Avatar billede novanova Nybegynder
22. august 2008 - 20:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

fat32 til nfts

Jeg har en extern harddisk som er fyldt op den kører fat32 jeg kunne godt tænke mig at formaterer den så den bliver nfts men den er fyldt op og jeg vil gerne beholde det der ligger på den.

Mit spørgsmål er så kan det lade sig gøre at skifte til nfts uden at miste de data der ligger på den uden at flytte datane andre steder hen.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. august 2008 - 20:52 #1
Åbn en kommandoprompt og skriv:

convert x: /fs:ntfs

hvor x: er drevet du vil konvertere. Så vidt jeg husker skal du have ca. 15% ledig plads på drevet mens du konverterer, så du skal måske lige flytte visse ting væk fra den indtil konverteringen er overstået.
Avatar billede hojben Novice
22. august 2008 - 20:52 #2
start -> kør -> cmd

skriv convert DREV: /ntfs

DREV: er det drev du vil ha konverteret

Vupti og din maskine skal nok lige genstartes hvorefter konverteringen begynder.
Avatar billede novanova Nybegynder
22. august 2008 - 20:57 #3
Bare lige for at være sikker-

Hvis jeg gør ovenstående beholder jeg så det der ligger på harddisken?
Avatar billede hcma Novice
22. august 2008 - 21:06 #4
ja, du beholder alt :o)
men tag for en sikkerheds skyld altid back-up, før du laver "drastiske" ændringer. (jeg har dog aldrig oplevet at det går galt med konverteringen fra FAT32 til NTFS)
Avatar billede hojben Novice
22. august 2008 - 21:06 #5
gør som pidgeot skriver. jeg manglede lige en parameter.. du mister intet ved det.
Avatar billede hcma Novice
22. august 2008 - 21:21 #6
0og så kommer den lige en gang til:
Åbn Startmenu og i Run (kør) skriv: cmd
I prompt vinduet skriv: CONVERT X: /FS:NTFS
Hvor X er dit drev med Windows XP og tryk så enter.
Hvis du så bliver spurgt om du vil afbryde forbindelse til andre drev så svar Nej
Så får du besked om at det ikke kan lade sig gøre fra Windows og ender med at blive spurgt om du vil konverterer ved næste genstart    (ja/nej)    svar Ja.
Og skriv exit og tryk enter

I få tilfælde kan det ske at det kommer frem med, at der er angivet ugyldigt diskenhedsnavn. Prøv at kigge på dette:
http://forum.osnn.net/archive/index.php/t-33301.html
Avatar billede novanova Nybegynder
22. august 2008 - 23:38 #7
tak for det! Det virkede. Der var dog kun brug for nogle nogle få pct ledigt plads.

pidgeot var først og vejledningen virkede! så smid et svar
hcma var først til var først til at svare på kommentaren så smid et svar så får du også andel i pointene.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
22. august 2008 - 23:55 #8
Værsgo :)
Avatar billede hcma Novice
23. august 2008 - 00:15 #9
spring over mig.  det var jo bare en supplerende oplysning jeg kom med  :o)