Avatar billede ipete Nybegynder
12. august 2008 - 15:25 Der er 3 kommentarer

Trække liste fra hinanden i Excel

Hej experter,

Er det muligt at definere lister ud fra et ark (nogle celler er tomme i kolonnerne)og trække den fra en anden liste?

Eks.:

Jeg har en liste for juli måned, hvor butikker, der har haft salg på det pågældende produkt fremtræder. I et andet ark har jeg en liste over alle butikker i kæden.

Det jeg nu gerne vil opnå er en liste over de butikker, der IKKE har haft salg på det pågældende produkt i juli måned (altså inaktive butikker).

Er det muligt? Og hvis ja, er denne liste så generisk således at når salgstallene sættes ind laves listen over inaktive automatisk?

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

/Peter
Avatar billede staal84 Nybegynder
12. august 2008 - 20:58 #1
Lige et par spørgsmål:
1. Butikkerne har et unik kunde nr.?
2. Kan butikkerne opstå mere end én gang i juli arket?

Det kan nemt lade sig gøre, med et par formler og autofilter, hvis spg. 1 = ja og spg. 2 = nej.

Mit eksempel:
Kunde nr. i kolonne A på "alle-kunder" arket.
Kunde nr. i kolonne A og salgsbeløb i kolonne B på "salg i juli" arket.
Ark 3:
Kolonne A: =HVIS('Alle kunder'!A1="";"";'Alle kunder'!A1)
Kollone B: =HVIS(A2="";"";HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;Juli!$A$1:$B$15;2;FALSK));0;LOPSLAG(A2;Juli!$A$1:$B$15;2;FALSK)))

Så kan du med autofilter, vælge at se inaktive kunder ved atsætte kolonne B til 0 (nul).

Det er også muligt at lave en makro der generere din liste...
Kan ovenstående bruges?
Avatar billede ipete Nybegynder
13. august 2008 - 09:46 #2
Hej staal84,

Tak for fremsendte.

Til dine spørgsmål:
1. Ja, butikkerne har et unikt afdelingsnummer.
2. Ja, butikkerne kan fremtræde mere end en gang på listen.

Du bør også vide, at resultater ikke fremgår som tal, men som enten igangværende, vundet eller tabt (da det er en del af en pipeline rapport).

Ændrer det ved det udsagn du har lavet?

Mvh.

Peter
Avatar billede staal84 Nybegynder
13. august 2008 - 17:21 #3
Kan du ikke give et eksempel på dine juli data? Gerne af dem som opstår mere end én gang, Jeg forstår ikke helt hvordan du afgør om de er aktive eller inaktive.

Ja, det vælter lidt mit løsningsforslag, men tror dog ikke at det er umuligt at løse.