, kan jeg købe en hub, sætte den i bagtil, og så kører den alle indgange som 2.0?
Jeg ved ikke rigtig, hvad et USB2.0 pcikort er? Hvad gør det og hvordan virker det?
Og hvordan køber man lige et frontpanel - er det sådan en ting, man kan sætte i et hul i pc-en, hvor der ellers har siddet A-drev eller et ekstra brænderdrev?
Mvh anders02
Avatar billede meterpunk Nybegynder
07. september 2008 - 16:16 #16
Ja alle udgangene i hub'en vil være 2.0, hvis den sidder i en 2.0 udgang, jeg formoder at de så deler 2.0 udgangen, men i praksis vil det næppe have betydning.
Avatar billede c-holst Novice
08. september 2008 - 21:31 #18
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=245878&searchArea=products&Soegeord=usb+frontpanel

og et ex på et frontpanel

Har set mangeforskellige med alverdens forskellige tilslutninger. Nogle gange kan man også finde relevante ting på qxl
Avatar billede anders02 Nybegynder
10. september 2008 - 21:19 #19
Tak for svar. Jeg har givet points til to til deling.
Jeg vil ud og købe en "ex".
Mvh anders02