Avatar billede thomas-k Nybegynder
11. august 2008 - 18:32 Der er 1 kommentar og
1 løsning

If sætning virker ikke?

Jeg prøver at indsætte noget i et access tekstfelt, men følgende:

dim tal
tal = Upload.form("indeks") + 1
strSQL = "Update indeksering set nummer="&tal & " where ID=1"
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing

Dette virker fint. Her tager den tallet fra indeks formen og plusser 1. Nu ville jeg så gerne udbygge denne, så den kunne plusse en større værdi, alt efter hvad man skrive i indeks feltet. Det gør jeg således, men det virker ikke? Den tager hele tiden sidste værdi, dvs. den fra else sætningen (4). Jeg kan ikke helt hitte ud af hvad jeg gør galt.

dim tal
if Upload.form("indeks") = "1" then
tal = Upload.form("indeks") + 1

elseif Upload.form("indeks") = "2" then
tal = Upload.form("indeks") + 2

elseif Upload.form("indeks") = "3" then
tal = Upload.form("indeks") + 3

else
tal = Upload.form("indeks") + 4
end if

strSQL = "Update indeksering set nummer="&tal & " where ID=1"
Conn.Execute(strSQL)
Conn.Close
Set Conn = Nothing
Avatar billede mitbrugernavn Praktikant
11. august 2008 - 19:36 #1
dim tal
if Upload.form("indeks") = "1" then tal = Upload.form("indeks") + 1
if Upload.form("indeks") = "2" then tal = Upload.form("indeks") + 2
if Upload.form("indeks") = "3" then tal = Upload.form("indeks") + 3
if Upload.form("indeks") = "4" then tal = Upload.form("indeks") + 4

hvis du har if sætningen i en linie behøver du ikke else og if

men du kunne jo også gøre således hvis indeks altid skal dobles op

tal = upload.form("indeks") * 2
Avatar billede thomas-k Nybegynder
12. august 2008 - 06:27 #2
Min kode virkede alligevel, jeg ledte bare efter et forkert felt i if sætningerne :-(

Men tak for hjælpen alligevel "mitbrugernavn".